After the discovery of video as a medium of communication, the artistic exploration was carried
out by a group of artists, such as those in photography and film, and incorporated into the artistic
environment with its own structural characteristics. It is necessary to evaluate the process of
transforming the video from being a mass media tool to the artistic material in the social and
technological context. In this study, firstly industrial revolution and then student movement which
took place in 1968 were examined in terms of social developments related to the development
of video art. The industrial revolution created urban cultures and new social classes rearranging
mass media and consumption habits. Muscle strength has lost its significance with mechanism,
and knowledge has gained value. The 68 generation, which we can consider as a result of all
the developments, has taken the social base of video art with its opposing attitude. In terms of
technological developments, the process of physical evolution of video cameras and the process
of accessing the public through broadcast professionals were evaluated. In addition, whether or
not the video has the necessary qualities to be considered as an artistic material is discussed and
resembled with the art of photography and film.
Fotoğraf ve filmde olduğu gibi video da bir grup sanatçı tarafından keşfedilmiş, yeni bir kitle iletişim
aracı olarak kendine özgü yapısal özellikleriyle sanat ortamında yerini almıştır.
Videonun bir kitle iletişim aracından sanatsal malzemeye dönüşümünü, toplumsal ve teknolojik
süreçler bağlamında değerlendirmek gerekir. Bu çalışmada, toplumsal gelişmeler açısından
bütün dünyayı etkisi altına alan Sanayi Devrimi ve ardından 1968 yılında gerçekleşen Öğrenci
Hareketi ışığında video sanatının evreleri ele alınmıştır. Sanayi devrimi kent kültürünü ve yeni
toplumsal sınıfları yaratmış, kitle iletişim araçları ile tüketim alışkanlıklarını yeniden düzenlemiştir.
Makineleşmeyle birlikte kas gücü önemini yitirmiş; bilgi, değer kazanmıştır. Tüm bu gelişmelerin
bir sonucu olarak değerlendirebileceğimiz 68 kuşağı ise muhalif tavrıyla video sanatının toplumsal
temellerini atmıştır. Teknolojik gelişmeler açısından ise video kameraların geçirdiği fiziksel evrimle
birlikte profesyonel yayıncılardan halka ulaşım süreci değerlendirilmiştir. Ayrıca videonun sanatsal
bir malzeme olarak değerlendirilmesi için gerekli niteliğe sahip olup olmaması, fotoğraf ve film
sanatı ile benzerlik kurularak tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri (Çift kör hakem sürecinden geçmiş ve indekslenebilir makalelerdir) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 6 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)