Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine Yönelik YouTube Kanalları

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 2, 407 - 431, 19.09.2025

Öz

Teknolojik gelişmeler, yabancı dil eğitimi ve öğretimi alanında köklü değişimlere yol açmış, mobil cihazların yaygınlaşmasıyla birlikte bu cihazlara yönelik geliştirilen mobil uygulamalar daha erişilebilir hale gelmiştir. Bu bağlamda, YouTube, kullanıcıların çeşitli konularda kısa veya uzun videolar paylaşabildiği, yorumlar ve canlı yayınlar aracılığıyla etkileşime girebildiği bir platform olarak dikkat çekmektedir. YouTube üzerinde yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik içerik üreten birçok kanal ve bu kanallarda birçok video içeriği bulunmaktadır. Bu araştırma, nitel araştırma deseninde tasarlanmış olup, video içeriklerini incelemek amacıyla doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada, YouTube’da yabancı dil olarak Türkçe öğretimi içerikleri üreten kanallar çeşitli anahtar kelimelerle tespit edilmiştir. Belirlenen kanallar, video sayısı ve takipçi sayısına göre sınıflandırılarak 52 kanal analize dâhil edilmiştir. Bu kanalların içeriği, dil seviyelerine uygunluk, içerik yapısı, içerik üreticileri, ses ve görüntü kalitesi gibi başlıklar altında incelenmiştir. Alanyazın taraması sonucunda, YouTube’un yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımına ilişkin çalışmaların bulunduğu, ancak platformdaki içeriklerin sistematik olarak incelenmediği tespit edilmiştir. Bu araştırma, YouTube üzerindeki mevcut içerikleri analiz ederek alanyazındaki bu boşluğu doldurmayı ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik dijital içeriklerin değerlendirilmesine katkı sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Alhamami, M. (2013). Observation of YouTube language learning videos (YouTube LLVs). Teaching English with Technology, 13(3), 3-17.
  • Appavoo, P., Gungea, M., Jutton, T. ve Dookhun, P. (2015). Confused about which educational video to choose? Appropriateness of YouTube videos for instructional purposes - making the right choice? International Conference on Computing Communication and Security (ICCCS), Pointe Aux Piments, Mauritius, 1-8.
  • Aruğaslan, E. ve Çivril, H. (2023). Öğrenme ortamı olarak YouTube’un kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 9(1), 356-375.
  • Aytan, T. ve Ayhan, N. H. (2018), Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dijital ortamlar, International Journal of Bilingualism Studies, 1(1), 3-37.
  • Cho, M. (2024), Using a YouTube channel as a supplementary language teaching and learning platform, J. Kiaer ve N. Fraschini, içinde Innovative methods in Korean language teaching (115-130). Routledge.
  • Çakır, İ. (2006). The use of video as an audio-visual material in foreign language teaching classroom. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 5(4), 67-73.
  • Çakmak, F. (2019). Mobile learning and mobile assisted language learning in focus. Language and Technology, 1(1), 30-48.
  • Çangal, Ö. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde sosyal medya kullanımının yazma becerisine yönelik öğrenci görüşleri. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Sonbahar Özel Sayı, 52-61.
  • Dizon, G. (2022). YouTube for second language learning: What does the research tell us? Australian Journal of Applied Linguistics, 5(1), 19–26.
  • Ferasol, A. A., Rolda, M. M. ve Decena, K. G. C. (2023). Designing principles-based YouTube video selection guidelines for English language teaching (ELT). 4th International Conference on Applied Linguistics and Language Education, De La Salle University – Manila, October 19-21.
  • Gezer, H. (2023). Teknoloji tabanlı yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde destekleyici materyal olarak YouTube üzerinden paylaşılan videoların kullanılması üzerine bir inceleme. Kün: Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 3(2), 3-17.
  • Göker, M. ve İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Huang, S. ve Yang, T. (2024). Auditing entertainment traps on Youtube: how do recommendation algorithms pull users away from news. Political Communication.
  • Joiner, E. G. (1990). Choosing and using videotexts. Foreign Language Annals, 23(1), 53-64.
  • Jones, T. ve Cuthrell, K. (2011). YouTube: Educational potentials and pitfalls. Com- puters in the Schools, 28(1), 75-85.
  • Kemp, S. (2024). Digital 2024: Global overview report. DataReportal, Meltwater, ve We Are Social.
  • Kim, S. ve Kim, H.-C. (2021). The benefits of youtube in learning English as a second language: A qualitative ınvestigation of korean freshman students’ experiences and perspectives in the u.s. Sustainability, 13(13), 7365.
  • Link 1: https://www.youtube.com/watch?v=Qq1RfoomerQ&t=22s (19.02.2025)
  • Link 2: https://www.youtube.com/watch?v=zKQGlerqu7E&t=357s (19.02.2025)
  • Link 3: https://www.youtube.com/watch?v=m_k-0cbITzM (20.02.2025)
  • Link 4: https://www.youtube.com/@buradazeynep/videos (20.02.2025)
  • Link 5: https://www.youtube.com/watch?v=FX9rq08eX4Y (21.02.2025)
  • Reinders, H., Lai, C. ve Sundqvist, P. (2022). The Routledge handbook of language learning and teaching beyond the classroom. Routledge.
  • Sadaf, H., Rasheed, B., ve Ahmad, A. (2024). Exploring the role of youtube lectures, vlogs, and videos in enhancing ESL learning. Journal of Asian Development Studies, 13(2), 657-670.
  • Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250.
  • Simbolon, N. E. ve Febrianti, Y. (2020). The selection of learning materials from YouTube resources for a maritime English course. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 10(2), 460-470.
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/YouTube/ (18.02.2025)
  • Zhang, W. (2022). The role of technology-based education and teacher professional development in English as a foreign language classes. Frontiers in Psychology, 13, 910315.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülhanım Yalnız 0009-0007-1583-7208

Demet Kardaş 0000-0003-0222-6794

Yayımlanma Tarihi 19 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2025
Kabul Tarihi 26 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yalnız, G., & Kardaş, D. (2025). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine Yönelik YouTube Kanalları. Aydın Tömer Dil Dergisi, 10(2), 407-431.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png