Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL ÇAĞDA SİNEMAGRAF

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 106 - 126, 31.01.2023

Öz

Geleneksel medya anlayışı teknolojinin her geçen gün gelişmesi ile güncellenmektedir. 1800’lü yıllarda fotoğrafın icat edilmesi ve 1960’lı yıllarda video sanatının ortaya çıkışıyla farklı bir döneme giren tasarım süreci, hareketli görüntü tasarımının gelişimine katkı sağlamıştır. 1987’de basit hareketli görüntülerin elde edilmesi, sinemagrafların geleceğine ışık tutmuş ve 2011’de tasarıma dijital çağın gereksinimlerine uygun yeni bir anlatım dili kazandıran sinemagraf (cinemagraph) kavramı ortaya çıkmıştır. Sinemagraf, sinema-video ve fotoğraf tekniğinin arasında kalan popüler ve heyecan verici yeni bir görsel medya türüdür. Aynı zaman diliminde hem fotoğraf karesi hem de hareketli görüntü sunulmaktadır. Sinemagraf tekniği, hipergerçek görüntünün yeni bir biçimi olarak da görülebilir. İnsan gözü harekete duyarlıdır; sinemagraflar da döngüsel bir yaklaşımla sonsuz bir hareket halindedir ve hareketli bölgenin ritim duygusu, renk-leke etkileri, hareketsiz bölgenin önüne geçerek hareketi izleyenin zihninde oluşturacaktır. İzleyiciyi doğal olarak sürekli kendine çekerek daha fazla iletişim kurulabilecektir.

Küresel markalar, sinemagrafların marka hikâye anlatımı konusunda ideal bir araç olduğuna inanarak, bu tasarım dilini dijital kampanyalarında tercih etmektedir. Sinemagrafta yalnız odaklanılan kısım ön plana çıkarıldığı için reklamı yapılan bir ürünün tasarımında yaygın olarak kullanılabilmektedir. Ayrıca, sinemagraf dosyaları video dosyalarından daha küçük boyutta olduğundan tercih edilmektedirler. Bu durum iletişim konusunda videolara kıyasla daha iyi bir ortam haline gelmesini ve avantajlı olmasını sağlamaktadır. Yapılan çalışmada yeni bir görsel medya türü olarak değerlendirilen sinemagraf tekniği irdelenmiştir. Araştırmanın amacı; yeni görme biçimi arayışları kapsamında dijitalleşen çağ ile birlikte sosyal medyada yaygınlaşan sinemagraf tekniğini video ve fotoğraf ilişkisi bağlamında değerlendirmektir.

Kaynakça

  • Alexander, I. (2011). NYC Photographer Jamie Beck Discusses the Cinemagraph, Film Industry Network, http://www.filmindustrynetwork.biz/nyc-photographerjamie-beckcinemagraph/12173 (07.10.2022).
  • Aylan, T. (2020). Görme Biçimleri ve Video Anlatı, Sinefilozofi Dergisi, 345-369.
  • Berger, J. (1998). O Ana Adanmış, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ekinci, B. T. (2017). Video Kliplerde Zamanın ve Mekanın Sunumu: Sinemagraf, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 834-839.
  • Erdem, B. K. (2010). Sibersığınak “Ağ Toplumunun Yalnızlaşan Bireyinin Kendini İfade Etme Mecraları ve biçimleri: Farmville Örneği, Akdeniz İletişim Dergisi, 48-71.
  • Erol, E. (2016). Sinemagraf Tekniğinin Fotoğrafta Hareket Arayışına Etkileri Bağlamında Değerlendirilmesi, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, 1-7.
  • Gere, C. (2018). Dijital Kültür, Çev.: Aydoğdu Akın, İstanbul: Salon Yayınları.
  • Khan, F. B. (2016). Cinemagraph: A Fusion of Still Images and Motion Video for Science Communication in a New Media Convergent Ecosystem, Journal of Scientific Temper, 21-27.
  • Kocamış, M. (2020). Görsel İletişimde Alternatif Bir Pazarlama Yöntemi: Sinemagraf. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Little Black Book, (2016). How Cinemagraphs Are Changing the Face of Advertising, https://www.lbbonline.com/news/how-cinemagraphs-are-changing-the-face-of-advertising (23.10.2022).
  • Niewland, M. (2012). Framed In Tıme: A Cınemagraph Series Of The Everyday & Grounded Theory Of Cınemagraphy, Communication And New Media Mcmaster University, Kanada.
  • Polat, E. S. (2018). Dijital Çağda Dijital Tasarım, Kesit Akademi Dergisi, 346-353.
  • Popper, B. (2012). Cinemagram, an app for creating and sharing animated GIFs, adds 1 million users in six weeks. Venture Beat. Retrieved from http://venturebeat.com/2012/04/27/cinemagram-animated-gif-1-million-users- funding/.
  • Sağlamtimur, Ö. Z. (2010). Dijital Sanat, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 213-237.
  • Sakınç, Z. (2016). Dijital Çağda Bir Bellek Aracı Olarak Veri Görselleştirme, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Schiet, N. (2012). From Muybridge To Cinemagraph: Renewed İnterest & Nostalgia in The Animated Image, Software Studies Master New Media & Digital Culture, University Of Utrecht.
  • Şahin, S. (2015). Dijital Çağ ve Sanatta Yarattığı Dönüşümler, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 38-49.
  • Topçu, Z. ve Türk, S. T. (2016). Dijital Çağ Okuryazarlığı Bağlamında Yeni Medya Becerileri, Yeni Türkiye Dergisi, 459-466.
  • Taylor, C. (2012). Instagram Passes 50 Million Users, Adds 5 Million a Week. ABC News: Technology. Retrived fromhttp://abcnews.go.com/Technology/instagram-passes-50-million-users-adds-million week/story?id=16247981#.T6P4OI5h6XU
  • Ulanoff, L. (2012). Cliplets Lets You Make Your Own Moving ‘Harry Potter’ Photos, Mashable. Retrieved from http://mashable.com/2012/04/18/microsoft-cliplets/.
  • Yazar, T., Geçen, F. (2018). Görsel Sanatlarda Evrensel Dil ve Sanatsal Sembolizm, The Journal of International Social Research, Volume:11, Issue:61, ISSN: 1307-9581.
  • Yılmaz, A. (2008). Sayısal Teknolojilerin Televizyon Yayıncılığına Sağladığı Yeni Açılımları Değerlendirmek, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 389-400.
  • İnternet Kaynakları
  • https://www.worldofreel.com/blog/guillermo-del-toro-convinced-alfonso-cuaron-to-direct-harry-potter-and-the-prisoner-of-azkaban
  • https://filmindustry.network/nyc-photographer-jamie-beck-cinemagraph/12173
  • https://listelist.com/filmlerden-sinemagraf-ornekleri/
  • https://www.grafikerler.org/portal/sinemagraf-teknigi-ile-canli-fotograflar.html
  • https://techcrunch.com/2012/08/31/animated-gifs-as-ads-tumblr-experiments-with-advertising-format/
  • https://www.max-media-group.com/max-media-group-branded-cinemagraph-display-advertising.html
  • https://www.creativebloq.com/graphic-design/how-cinemagraph-changing-modern-design-11135154
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Bili%C5%9Fim_%C3%87a%C4%9F%C4%B1
  • https://www.instagram.com/p/CMcZtQlhWE0/?igshid=MDJmNzVkMjY%3D
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Uzuntaş Bu kişi benim 0000-0001-8956-0220

Tarık Yazar 0000-0001-5208-825X

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzuntaş, E., & Yazar, T. (2023). DİJİTAL ÇAĞDA SİNEMAGRAF. Baçini Sanat Dergisi, 1(1), 106-126.