Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim ve Öğretim Alanında Çalışılan Çatışma Yönetimi Konulu Lisansüstü Tezlerin Sistematik Analizi

Yıl 2024, , 633 - 651, 28.04.2024
https://doi.org/10.51460/baebd.1341664
Bu makale için 28 Ağustos 2024 tarihinde bir düzeltme yayımlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baebd/issue/86519/1539755

Öz

Öz
Araştırmanın amacı, eğitim ve öğretim alanında, Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezinde erişime açık olan 2000 ile 2022 yılları arasında yapılmış olan çatışma yönetimi konusundaki 95 lisansüstü tezi incelendi. İlgili tezlerin, analizleri yapıldı ve metodolojik açıdan incelendi. Sistematik bir derleme çalışması olan bu araştırmada ilgili tezler, yayınlandığı yıllara, anahtar kelimelere, yayın yapılan üniversitelere, örneklem gruplarına, örneklem yöntemlerine, örneklem büyüklüğüne, danışmanların akademik unvanlarına, anabilim dallarına, hazırlandıkları yöntemlere, model aldıkları örnekleme, araştırmaya aldıkları örneklem gruplarına, örneklem büyüklüğüne, veri toplama araçlarına göre incelendi. Gerçekleştirilen araştırmada 2014 ve 2015 yıllarında 22 tez çalışması ile daha fazla tez çalışması yapıldığı görülmektedir. En az sayıda tez çalışması ise sadece bir tez ile 2006 ve 2022 yılları arasında hazırlanmıştır. Devlet Üniversiteleri ve Vakıf Üniversiteleri nitelik açısından karşılaştırıldığında ise “çatışma yönetimi” ile ilgili olarak vakıf üniversitelerinde 48 tez ile daha fazla çalışma yapıldığı görülmektedir Tezlerin hazırlanmasında nicel yöntemin daha sık tercih edildiği; en az tercih edilen yöntemin ise nitel yöntem olduğu görülmektedir. Tezlerin hazırlanmasında basit tesadüfi örneklemenin daha sık tercih edildiği anlaşılmaktadır. Veri toplama araçlarından ise sıklıkla ölçeklerden yararlanılmıştır. En az seviyede ise grup görüşmesinden faydalanılmıştır. Anahtar kelimeler analiz edildiği zaman “öğretmen”, “okul” ve “yönetim” kavramları ön plana çıkmaktadır. “Eğitim Yönetimi” konusunda 75 tez ile daha fazla sayıda çalışma yapıldığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Arslan, G. (2020). Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Çatışma Yönetimine Yönelik Algıları (Yayın No: 648228) [Doktora Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Tezyök Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Bala, A. (2018). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları ile Çatışma Stilleri Arasındaki İlişki(Yayın No: 528665) [Doktora Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. Tezyök Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Beycioğlu, K., Özer, N., & Kondakçı, Y. (2018). Eğitim yönetiminde araştırm. Pegem Akademi.
  • Bolman, L. G., & Deal, T. E. (1984). Modern approaches to understanding and managing organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çağlı, M. (2019). Eğitim yöneticilerinin Liderlik Tarzları İle Çatışma Yönetim Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Y.T., Gazi Üniversitesi, Yöktez.
  • Çağlı, M. (2019).Eğitim Yöneticilerinin Liderlik Tarzları ile Çatışma Yönetim Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi,Y.T., Gazi Üniversitesi, Yöktez.
  • DeChurch, L. A., & Marks, M. A. (2001). Maximizing the benefits of task conflict: The role of conflict management. International Journal of Conflict Management.
  • Doğan, P. (2019). Öğretmenlerin Politik Becerileri ile Çatışma Yönetimi Stratejileri Kullanımı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Y.T., Gaziantep Üniversitesi, Yöktez.
  • Donat, S.(2019). Yüksek Öğretim Kurumlarındaki Bölüm Başkanlarının Çatışma Yönetim Stilleri ile Akademik Personelin İş Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişki, Y.T, İstanbul Okan Üniversitesi, Yöktez.
  • Duysak, S. (2019). Algılanan Örgütsel Adaletin Çatışma Yönetimi Üzerindeki Etkisi Y.T.,İstanbul Gedik Üniversitesi, Yöktez.
  • Eryılmaz, A. (2011). Ergen öznel iyi oluşunun, öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile yaşam amaçlarını belirleme açısından incelenmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 24, 44-51.
  • Girgin, S. (2020). Öğretmenlerin Algılarına göre Okul Yöneticilerinin Çatışma Yönetim Tarzları ile Öğretmenlerin Örgütsel Sessizlik Düzeyleri Arasındaki İlişki, D.T. Okan Üniversitesi.Sosyal Bilimler Enstitüsü , 8-200, Yöktez.
  • Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health information & libraries journal, 26(2), 91-108.
  • Günçavdı, A. G. (2022). Okul Yöneticilerinin Çok Kültürlü Kişilik Özellikleri, Farklılık Yaklaşımları ve Çatışma Yönetim Stratejileri Arasındaki İlişki, D.T., 147-149. Yöktez
  • Güneş, E.N.Ş. (2019). İlk ve Ortaokul Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Stilleri ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Y.T., Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Yöktez.
  • İsmail, A. T. A. Ç., Yüksel, S., Dursun, İ. E., & Özgenel, M. Türkiye’de Öğretmenlerin Örgütsel Mutluluğu Konulu Lisansüstü Tezlerin Analizi (2000-2021): Bir Sistematik Derleme Çalışması. Ekev Akademi Dergisi, (92), 297-313.
  • Keleş, S. (2021), Yükseköğretimde Kadın Yöneticilerin Çatışma Yönetimi Deneyimleri: Toplumsal Cinsiyet Açısından Bir Çözümleme,Y.T. Osman G. Ü. 1-143. Yöktez.
  • Memiş, A. (2021). öğretmenlerin meslektaşlarıyla yaşadıkları çatışmaları yönetme stilleri ile öğretmen özyeterliği arasındaki ilişki, Y.T. Bahçeşehir Üniversitesi,3-98, Yöktez.
  • Owens, R. G. (2001). Organizational behavior in education: Instructional leadership and school reform, Eric.
  • Özçelik, A. (2021). Okul yöneticilerinin çatışma yönetim stratejileri ile mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Y.T.,İZU. 90-102. Yöktez.
  • Özkara, E. (2019). Okul Yöneticilerinin Çatışma Yönetim Stratejileri ile Okul Kültürü Arasındaki İlişki, Y.T., Mersin Üniversitesi, Yöktez.
  • Pittaway, L. (2008). Systematic literature reviews. The SAGE dictionary of qualitative management research, 216-218.
  • Ruble, T. L., & Thomas, K. W. (1976). Support for a two-dimensional model of conflict behavior. Organizational behavior and human performance, 16(1), 143-155.
  • Sandelowski, M. (2004). Using Qualitative Research. Sage Journals, 893-894.
  • Senay, L. (2020) Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kişilik Özellikleri ile Çatşma Yönetimi Yaklaşımları İlişkilerinin İncelenmesi, Y.T., Selçuk Üniversitesi, 2-65, Yöktez.
  • Sökmen, A., & YAZICIOĞLU, İ. (2005). Thomas modeli kapsamında yöneticilerin çatışma yönetimi stilleri ve tekstil işletmelerinde bir alan araştırması. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 1-19.
  • Süter S. (2021). Okul Yöneticilerinin Stres Kaynaklarının Örgütsel Çatışma Yönetim Stillerine Etkisi: Okul Yöneticilerine Yönelik Bir Araştırma, YT, B.Ü. 49-59. Yöktez.
  • Şengül, H. (2017). Sağlık sektöründe çalışanların çatışma yönetim tarzları ile yönetici liderlik davranışlarını algılama biçimleri arasındaki ilişki , Master's thesis, Biruni Üniversitesi.
  • Şengür D.(2018). Okul Yöneticilerinin Eğitimde Eylem Öğrenmenin Karar Verme ve Çatışma Yönetme Becerileri Üzerindeki Etkisi, DT, Fırat Üniversitesi, Yöktez.
  • Uğur, İ. D. (2018). Öğretmen Algılarına Göre Yöneticilerin Güç Kaynakları ve Çatışma Yönetimi Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Y.T., Fırat Üniversitesi, Yöktez.
  • Verma, V. K. (1998). Conflict management. The project management institute: Project management handbook, 353-364.
  • Yaylalı, M. (2019). Anadolu Lisesi Öğretmenlerinin Algılarına Göre Anadolu Lisesi Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ile Kullandıkları Çatışma Yönetim Stratejileri Arasındaki İlişki, YT. Dokuz Eylül Üniversitesi, Yöktez.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 : 1999-2018).
  • Yüksel, Y.M. (2020). Okul Müdürlerinin Çatışma Yönetim Stillerinin Öğretmen Motivasyonu Açısından İncelenmesi, Y.T., Pamukkale Üniversitesi, Yöktez.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim İşbilici 0000-0003-2995-2294

Orkun Osman Bilgivar 0000-0001-7002-6191

Erken Görünüm Tarihi 27 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA İşbilici, H. İ., & Bilgivar, O. O. (2024). Eğitim ve Öğretim Alanında Çalışılan Çatışma Yönetimi Konulu Lisansüstü Tezlerin Sistematik Analizi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 633-651. https://doi.org/10.51460/baebd.1341664