Yabancı/ikinci dil öğretiminde temel amaç, öğrenenlerin yalnızca belirli bilgiyi veya kullanacakları ifadeleri ezberlemeleri yerine, öğrendiklerini sorgulayan, eleştirel düşünen ve yaratıcı biçimde değerlendiren bireyler olarak yetişmelerini sağlamaktır. Bu doğrultuda, dil öğretiminde kullanılan soru ve etkinliklerin, üst düzey bilişsel süreçleri (değerlendirme ve yaratma gibi) destekleyecek şekilde tasarlanması gerekmektedir. Bu bağlamda, öğreticilerin, hazırlanan soru ve etkinliklerin nasıl ve hangi yöntemlerle oluşturulduğu, bunların üst düzey bilişsel becerileri ne ölçüde karşıladığı ve hangi öğrenme hedeflerine hizmet ettiği gibi çeşitli faktörlerin farkında olmaları beklenmektedir. Bu çalışma, yabancı/ikinci dil olarak Türkçe öğretiminde Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi doğrultusunda hazırlanan soru ve etkinliklerin, öğreticilerin farkındalığı açısından değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Araştırma grubunu, Türkçe Öğretim Merkezlerinde (TÖMER) görev yapan ve yaşları 23 ile 60 arasında değişen 86 öğretici oluşturmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemleri bir araya getiren karma yöntem modeli kullanılmıştır. Çalışma verileri, anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış olup, kapalı uçlu anket sorularından elde edilen nicel veriler ise SPSS programı ile analiz edilerek yüzde ve frekans tabloları halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda, öğreticilerin bilişsel düzeylere ilişkin fiil, soru ve etkinlikleri hangi bilişsel seviyeye göre önceliklendirdiği, hangi düzeye daha fazla odaklandığı ve hangi düzeyi göz ardı ettiği tespit edilmiştir. Bu çalışma, öğreticilere, müfredat geliştiricilere, sınav hazırlayıcılarına, ölçme ve değerlendirme uzmanlarına ve bu alana ilgi duyan öğretmen adaylarına farklı bakış açıları sunması bakımından önem taşımaktadır.
Yabancı/İkinci dil olarak Türkçe Bloom Taksonomisi üst düzey düşünme becerileri bilişsel becerileri ölçme ve değerlendirme öğretici farkındalığı
In foreign/second language teaching, the aim is to foster learners who question, critique and think creatively about what they learn while actively engaging in higher-order thinking processes such as evaluating and creating rather than those who simply memorize what they will speak. Questions and activities in language teaching should be designed to contribute to higher-order thinking processes with this objective in mind. Instructors are expected to be aware of various factors such as how and in what way the questions and activities are prepared, whether the outcomes meet higher-order cognitive skills, and which learning objectives are selected. In this context, this study aims at evaluating questions and activities prepared according to Bloom’s Revised Taxonomy in teaching Turkish as a foreign/second language in terms of instructor awareness. The study group consisted of 86 instructors aged between 23 and 60 working at Turkish Language Teaching Centers (TÖMER). The study employed a mixed-method model, incorporating both quantitative and qualitative features. The study data were obtained through a survey form and a semi-structured interview form. Content analysis was used to analyze the qualitative data obtained via closed-ended survey questions and the semi-structured interview form. The quantitative data gathered via closed-ended survey questions were analyzed using the SPSS program, and the results were presented in tables with percentages and frequencies. As a result, the study identified based on which cognitive level instructors prioritized to match verbs, questions and activities related to cognitive levels, which level they focused on and which level they disregarded. This study is significant in providing perspectives for instructors, curriculum developers, exam developers and test designers, experts of assessment and evaluation, and prospective instructors interested in the field.
Turkish as a foreign/second language Bloom's taxonomy higher-order thinking skills assessing cognitive skills instructor awareness
This research project was reviewed by the Ethics Committee of the Senate of Hacettepe University on 11 July 2023, with the number E-35853172-300-00002960094, and was deemed ethically appropriate. The data was collected with the use of a consent form.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dil Edinimi, Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)