Doğası gereği insanlar çevrelerindeki diğer bireylerle iletişim kurma eğilimindedir. İletişim sağlıklı olduğunda ise örgütlerdeki uyumsuzluklar en alt düzeye inmektedir. Sağlıklı iletişimi sağlayan en önemli faktörlerden birisi de empati yapma becerisidir. Empati kavramının birçok tanımı olsa da genel olarak kendini karşısındakinin yerine koyabilme yeteneği olarak açıklanabilir. Sosyal deneyimlerinin en yoğun yaşandığı örgütlerin başında eğitim kurumları gelmektedir. Eğitimin paydaşları olan öğretmen, öğrenci, yönetici ve veliler bu deneyimler sırasında empati kurabilirse bunun olumlu sonuçları örgüt içerisinde hissedilmektedir. Empati kavramının okul ortamına yansımalarını öğrenciler, öğretmenler, okul yöneticileri ve veliler açısından öğretmen görüşlerine göre incelemeyi amaçlayan bu nitel araştırma olgubilim deseninde yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, farklı branşlarda görev yapan 30 öğretmenden oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle benzer özelliklerine göre ortak kategoriler ve temalar altında yapılandırılmıştır. Araştırmanın bulguları 10 tema altında sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre katılımcılar, empati kavramını duygudaşlık ve karşısındakini anlamaya yönelik bakış açısı geliştirme olarak ifade ederken, okul paydaşlarının empati becerilerinin yüksek olmasının okul başarısını, okulun sosyal ortamını ve insan ilişkilerini olumlu yönde etkilediği belirtmişlerdir. Empati kavramının önemli olduğu ve empati davranışı arttıkça okul ortamının daha sağlıklı olacağına yönelik sonuçlara ulaşılmıştır. Paydaşların empati becerilerini geliştirmeye yönelik yapılacak çalışmalar arasında hizmetiçi eğitim faaliyetleri, seminerler, öğrenci ve veli etkinliklerinin yapılması öne çıkan sonuçlar arasında yer almıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının empati becerilerinin geliştirilmesine yönelik dersler ve uygulamaların öğretmen yetiştirme programlarına konulması, eğitimde liderlik rolü oynaması beklenen müfettişler ve yöneticilerin empati davranışları geliştirme ve bununla ilgili konularda tüm paydaşlara rehberlik yapmaları önerilebilir.
empati insan ilişkileri okul ortamı duyuşsal yeterlilikler sağlıklı iletişim
By nature, people tend to communicate with other individuals around them. When communication is healthy, the incompatibilities in the organizations are minimized. One of the most important factors that ensure healthy communication is the ability to empathize. Empathy can be explained as the ability to put oneself in the place of the other person in general. This qualitative research, which aims to examine the reflections of the concept of empathy on the school environment in terms of students, teachers, school administrators and parents according to the opinions of teachers, is structured in a phenomenological design. The study group consists of 30 teachers working in different branches. The researchers created a semi-structured interview form with open-ended questions. The data is structured under categories and themes. The findings of the study are presented under 10 themes. The participants expressed the concept of empathy as empathy and developing a perspective to understand the other person, while the high empathy skills of the school stakeholders positively affected the success of the social environment of the school and human relations. Studies to be carried out to improve the empathy skills of teachers, school administrators, students and parents, in-service training activities, student, and parent activities were among the prominent results. It may be recommended that lessons and practices aimed at developing the empathy skills of teacher candidates be included in teacher training programs, and that inspectors and administrators, who are expected to play a leadership role in education, develop empathy behaviour and guide teachers, students, and parents.
Empathy Human Relations School Environment Affective Competences Healthy Communication.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |