Özel Yetenekli Ve Tipik Gelişim Gösteren İlkokul Öğrencilerinin Oyun Parkı Tasarımları: SCAMPER Örneği
Yıl 2023,
, 1345 - 1373, 28.12.2023
Ayşe Erkaya
,
Vesile Yıldız Demirtaş
Öz
Bu çalışmanın amacı, özel yetenekli ve tipik gelişim gösteren çocukların bakış açısından farklı oyun parkı tasarımlarını SCAMPER sorularıyla belirlemektir. Çalışma, 2022-2023 eğitim öğretim yılında ilkokul 3.sınıf düzeyinde 24 özel yetenekli ve 28 tipik gelişim gösteren öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi metoduyla desenlenmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda tüm katılımcıların görüşleri “Oyun parkları için değişik oyuncaklar/ araçlar”, “Oyun parkında yapılabilecek farklı etkinlikler”, “Farklı kişilerin bakış açılarıyla oyun parkı tasarımları” ve “Oyun parklarında yetişkinlere yönelik unsurlar” olmak üzere dört ana tema altında karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Farklı özellikler taşıyan iki öğrenci grubunun cevapları aynı temalarda toplanabilse de tipik gelişim gösteren öğrencilerin çizgi film ve animasyonlarda görülebilecek unsurları tasarımlarına yansıttıkları; özel yetenekli öğrencilerin ise hayal ve yaratıcılık güçlerini ön planda tutarak özgün tasarımlar sundukları görülmüştür.
Teşekkür
Şimdiden hakemlik ve yayım sürecinde emeği geçecek tüm hocalarımıza teşekkür eder; saygılar sunarım.
Kaynakça
- Akgün Pişkin, B. (2021). Bursa ili kent parklarının engelliler tarafından kullanım olanaklarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi.
- Akın, G. & Sani-Bozkurt, S. (2021). Okul öncesi dönem tipik gelişim gösteren çocukların özel gereksinimli çocukların bireysel farklılıklarına ve sosyal kabulüne yönelik görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 226-249. https://doi.org/10.18039/ajesi.737698
- Al Qudah, F. (2018). The effectiveness of using generate ideas (SCAMPER) strategy on improving ninth grade students' writing skills at Wadi El Sir Schools in Jordan. Journal of Education and Practice, 9(25), 53-58.
- Ataöv, A. & Peker, E. (2020). Belediyeler için çocuk ve çevre tasarım rehberi. Cumhurbaşkanlığı Yerel Yönetim Politikaları Kurulu, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Kent Araştırmaları Enstitüsü. İdealKent Yayınları, ADAMOR. https://hdl.handle.net/11511/94293
- Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. Yinghua Academy. https://www.yinghuaacademy.org/wp-content/uploads/2014/10/21st_century_skills.pdf
- Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
- Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage.
- Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994). Nature-nuture reconceptualized in developmental perspective: A bioecological model. Psychological Review, 101(4), 568-586. https://doi.org/10.1037/0033-295X.101.4.568
- Buckingham Shum, S. & Crick, R. D. (2016). Learning analytics for 21st century competencies. Journal of Learning Analytics, 3(2), 6-21.
- Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286
- Clark, B. (2002). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school (6th edition). Upper Saddle River, NJ: Merrill–Prentice Hall. (Original work published 1979)
- Davis, G. A., Rimm, S. B. & Siegle, D. (2011). Education of the gifted and talented (6th edition). New Jersey, NJ: Pearson Education. (Original work published 1989)
PLAYGROUND DESIGNS OF GIFTED AND TYPICALLY DEVELOPING PRIMARY SCHOOL STUDENTS: SCAMPER EXAMPLE
Yıl 2023,
, 1345 - 1373, 28.12.2023
Ayşe Erkaya
,
Vesile Yıldız Demirtaş
Öz
The aim of this study is to determine different playground designs from the perspective of gifted and typically developing children with SCAMPER questions. The study was conducted in the 2022-2023 academic year with 24 specially gifted and 28 typically developing students at the 3rd grade level of primary school. The research was designed with the document review method, one of the qualitative research methods. As a result of the content analysis, the opinions of all participants were comparatively presented under four main themes: "Different toys/tools for playgrounds", "Different activities that can be done in the playground", "Playground designs from different people's perspectives" and "Elements for adults in playgrounds". Although the answers of two groups of students with different characteristics can be collected under the same themes, it is observed that students with typical development reflect elements that can be seen in cartoons and animations in their designs; It was observed that gifted students presented original designs by prioritizing their imagination and creativity.
Kaynakça
- Akgün Pişkin, B. (2021). Bursa ili kent parklarının engelliler tarafından kullanım olanaklarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi.
- Akın, G. & Sani-Bozkurt, S. (2021). Okul öncesi dönem tipik gelişim gösteren çocukların özel gereksinimli çocukların bireysel farklılıklarına ve sosyal kabulüne yönelik görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 226-249. https://doi.org/10.18039/ajesi.737698
- Al Qudah, F. (2018). The effectiveness of using generate ideas (SCAMPER) strategy on improving ninth grade students' writing skills at Wadi El Sir Schools in Jordan. Journal of Education and Practice, 9(25), 53-58.
- Ataöv, A. & Peker, E. (2020). Belediyeler için çocuk ve çevre tasarım rehberi. Cumhurbaşkanlığı Yerel Yönetim Politikaları Kurulu, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Kent Araştırmaları Enstitüsü. İdealKent Yayınları, ADAMOR. https://hdl.handle.net/11511/94293
- Beers, S. Z. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. Yinghua Academy. https://www.yinghuaacademy.org/wp-content/uploads/2014/10/21st_century_skills.pdf
- Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
- Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage.
- Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. J. (1994). Nature-nuture reconceptualized in developmental perspective: A bioecological model. Psychological Review, 101(4), 568-586. https://doi.org/10.1037/0033-295X.101.4.568
- Buckingham Shum, S. & Crick, R. D. (2016). Learning analytics for 21st century competencies. Journal of Learning Analytics, 3(2), 6-21.
- Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21.yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286
- Clark, B. (2002). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school (6th edition). Upper Saddle River, NJ: Merrill–Prentice Hall. (Original work published 1979)
- Davis, G. A., Rimm, S. B. & Siegle, D. (2011). Education of the gifted and talented (6th edition). New Jersey, NJ: Pearson Education. (Original work published 1989)