Farklı psikoterapi kuramları süpervizyon sürecini farklı şekilde kavramsallaştırıyor olmasına rağmen, belirli teorik çerçevelerden bağımsız olarak etkin bir süpervizyon sürecini oluşturan bazı ortak faktörler bulunmaktadır. Süpervizyon ilişkisinin niteliği terapinin sonuçlarıyla ilişkili olduğu için, klinik psikologların bakış açısından yeterince iyi bir süpervizyonun bileşenlerinin belirlenmesi önemlidir. Dolayısıyla, bu çalışmanın amacı, klinik psikologların mesleki ve kişisel gelişimleri açısından etkin bir süpervizyon ortamını nasıl tanımladıklarını incelemektir. Bu bağlamda, 80 psikoterapiste iki açık uçlu soru sorulmuş ve cevaplar nitel tematik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Sonuçlar kuramsal bilginin uygulamayla bütünleştirilmesi, farklı psikoterapi modellerinin öğrenilmesi, psikoterapi becerilerinin geliştirilmesi ve süpervizörün yetkinliğinin olmasının mesleki gelişim için öne çıkan temalar olduğunu göstermiştir. Öte yandan, terapistlerin kişisel gelişimleri için, güvenli ortamın sağlanması, terapistlerin güçlü ve zayıf yanlarına eşit şekilde odaklanılması, kişisel süreçlerinin ele alınması ve kişisel meselelerin terapi süreciyle yapıcı bir şekilde bütünleştirilmesi önemli bulunmuştur. Dolayısıyla, terapistlerin mesleki gelişimleri için süpervizyonun görev ve teknik yönlerine, kişisel gelişimleri için ise süpervizyonun ilişkisel ve süreç yönlerine vurgu yaptıkları sonucuna varılmıştır. Sonuçlar klinik psikoloji eğitiminde süpervizyonun önemini vurgulayan ilgili literatür bulguları ışığında tartışılmıştır.
Although various psychotherapy modalities differ in their conceptualization of supervisory processes, there are some commonalities independent of specific theoretical frameworks. Since quality of supervisory relationship is related to therapy outcomes, it is necessary to conceptualize components of an adequate supervision from the clinical psychologists’ viewpoints. Thus, the aim of this study was to examine how clinical psychologists defined an efficient supervisory environment in terms of their professional and personal development. 80 psychotherapists were asked 2 open-ended questions and qualitative thematic analysis was applied. Results indicated that integration of theoretical knowledge with practice, exposure to different modalities, development of therapeutic skills, and supervisor competency emerged as prominent themes for professional development. On the other hand, a safe environment, an equal focus on therapist’s weaknesses and strengths, awareness of personal issues, and integration of personal issues into therapy in a constructive way and were important factors for therapists’ personal development. Results showed that therapists made an emphasis on task and technique oriented aspects for professional development, whereas relationship and process oriented aspects were highlighted for personal development. Results were discussed in relation to supervision programs in clinical psychology training.
Psychotherapy supervision professional development personal development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |