Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CRITIC TABANLI ARAS YÖNTEMİ İLE OECD ÜLKELERİNİN DİJİTAL HAZIRLIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 363 - 376, 31.12.2022
https://doi.org/10.54688/ayd.1111357

Öz

Ülkelerin ekonomik olarak büyümesinde ve iyileşmesinde dijitalleşme, önemli bir rol oynamaktadır. Ülkelerin dijitalleşmeye geçiş sürecindeki girişimleri diğer ülkelerin dijitalleşme konusundaki stratejilerini, ekonomik faaliyetlerini ve dijital hazırlık girişimlerini etkileyebilmektedir. Çalışmada OECD’ ye üye olan otuz sekiz ülkenin dijital hazırlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Çok Kriterli Karar Verme yöntemlerinden CRITIC tabanlı ARAS yöntemi ile hesaplamalar yapılarak OECD ülkelerine ilişkin sıralama belirlenmiştir. Önem ağırlıklarının belirlenmesinde CRITIC yöntemiyle yapılan hesaplamalar sonucunda en önemli kriterin Temel İhtiyaçlar olduğu belirlenmiştir. Bu kriteri sırasıyla İşletme ve Devlet Yatırımları, Beşeri Sermaye, Start-up Çevresi, İş Yapma Kolaylığı, Teknolojiyi Benimseme ve Teknolojik Altyapı kriterleri izlemektedir. CRITIC yöntemiyle belirlenen ağırlıklar kullanılarak ARAS yöntemiyle gerçekleştirilen analizler sonucunda OECD’ye üye olan ülkelerin dijital hazırlık düzeylerine ilişkin sıralamalar elde edilmiştir. Bu sonuçlara göre ilk beş ülkenin Lüksemburg, ABD, İsviçre, Kore ve İzlanda olduğu son beş ülkenin ise Kosta Rika, Yunanistan, Türkiye, Kolombiya ve Meksika olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altıntaş, F. F.(2021) G20 Ülkelerinin Dijital Hazırlık Performanslarının Analizi: ENTROPİ Tabanlı VIKOR Yöntemi İle Bir Uygulama, Akademik Hassasiyetler Dergisi, 8(17) p. 401-427.
  • Blayone, T., Mykhailenko, O., Kavtaradze, M., Kokhan, M., van Oostveen, R., Barber, W. (2008). Profiling the Digital Readiness of Higher Education Students for Transformative Online Learning in The Post-Soviet Nations of Georgia and Ukraine, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(37), p.1-22.
  • Çelen, A. İ. (2021). CISCO Dijital Hazırlık Endeksinde Türkİye İçin Persfektifler. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 5(5), p.68-103.
  • Diakoulaki, D., Mavrotas, G., & Papayannakis, L. (1995). Determining Objective Weights in Multiple Criteria Problems: The Critic Method. Computers & Operations Research, 22(7), p.763-770.

DETERMINING DIGITAL READINESS LEVELS OF THE OECD COUNTRIES WITH CRITIC-BASED ARAS METHOD

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 363 - 376, 31.12.2022
https://doi.org/10.54688/ayd.1111357

Öz

Digitalization plays a significant role in the economic growth and development of countries. The attempts at digitalization made by some countries can influence the type of digitalization strategies, economic activities, and digital readiness initiatives that other countries of the world apply. This study aimed to determine the digital readiness levels of 38 OECD member countries. The CRITIC-based ARAS method, a multiple-criteria decision making method, was used to calculate their digital readiness levels and rank them accordingly. In calculating the significance weights with the CRITIC method, Basic Needs was identified as the most important criterion, followed by Business and Government Investment, Human Capital, Start-up Environment, Ease of Doing Business, Technology Adoption and Technology Infrastructure, in respective order of importance. From the results of the analyses conducted with the ARAS method using the weights determined through the CRITIC method, the rankings of the OECD member countries in terms of their digital readiness levels were obtained. According to these results, the top five countries for digital readiness levels were Luxembourg, the USA, Switzerland, Korea, and Iceland, while Costa Rica, Greece, Turkey, Colombia, and Mexico were the lowest ranked countries.

Kaynakça

  • Altıntaş, F. F.(2021) G20 Ülkelerinin Dijital Hazırlık Performanslarının Analizi: ENTROPİ Tabanlı VIKOR Yöntemi İle Bir Uygulama, Akademik Hassasiyetler Dergisi, 8(17) p. 401-427.
  • Blayone, T., Mykhailenko, O., Kavtaradze, M., Kokhan, M., van Oostveen, R., Barber, W. (2008). Profiling the Digital Readiness of Higher Education Students for Transformative Online Learning in The Post-Soviet Nations of Georgia and Ukraine, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(37), p.1-22.
  • Çelen, A. İ. (2021). CISCO Dijital Hazırlık Endeksinde Türkİye İçin Persfektifler. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 5(5), p.68-103.
  • Diakoulaki, D., Mavrotas, G., & Papayannakis, L. (1995). Determining Objective Weights in Multiple Criteria Problems: The Critic Method. Computers & Operations Research, 22(7), p.763-770.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

V. Sinem Arıkan Kargı 0000-0003-3255-0165

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arıkan Kargı, V. S. (2022). DETERMINING DIGITAL READINESS LEVELS OF THE OECD COUNTRIES WITH CRITIC-BASED ARAS METHOD. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 13(2), 363-376. https://doi.org/10.54688/ayd.1111357