Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Senaryo Tamamlama Uygulamaları Üzerinden Cebir Öğretimine İlişkin Öğrenmeleri

Yıl 2023, , 1458 - 1488, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1388295

Öz

Bu nitel çalışmada, matematik öğretmen adaylarının cebir öğretimine yönelik öğrenmelerinin gelişiminde uygulamaya dayalı pedagojik yaklaşımlardan biri olan senaryo tamamlama uygulamasından yararlanılmıştır. Katılımcıları 3. sınıf seviyesinde “Cebir Öğretimi” dersini alan ilköğretim matematik öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Ders sürecinde teorik konu anlatımları gerçekleştirilmiş ve ardından araştırmacılar tarafından hazırlanan senaryolar öğretmen adaylarına verilerek bunların öğretmen-öğrenci etkileşimi temelinde tamamlanmaları istenmiştir. Takip eden süreçte grup tartışmaları ve bireysel revizyonlarla öğretmen adaylarının eksik öğrenmelerini tamamlamaları hedeflenmiştir. Veriler içerik analizi kullanılarak öğretmen öğrenmesi kavramsal çerçevesinin önerdiği dört bileşen temel alınarak analiz edilmiştir. Bulgulara göre, öğretmen adayları genellikle öğrenci merkezli vizyonu benimsemiştir. Ancak çoğunun vizyonlarını düşündükleri şekilde senaryolarına yansıtamadıkları görülmüştür. Grup çalışmalarından elde edilen veriler, öğrenciye daha fazla söz hakkı tanıyan, öğretmenin rehber konumunda olduğu, öğrencilerin birbiriyle tartıştığı ve keşfettiği bir ortam oluşturma eğilimlerinin genel olarak tüm gruplarda arttığını göstermiştir. Bireysel revizyonlarda öğretmen adaylarının alan ve öğrenci bilgilerinin ve öğrenci merkezli eğilimlerinin çoğunlukla arttığı görülmüştür. Uygulama bağlamında senaryo tamamlama sürecinin, öğretmen adaylarının öğrenmelerini geliştirdiği ve gerçek sınıf ortamına hazırlanmalarına katkı sağladığı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

Trakya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

2022/114

Kaynakça

  • Arslan, S. & Sağlam-Arslan, A. (2016). Öğretim mühendisliği, öğretim tasarımı ve öğretim deneyi (Bölüm 52). E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat (Ed.). Matematik eğitiminde teoriler (ss.917-936) içinde. Pegem.
  • Ball, D. L., & Forzani, F. M. (2009). The work of teaching and the challenge for teacher education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497–511. https:// doi. org/ 10. 1177/ 00224 87109 348479
  • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59 (5), 389- 407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  • Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2003). Developing elementary teachers: Algebra eyes and ears, Teaching children mathematics, 10, 70-77.
  • Bozkurt, A., & Polat, S. (2018). Öğrencilerin matematiksel düşüncelerini ortaya çıkarmaya yönelik öğretmen sorularının incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 9(1), 72-96. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.337419
  • Buchbinder, O. (2018). Who is right?–What students’ and pre-service teachers’ responses to scripted dialog reveal about their conceptions of proof. In R. Zazkis & P. G. Herbst (Eds.), Scripting approaches in mathematics education (pp. 89-113). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62692-5_5
  • Bütün, M. (2011). Matematik öğretmenlerinin alan eğitimi bilgi yapılarının incelenmesinde senaryo tipi mülakat sorularının kullanımı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 105-115.
  • Campbell, M.P., & Baldinger, E.E. (2022). Using scripting tasks to reveal mathematics teacher candidates' resources for responding to student errors. Journal of Mathematics Teacher Education. 25(5), 507–531. https://doi.org/10.1007/s10857-021-09505-4
  • Chapin, S. H., O’Connor, C., & Anderson, N. C. (2013). Classroom discussions in math: A teacher’s guide for using talk moves to support the Common Core and more, Grades K-6 (3rd ed.). Math Solutions Publications.
  • Cobb, P. (2000). Conducting teaching experiments in collaboration with teachers. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds.), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 307-333). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Crespo, S. (2018). Generating, appraising, and revising representations of mathematics teaching with pre-service teachers. In R. Zazkis & P. G. Herbst (Eds.), Scripting approaches in mathematics education (pp. 249–264). Springer International Publishing. https:// doi. org/ 10. 1007/ 978-3- 319- 62692-5_ 12
  • Crespo, S., Oslund, J. A., & Parks, A. N. (2011). Imagining mathematics teaching practice: Pre-service teachers generate representations of a class discussion. ZDM, 43(1), 119–131. https:// doi. org/ 10. 1007/ s11858- 010- 0296-z

Pre-service Middle School Mathematics Teachers’ Learning About Teaching Algebra Through Scripting Tasks

Yıl 2023, , 1458 - 1488, 28.12.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1388295

Öz

In this qualitative study, scripting tasks, one of the practice-based pedagogical approaches, was utilized in the development of pre-service mathematics teachers' learning about teaching algebra. The participants were pre-service elementary mathematics teachers taking the "Teaching Algebra" course at the 3rd grade level. During the course, theoretical lectures were given and then the scenarios prepared by the researchers were given to the pre-service teachers and they were asked to complete them on the basis of teacher-student interaction. In the following process, it was aimed to complete the missing learning of the pre-service teachers through group discussions and individual revisions. The data were analyzed using content analysis based on the four components suggested by the conceptual framework of teacher learning. According to the findings, pre-service teachers generally adopted a student-centered vision. However, it was observed that most of them could not reflect their visions in their scenarios as they thought. The data obtained from group work showed that the tendency to create an environment in which students have more say, the teacher is a guide, and students discuss and explore with each other generally increased in all groups. In individual revisions, it was observed that pre-service teachers' content and student knowledge and student-centered tendencies mostly increased. In the context of the application, it is thought that the the use of scripting tasks improves pre-service teachers' learning and contributes to their preparation for the real classroom environment.

Proje Numarası

2022/114

Kaynakça

  • Arslan, S. & Sağlam-Arslan, A. (2016). Öğretim mühendisliği, öğretim tasarımı ve öğretim deneyi (Bölüm 52). E. Bingölbali, S. Arslan, & İ. Ö. Zembat (Ed.). Matematik eğitiminde teoriler (ss.917-936) içinde. Pegem.
  • Ball, D. L., & Forzani, F. M. (2009). The work of teaching and the challenge for teacher education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497–511. https:// doi. org/ 10. 1177/ 00224 87109 348479
  • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59 (5), 389- 407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  • Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2003). Developing elementary teachers: Algebra eyes and ears, Teaching children mathematics, 10, 70-77.
  • Bozkurt, A., & Polat, S. (2018). Öğrencilerin matematiksel düşüncelerini ortaya çıkarmaya yönelik öğretmen sorularının incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 9(1), 72-96. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.337419
  • Buchbinder, O. (2018). Who is right?–What students’ and pre-service teachers’ responses to scripted dialog reveal about their conceptions of proof. In R. Zazkis & P. G. Herbst (Eds.), Scripting approaches in mathematics education (pp. 89-113). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62692-5_5
  • Bütün, M. (2011). Matematik öğretmenlerinin alan eğitimi bilgi yapılarının incelenmesinde senaryo tipi mülakat sorularının kullanımı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 105-115.
  • Campbell, M.P., & Baldinger, E.E. (2022). Using scripting tasks to reveal mathematics teacher candidates' resources for responding to student errors. Journal of Mathematics Teacher Education. 25(5), 507–531. https://doi.org/10.1007/s10857-021-09505-4
  • Chapin, S. H., O’Connor, C., & Anderson, N. C. (2013). Classroom discussions in math: A teacher’s guide for using talk moves to support the Common Core and more, Grades K-6 (3rd ed.). Math Solutions Publications.
  • Cobb, P. (2000). Conducting teaching experiments in collaboration with teachers. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds.), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 307-333). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Crespo, S. (2018). Generating, appraising, and revising representations of mathematics teaching with pre-service teachers. In R. Zazkis & P. G. Herbst (Eds.), Scripting approaches in mathematics education (pp. 249–264). Springer International Publishing. https:// doi. org/ 10. 1007/ 978-3- 319- 62692-5_ 12
  • Crespo, S., Oslund, J. A., & Parks, A. N. (2011). Imagining mathematics teaching practice: Pre-service teachers generate representations of a class discussion. ZDM, 43(1), 119–131. https:// doi. org/ 10. 1007/ s11858- 010- 0296-z
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Girit Yıldız 0000-0003-3406-075X

Aslıhan Osmanoğlu 0000-0002-3549-3656

Proje Numarası 2022/114
Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2023
Kabul Tarihi 11 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Girit Yıldız, D., & Osmanoğlu, A. (2023). Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Senaryo Tamamlama Uygulamaları Üzerinden Cebir Öğretimine İlişkin Öğrenmeleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1458-1488. https://doi.org/10.51460/baebd.1388295