Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Süreç Standartları Kapsamında İncelenmesi

Yıl 2022, , 1440 - 1459, 28.12.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.1189260

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik dersi öğretim programındaki kazanımların süreç standartlarına göre analiz edilmesidir. Çalışmaya dâhil edilen süreç standartları; Ulusal Matematik Öğretmenleri Konseyinin yayımladığı Okul Matematiği için İlkeler ve Standartlar kitabında yer alan problem çözme, akıl yürütme ve ispat, iletişim, ilişkilendirme ve temsil standartlarıdır. Çalışma doküman analizi olarak gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda incelenen doküman 2018 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ortaokul 5, 6, 7, ve 8. sınıflar için yayımlanan matematik dersi öğretim programıdır. Bu çalışmanın bulguları, süreç standartlarının sınıf düzeyine göre değişiklik gösterdiğini ve farklı sınıf düzeylerinde farklı süreç becerilerinin ön plana çıktığını ortaya koymaktadır. Ayrıca öğretim programında yer alan kazanımların en fazla ilişkili olduğu standart problem çözme iken en az ilişkili olduğu standart ise akıl yürüme ve ispat süreç standardı olmuştur. Bu bağlamda süreç standartlarının öğretim programı ile bütünleştirilmesi sürecinde her bir standardın temsil edilme oranlarının artırılması ve dengelenmesi hususunda programın güçlendirilmesi gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adams, A. (2010). Rehearsal or reorganization two patterns of literacy strategy use in secondary mathematics class. The Montana Mathematics Enthusiast, 7, 371-390.
  • Alacacı, C. (2010). Öğrencilerin kesirler konusundaki kavram yanılgıları. E. Bingölbali ve M. F. Özmantar. (Ed.), İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (ss. 63-95). Ankara: Pegem Akademi.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Eğitim Fakültesi Dergisi XIX (2), 223-238.
  • Arbaugh, F., Herbel-Eisenmann, B., Ramirez, N., Knuth, E., Kranendonk, H., & Quander, J. R. (2010). Linking research and practice: The NCTM research agenda conference report. National Council of Teachers of Mathematics.
  • Ayyildiz, H., & Aktas, M. C. (2022). Türkiye’deki Matematik Eğitimi Alanındaki Temsil Araştırmalarının Eğilimleri: Tematik İçerik Analizi Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(1), 127-144.
  • Basham, J. D., & Marino, M. T. (2013). Understanding STEM education and supporting students through universal design for learning. Teaching Exceptional Children, 45(4), 8-15.
  • Bieda, K. N., Ji, X., Drwencke, J, & Picard, A. (2014). Reasoning-and-proving opportunities in elementary mathematics textbooks. International Journal of Educational Research, 64, 71-80.
  • Bingölbalı, E., & Çoşkun, M. (2016). A proposed conceptual framework for enhancing the use of making connections skill in mathematics teaching. Education and Science, 41 (183), 233-249.
  • Brethouwer, J. (2008). Vocabulary instruction as a tool for helping students of diverse backgrounds and ability levels to understand mathematical concepts (Unpublised master’s thesis). University of Nebraska, Lincoln.
  • Brown, R., Brown, J., Reardon, K. & Merrill, C. (2011). Understanding STEM: Current perceptions. Technology and Engineering Teacher, 70(6), 5-9.
  • Bulut, S. (2004). İlköğretim programı yeni yaklaşımlar matematik (1-5. Sınıf). Milli Eğitim Yayınları, Ankara.
  • Büyükalan Filiz, S., & Ergan, S. (2020). İlkokul matematik dersi öğretim programının beş süreç standardına göre değerlendirilmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 464-477.
  • Bybee, R. W. (2011). Scientific and engineering practices in k-12 classrooms: Understanding “a framework for K-12 science education”. Science and Children, 49(4), 10-16.
  • Cai, J., Wang, N., Moyer, J. C., Wang, C., & Nie, B. (2011). Longitudinal investigation of the curriculum effect: An analysis of student learning outcomes from the LieCal Project. International Journal of Educational Research, 50(2), 117–136.
  • Charles, R., & Lester F. (1984). An Evaluation of a Process-Oriented Instructional Program in Mathematical Problem Solving in Grades 5 and 7. Journal for Research in Mathematics Education, 15 (1), 15-34
  • Common Core State Standards Initiative (CCSSI). (2010). Common Core State Standards for mathematics. 31 Mayıs 2020 tarihinde http://www.corestandards.org/Math/ adresinden erişildi.
  • Ernest, P. (1999). Forms of knowledge in mathematics and mathematics education: Philosophical and rhetorical perspectives. Educational Studies in Mathematics, 38(1–3), 67–83.
  • Halmos, P. (1980). The heart of mathematics. American Mathematical Monthly, 87(7), 519–524.
  • Harley, T., A. (1995). The psychology of language: From data to theory. England: Erlbaum (UK) Taylor & Francis.
  • Hoffman, L. R., & Brahier, D. J. (2008). Improving the planning and teaching of mathematics by reflecting on research. Mathematics Teaching in the Middle School, 13(7), 412-417.
  • İncikabı, S. (2017). Çoklu Temsiller ve Matematik Öğretimi: Ders Kitapları Üzerine Bir İnceleme. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6 (1), 66-81.
  • İskenderoğlu, T., Akbaba-Altun, S., & Olkun, S. (2004). İlköğretim 3., 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Standart Sözel Problemlerde İşlem Seçimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 126-134.
  • Karakuzu, B. (2017). İlkokul ve ortaokul matematik ders kitaplarındaki geometri görevlerinin tür, bağlam, temsil biçimi ve bilişsel istem düzeyleri açısından incelenmesi. Doctoral dissertation, Anadolu University, Turkey.
  • Knuth, E. J. (2002). Proof as a tool for learning mathematics. Mathematics Teacher, 95(7), 486-490.
  • Krynock, K., & Robb, L .(1999). Problem solved: How to coach cognition. Educational Leadership, 57(3), 29-32.
  • Lamb, R., Akmal, T. & Petrie, K. (2015). Development of a cognition priming model describing learning in a STEM classroom. Journal of Research in Science Teaching, 52(3), 410-437.
  • Lawson, M. J. (2003). Problem solving. International handbook of educational research in the Asia-Pacific region, 511-524.
  • MEB (2013). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB.
  • MEB (2016). STEM eğitimi raporu. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. http://yegitek.meb.gov.tr/STEM_Egitimi_Raporu.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
  • Moore, R. C. (1994). Making the transition to formal proof. Educational Studies in Mathematics, 27, 249-266.
  • NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Newton, D. P., & Newton, L. D. (2007). Could elementary mathematics textbooks help give attention to reasons in the classroom? Educational Studies in Mathematics, 64, 69–84.
  • NRC. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. Washington: The National Academies Press.
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2020). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Vizetek Yayınları.
  • Polya, G. (1973). How to solve it? A new aspect of mathematical method (2 nd Ed.). New Jersey: Princeton University Press.
  • Pugalee, D., K. (2001). Writing, mathematics, and metacognition: looking for connections through students’ work in mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 101(5), 236–45.
  • Toluk, Z., & Olkun, S. (2002). Türkiye’de matematik eğitiminde problem çözme: İlköğretim 1.-5. sınıflar matematik ders kitapları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 567- 581.
  • Schmidt, W. H., McKnight, C. C., Houang, R. T., Wang, H., Wiley, D. E., Cogan, L. S., & Wolfe, R. G. (2002). Why schools matter: A cross-national comparison of curriculum and learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Sloyer, C., W. (2003). Mathematical insight: Changing perspective. Mathematics Teacher, 96, 238–242.
  • Stein, M.K., Smith, M.S., & Remillard, J. (2007). How curriculum influences student learning. In Lester, F.K. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (ss. 319-370). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Stylianides, G. J. (2009). Reasoning and proving in school mathematics textbooks. Mathematical Thinking and Learning, 11, 258–288.
  • Tchoshanov, M. A. (2011). Relationship between teacher knowledge of concepts and connections, teaching practice, and student achievement in middle grades mathematics. Educational Studies in Mathematics, 76, 141-164.
  • Thompson, D. R., & Rubenstein, R. N. (2000). Learning mathematics vocabulary: Potential pitfalls and instructional strategies. The Mathematics Teacher, 93(7), 568-574
  • Umay, A., & Kaf, Y. (2005). Matematikte kusurlu akıl yürütme üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 188-195.
  • van der Meij, J., & de Jong, T. (2006). Supporting students' learning with multiple representations in a dynamic simulation-based learning environment. Learning and instruction, 16(3), 199-212.
  • van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Çeviri Editörü: Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • van der Walt, M., Maree, K., & Ellis, S. (2008). A mathematics vocabulary questionnaire for immediate use in the intermediate phase. South African Journal of Education, 28, 489– 504.
  • Yanık, H.B. (2015). Rasyonel sayılar. Zembat, İ., Ö., Özmantar, M., F., Bingölbali, E., Şandır, H. ve Delice, A. (Edt.). Tanımları ve Tarihsel Gelişimleriyle Matematiksel Kavramlar (ss. 95-110). Ankara: Pegem Akademi Yıldırım, C. (1996). Matematiksel düşünme (2nd ed.). İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Zeybek, Z., & Açıl, E. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerinin matematiksel iletişim becerilerinin incelenmesinde yazma aktiviteleri:Öğrenci günlükleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9(3), 476-512.
  • Zeybek, Z., Üstün, A., & Birol, A. (2018). Matematiksel ispatların ortaokul ders kitaplarındaki yeri. İlköğreim Online, 17(3), 1317-1335.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zülfiye Zeybek Şimşek 0000-0003-1601-8654

Elif Kılıçoğlu 0000-0001-7904-4310

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Zeybek Şimşek, Z., & Kılıçoğlu, E. (2022). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Süreç Standartları Kapsamında İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 1440-1459. https://doi.org/10.51460/baebd.1189260