Amaç: Ordu kent merkezinin en eski yerleşimlerinden olan ve kentteki pek çok odak noktasının yer aldığı Düz ve Şarkiye mahallelerinde yürütülen bu çalışmada, yaya hareketliliği ve mekânsal organizasyon arasındaki ilişkinin mekân dizimi yaklaşımı ile ortaya konulması amaçlanmıştır.
Materyal ve Yöntem: Yaya hareketliliğinin göstergesi olarak yaya sayımı gerçekleştirilmiştir. DepthmapX yazılımı kullanılarak bağlantılılık, global bütünleşme ve lokal bütünleşme değerleri hesaplanmış, ardından yaya hareketliliği ile mekânsal organizasyon arasındaki etkileşim değerlendirilmiştir.
Araştırma Bulguları: Çalışmanın sonuçlarına göre kent merkezindeki aksların global ve lokal bütünleşme değerleri büyük ölçüde örtüşmektedir. Bununla birlikte bağlantılılık ve yaya hareketliliği arasında kayda değer bir ilişki bulunmamaktadır.
Sonuç: Mekân dizimi yöntemi ile elde edilen parametreler yaya hareketliliğine dair potansiyel durumu ortaya koysa da çoğu zaman saha verileri ile bu parametreler arasında uyumsuzluk ortaya çıkmaktadır. Yaya hacmini belirleyen ve yaya hareket desenini şekillendiren faktörlerin ortaya konulabilmesi için, mekân dizimi yaklaşımında göz ardı edilen faktörleri de kapsayan çok değişkenli analizlere gereksinim vardır.
Bağlantılılık global bütünleşme kentsel planlama mekân yerel bütünleşme
Objective: In this study, it is aimed to investigate the relationship between pedestrian mobility and spatial organisation in Düz and Şarkiye neighbourhoods, which are among the oldest settlements of Ordu city center and where many focal points in the city are located, with the space syntax approach.
Materials and Methods: Pedestrian counts were carried out as an indicator of pedestrian mobility. Using DepthmapX software, connectivity, global integration and local integration values were calculated, and then the interaction between pedestrian mobility and spatial organisation was analysed.
Results: According to the results of the study, the global and local integration values of the axes in the city center largely overlap. However, there is no significant relationship between connectivity and pedestrian mobility.
Conclusion: Although the parameters obtained by the space syntax method reveal the potential situation related to pedestrian mobility, there is often a mismatch between these parameters and actual site data. In order to reveal the factors that determine the pedestrian flows and shaping the pedestrian movement pattern, multivariate analyses including the factors that are ignored in the space syntax approach are required.
Connectivity global integration urban planning space local integration
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bitki Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1 |