Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Kentsel Yoksulluk Deneyimleri: Bourdieu’nün Sermaye Kavramı Üzerinden Bir İnceleme

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 3682 - 3709, 24.12.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1710950

Öz

Kentsel yoksulluk gittikçe artan sayıda insanın yaşadığı günümüz kentlerinde kritik bir sorun haline gelmiştir. Bu sorun temel olarak ekonomik problemlere dayanmakla birlikte kentsel yaşamın farklı boyutlarında karşılaşılan sorunlarla da yakından ilişkilidir. Bu durum kentsel yoksulluğun çeşitli boyutlarını Bourdieu’nün sermaye kavramı ile tartışmaya olanak sunmaktadır. Mevcut çalışma, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi’nde Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin kentsel yoksulluk deneyimlerine odaklanmayı ve bu deneyimlerin ekonomik ve kültürel sermaye ile ilişkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Buradan hareketle, bir durum çalışması örneği olan ve sınıf içi gözlemlerden yola çıkılarak başlanan araştırma esas olarak 26 bölüm öğrencisi ile yapılan yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakatlara dayanmaktadır. Öğrencilerin deneyimlerinden elde edilen veriler çeşitli temalar altında toplanarak betimsel analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin ekonomik sermaye bakımından yaşamış oldukları sorunların eğitim süreçlerini sekteye uğratabildiği, alım gücünün düşmesi sonucunda aileden gelen ekonomik sermaye ile burs ve kredi ödemelerinin sağladığı imkânın yetersiz kaldığı ve istihdamın kendi içinde çeşitli sorunlar barındırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Kültürel sermaye kapsamında elde edilen verilerde öğrencilerin ailelerinin eğitim seviyesinin düşük olduğu ve bu nedenle kültürel sermayelerini artırmaları için öğrencilere birer eyleyen olarak büyük iş düştüğü ancak yetersiz ekonomik sermayenin kültürel sermayenin cisimleşmiş, nesnelleşmiş ve kurumsallaşmış tiplerine ulaşmayı da güçleştirdiği görülmüştür. Öğrencilerin kentsel yoksulluk deneyimlerinin çok boyutlu olması gerçeğinden hareketle öğrencilerin ekonomik sermaye yetersizliğinin ve yalnızca ekonomik sermayeye yönelik yetersiz politikaların yükseköğretim öğrencisinin toplumsal hiyerarşide üst basamaklara çıkabilmesi için gerekli altyapıyı sağlayamadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aina, C., Baici, E., Casalone, G. ve Pastore, F. (2018). The economics of university dropouts and delayed graduation: A survey, GLO Discussion Paper No. 189. Global Labor Organization (GLO), Maastrich.
  • Aktaş, G. (2020). Kentsel yoksulluk ve gençlerin yoksulluğu deneyimleme biçimleri üzerine bir alan çalışması: Denizli örneği. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(1), 1-18.
  • All-Party Parliamentary Groups (2023). All-party parliamentary groups for students and further education and lifelong learning. Inquiry report July 2023. https://www.paulblomfield.co.uk/wp- content/uploads/sites/348/2023/06/APPG-for-Students-Impact-of-cost-of-living-on-FE-Students- 030723.pdf
  • Althea Grace, D., Valerie Mae, R. ve Lazaro Bryan, Louis G (2024). Navigating financial struggle: The ripple effect of inflation rates on working students. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies. https://doi.org/10.62225/2583049X.2024.4.3.2862
  • Aygül, H. H. (2018). Eğitime erişim, yoksulluk ve formel/enformel işgücü olarak üniversite gençliği: “İstihdam için mi eğitim? Eğitim için mi istihdam?”. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8 (Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı), 58-87. DOI: 10.26466/opus.354859
  • Baker, J. L. (2008). Urban poverty: A global view. The World Bank Group Urban Papers-5. Washington DC.
  • Barone, C., Triventi, M. ve Assirelli, G. (2018). Explaining social inequalities in access to university: A test of rational choice mechanisms in Italy. European Sociological Review, 34(5), 554-569.
  • Barsegyan, V. ve Maas, I. (2024). First-generation students’ educational outcomes: The role of parental educational, cultural, and economic capital- A 9-years panel study. Research in Social Stratification and Mobility, 91, 100939.
  • Baycan, B. (2022). Sosyal sermaye ile kariyer uyum becerisi arasındaki ilişkide kişilerarası iletişim becerisinin aracı rolü: Yükseköğretimde kariyer merkezleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayraktar, U. (2024). Türkiye’de yerel kültür ekosistemi. https://www.iksv.org/i/content/26460_1_Turkiyede- Yerel-Kultur-Ekosistemi.pdf
  • Beller, E. (2009). Bringing intergenerational social mobility research into the twenty-first century: Why mothers matter. American Sociological Review, 74(4), 507-528.
  • Bettinger, E. (2004). How financial aid affects persistence. Working Paper 10242. National Bureau of Economic Research. https://www.nber.org/papers/w10242
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgment of taste. London: Routledge&Kegan Paul.
  • Bourdieu, P. (1985). The social space and the genesis of groups. Theory and Society, 14(6), 723-744.
  • Bourdieu, P. ve Passeron, J. (1979). The inheritors: French students and their relation to culture. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of capital. J. G. Richardson (Ed.). Handbook of theory and research for the sociology of education içinde (s. 241-258). New York: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. (1988). Vive la crise! For heterodoxy in social science. Theory and Society, 17(5), 773-787.
  • Bourdieu, P. ve Wacquant, L. J. D. (1992). An invitation of reflexive sociology. Chicago: University of Chicago.
  • Bourdieu, P. (1993). The field of cultural production: Essays on art and literature. R. Johnson (Ed.). Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, P. (2005). The social structures of the economy. Cambridge: Polity.
  • Bourdieu, P. (2014). On the state: Lectures at the College de France, 1989-1992. P. Champagne, R. Lenoir, F. Poupeau ve M. Riviere (Ed.). Polity Press. Cambridge.
  • Brennan, J. ve Naidoo, R. (2008). Higher education and the achievement (and/or prevention) of equity and social justice. Higher Education, 56(3), 287-302.
  • Canbulut, T (2022). Kent yoksulluğu çalıştay raporu (ss. 18-21). İstanbul: Basın Yayın Şube Müdürlüğü Basımevi.
  • Careemdeen, J. D. (2023). Exploring the impact of socio-economic status on student participation in extracurricular activities. International Journal of Research and Innovation in Social Science, VII(XI), 1884-1892. DOI:10.47772/IJRISS.2023.7011149
  • Creed, P.A., Hood, M., Bialocerkowski, A. Machin, M. A., Brough, P., Kim, S., Winterbotham, S. ve Eastgate, L. (2023). Students managing work and study role boundaries: a person-centred approach. Frontiers in Psychology. 14:1116031. Doi: 10.3389/fpsyg.2023.1116031
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çakıroğlu Çevik, A. (2023). Görünmeyen çoğunluk “birinci nesil üniversite öğrencileri”nin Covid-19 salgın deneyimleri. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt 26(1), 61-81.
  • Çelik, E., Babaoğlan, E. ve Gedik, E. (2024). Üniversite öğrencilerinde sosyal sermaye ve eğitim beklentilerini karşılama durumunun incelenmesi. International Journal of Social Inquiry, Cilt 17(2), 281-303.
  • Çevik, O., Doğanay, T. C. ve Karaçayır, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve ekonomik profilinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt 19(32), 27-33.
  • Çopuroğlu, S. (2024). Üniversite öğrencilerinin kültürel sermayelerinin öz yeterlik ve bireysel sosyal sorumluluk düzeylerine etkisine ilişkin yapısal eşitlik modellemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Dirimeşe E., (2022). Üniversite öğrencilerinin gözünden yoksulluk. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 12(3), 545-559. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1139389
  • Doğan, H. ve Akçalı, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sosyo-ekonomik sorunlar üzerine bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(3), 309-316.
  • Dündar, M. M. (2024, Şubat 12). Okumanın yaşı yok mu? Heyecanla başladığın üniversite biter mi? Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı. https://tepav.org.tr/tr/blog/s/7325.
  • Egger, H. (2023). Evaluating attitudes toward non-formal science education programs among high school science teachers in Southeast Louisiana. Louisiana State University LSU Scholarly Repository Master Thesis.
  • Flanagan-Bórquez, A. ve Soriano-Soriano, G. (2024). Family and higher education: developing a comprehensive framework of parents’ support and expectations of first-generation students. Frontiers in Education, 9, 1416191. Doi: 10.3389/feduc.2024.1416191
  • Friend, K. (2018). The price of university: economic capital and the experience of underrepresented students in an elite US university. S. Riddell, S. Minty, E. Weedon ve S. Whittaker (Eds.) Higher education funding and access in international perspective: Great debates in higher education içinde (ss. 199-222). Bingley: Emerald.
  • Goldthorpe, J. H. (2010). Class analysis and the reorientation of class theory: the case of persisting differentials in educational attainment. The British Journal of Sociology, 61(1), 311-335.
  • Göktürk, D. ve Ağın, E. (2020). Okul kurumunun kültürel-toplumsal eşitsizlik ve imtiyazların yeniden üretimindeki rolüne ilişkin bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(1), 329-354.
  • Herzog, S. (2005). Measuring determinants of student return vs. dropout/stopout vs. transfer: A first-to-second year analysis of new freshmen. Research in Higher Education, 46(8), 883-928. http://dx.doi.org/10.1007/s11162-005-6933-7
  • İmamoğlu, M. (2024). Üniversite-iktidar ilişkisi üzerine sosyolojik bir araştırma: Foucault ve Bourdieu (Yüksek lisans tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • İstanbul Kent Konseyi (2022). Kent yoksulluğu çalıştay raporu. İstanbul: Basın Yayın Şube Müdürlüğü Basımevi.
  • Kacur, M. ve Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 273-297.
  • Kandemir, O., Benli, T. ve Uslu, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin başarılarında sosyo-ekonomik faktörlerin önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(111), 75-85.
  • Kahraman, F. ve Kahraman, A. B. (2016). Mevsimlik İstihdamın Eğitimli Gençleri: İnşaatlarda Çalışan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 183-201.
  • Kesbiç, K., Korlu, Ö., Gencer, E. G., Terzi, G. N. ve Arık, B. M. (2024). Eğitim izleme raporu. https://egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2024/11/Egitim-Izleme-Raporu-2024.pdf
  • Kete Tepe, N. ve Özer, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin yoksulluk algısı üzerine nitel bir araştırma. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3(1), 166-188. https://doi.org/10.33712/mana.700429
  • Koytak, E. (2012). Tahakküme hükmetmek: Bourdieu sosyolojisinde toplum ve bilim ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(25), 85-101.
  • Kömüş, M. (2024, Ağustos, 16). Üniversitede gelecek görmediler: 878 bin öğrenci okulu bıraktı. BirGün. https://www.birgun.net/haber/universitede-gelecek-gormediler-878-bin-ogrenci-okulu-birakti-552420
  • Lellock, J. S. (2013). Socioeconomic status and youth participation in extracurricular arts activitie. Master of Science. Virginia Polytechnic Institute and State University. https://vtechworks.lib.vt.edu/server/api/core/bitstreams/4a25d77f-f1e0-499f-9889- 34d5412ead06/content
  • Li, Z. ve Qiu, Z. (2018). How does family background affect children’s educational achievement? Evidence from contemporary China. The Journal of Chinese Sociology, 5, 13.
  • Liu, Y. (2019). Choices, risks and rational conformity: extending Boudon’s positional theory to understand higher education choices in contemporary China. High Education, 77, 525-540.
  • Macaulay, L., Webber, W. ve Fraunholz, B. (2023). Successful university students from low socio-economic backgrounds’ perspectives on their academic success: a capital-based approach. Higher Education Research & Development, 42(8), 1986-1999.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2014). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2013/2014. https://sgb.meb.gov.tr/www/milli- egitim-istatistikleri-orgun-egitim-2013-2014/icerik/95
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2023/2024. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=629
  • Mingione, E. (1996). Urban poverty in the industrial world: Concepts, analysis and debates. E. Migione (Ed.) Urban poverty and the underclass içinde (ss. 3-40). Blackwell.
  • Oral, N. (2021). Forms of capital and generation Z’s digital media consumption in Turkey. Master’s Degree Thesis. İstanbul Bilgi University Institute of Graduate Programs, İstanbul.
  • Öçal, M. (2023). Yoksulluğun bir boyutu olarak üniversite öğrencisi yoksulluğu üzerine bir araştırma. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar içinde (ss. 209-230). Eğitim Yayınevi.
  • Öçal, M. (2025). Üniversite öğrencilerinin refahı ve sosyal politika: Umudu ateşlemek. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 8(1), 123-138.
  • Özdemir, M. Ç., Özkan, Y., Erdoğan, E., Kişioğlu, H. ve Akın, F. (2021). Üniversite öğrencileri için çok boyutlu yoksulluk tespit ölçeği önerisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(4), 292-311. http://dx.doi.org/10.11611/yead.990825
  • Pascarella, E. T., Pierson, C. T., Wolniak, G. C. ve Terenzini, P. T. (2004). First-generation college student. The Journal of Higher Education, 75(3), 249-284.
  • Paul, M. ve Sharma, P. (2019). Inflation rate and poverty: Does poor become poorer with inflation? http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3328539
  • Phanm, S. T. H. (2021). Understanding Bourdieu’s habitus: My first step into phenomenological methodology. Bourdieu in educational research-Higher education. https://www.researchgate.net/publication/355903729_Bourdieu_in_Educational_Research_-_Higher_Education.
  • Prieur, A. ve Savage, M. (2013). Emerging forms of cultural capital. European Societies, 15(2), 246-267.
  • Riley, D. (2017). Bourdieu's class theory: The academic as revolutionary. Catalyst: A Journal of Theory&Strategy, 1(2), 107-136.
  • Roman, M.D. (2014). Students’ failure in academic environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 170-177. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.679
  • Rydzik, A. ve Bal, P. M. (2024). The age of insecuritisation: Insecure young workers in insecure jobs facing an insecure future. Human Resource Management Journal, 34(3), 560-577. DOI: 10.1111/1748- 8583.12490
  • Scanlon, M., Powell, F., Leahy, P., Jenkinson, H. ve Byrne, O. (2019). ‘No one in our family ever went to college’: Parents’ orientations towards their children’s post-secondary education and future occupations. International Journal of Educational Research, 93(1), 13-22.
  • Spiliopoulou, G., Koustourakis, G. ve Asimaki, A. (2017). Family “capital” and young people’s educational occupational choices in the context of a review of recent sociological literature. Open Journal for Sociological Studies, 1(1), 15-26.
  • Stuber, J. M. (2009). Class, culture, and participation in the collegiate extra-curriculum. Sociological Forum, 24(4), 877-900. https://doi.org/10.1111/j.1573-7861.2009.01140.x
  • Süzer, M. (2000). Üniversite öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 123-133.
  • Şeker, N. (2024). Dijital çağda kültürel sermayenin kuşaklararası aktarımında Z kuşağı-Yıldız Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi öğrencileri örneği. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şengül, T. ve Ersoy, M. (2003). Kentsel yoksulluk ve geçinme stratejileri: Ankara, Diyarbakır, Şanlıurfa ve Zonguldak kentlerine ilişkin karşılaştırmalı bir değerlendirme. Sosyal Hizmetler Sempozyumu, Antalya, ss. 1-15.
  • Şentürk, M. (2008). Yoksulların yaşam stratejileri: Küçük Mustafa Paşa ve Balat örnekleri (Yüksek lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tan, Q., Li, C., Wu, P., Abbas, S. ve Teng, L. (2023) Family capital, social stratification, and access to higher education: An empirical study in mainland China. Front. Psychol, 13, 1035715.
  • Tenç Demir, Z. E. (2025). Z kuşağı ve hayatın anlamı: Bourdieu’nun sermaye türleri açısından bir inceleme. Yayımlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Terzioğlu, A. ve Yazıcı, M. (2003). Üniversite öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme anlayış ve alışkanlıkları (Atatürk Üniversitesi örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 5-31.
  • TÜİK (2025, Temmuz 18). İşgücü piyasasında gençler, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu- Piyasasinda-Gencler-2024-57941
  • Tütüncü Saka, N. (2023). The role of social and cultural capital in academic experiences of university students. Doctoral thesis. Middle East Technical University The Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Tüzünoğlu, M. (2020). Eğitim sürecinden duyulan memnuniyette ve geleceğe bakışta sosyal sermayenin rolü (AYBÜ Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Uru, M. K. ve Dirimeşe, E. (2024). Üniversite öğrencileri yoksulluk algısı ölçeği geliştirme çalışması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 613-628. doi:10.33206/mjss.1270295
  • Verulavai T. ve Jorbenadze, R. (2022). The impact of part-time employment on students' health: A Georgian case. Malta Medical Journal, 34(1), 50-57.
  • Wang, W. (2023). Comparing theory of Bourdieu on cultural capital and field and theory of Nussbaum on capabilities approach to understand higher education. SHS Web of Conferences, 158. https://doi.org/10.1051/shsconf/202315802014
  • Webb, J., Schirato, T. ve Danaher, G. (2002). Understanding Bourdieu. Malaysia: SRM Production Services.
  • World Bank (2007, Temmuz 11). More than half the world is now urban, UN report says. https://www.worldbank.org/en/news/feature/2007/07/11/more-than-half-the-world-is-now-urban-un- report-says
  • Yanıklar, C. (2010). Kültürel sermaye, eğitim ve toplumsal tabakalaşma: Pierre Bourdieu’nün yeniden üretim kuramına eleştirel bir bakış. Sosyoloji Dergisi, 22, 121-138.
  • Yavuzer, H., Meşeci, F., Demir, İ., ve Sertel, Ç. (2005). Günümüz üniversite gençliğinin sorunları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 79-91.
  • Yıldırım, C. (2025, Ocak 2). 1.2 milyon öğrenci üniversiteyi terk etti. Sözcü. https://www.sozcu.com.tr/1-2- milyon- ogrenci-universiteyi-terk-etti-p121912
  • Yükseköğretim Kurulu (t.b.). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Zhang, G, Y. (2022). The impact of family capital on Chinese students’ access to higher education. Proceedings of the 2022 6th International Seminar on Education, Management and Social Sciences (ISEMSS 2022) Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 3208-3219.

University Students’ Experiences of Urban Poverty: An Analysis Based on Bourdieu’s Concept of Capital

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 3682 - 3709, 24.12.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1710950

Öz

Urban poverty has become a critical issue in contemporary cities, where an increasing number of people reside. While this problem is fundamentally rooted in economic challenges, it is also closely linked to difficulties encountered in various aspects of urban life. This multifaceted nature of urban poverty provides an opportunity to explore the issue through Pierre Bourdieu’s concept of capital. The present study aims to examine the experiences of university students studying in the Department of Political Science and Public Administration at Bandırma Onyedi Eylül University with regard to urban poverty, and to analyze the relationship between these experiences and their levels of economic and cultural capital. Based on classroom observations and designed as a case study, the research primarily draws on semi-structured, in-depth interviews conducted with 26 students from the department. The data derived from students’ narratives were categorized under various themes and subjected to descriptive analysis. The findings reveal that the challenges students face due to a lack of economic capital can disrupt their educational trajectories. The declining purchasing power renders both familial financial support and state-provided scholarships and loans insufficient, while the employment opportunities available to students are fraught with their own set of difficulties. In terms of cultural capital, the data show that the students generally come from families with low educational attainment. As a result, students must take a more active role in enhancing their cultural capital as agents. However, limited economic capital poses significant barriers to accessing the embodied, objectified, and institutionalized forms of cultural capital. In conclusion, the multidimensional nature of university students’ experiences with urban poverty underscores the inadequacy of both their economic capital and policies that address only economic deficiencies. These limitations hinder students’ ability to build the necessary foundation to ascend the social hierarchy through higher education.

Kaynakça

  • Aina, C., Baici, E., Casalone, G. ve Pastore, F. (2018). The economics of university dropouts and delayed graduation: A survey, GLO Discussion Paper No. 189. Global Labor Organization (GLO), Maastrich.
  • Aktaş, G. (2020). Kentsel yoksulluk ve gençlerin yoksulluğu deneyimleme biçimleri üzerine bir alan çalışması: Denizli örneği. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(1), 1-18.
  • All-Party Parliamentary Groups (2023). All-party parliamentary groups for students and further education and lifelong learning. Inquiry report July 2023. https://www.paulblomfield.co.uk/wp- content/uploads/sites/348/2023/06/APPG-for-Students-Impact-of-cost-of-living-on-FE-Students- 030723.pdf
  • Althea Grace, D., Valerie Mae, R. ve Lazaro Bryan, Louis G (2024). Navigating financial struggle: The ripple effect of inflation rates on working students. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies. https://doi.org/10.62225/2583049X.2024.4.3.2862
  • Aygül, H. H. (2018). Eğitime erişim, yoksulluk ve formel/enformel işgücü olarak üniversite gençliği: “İstihdam için mi eğitim? Eğitim için mi istihdam?”. OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8 (Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı), 58-87. DOI: 10.26466/opus.354859
  • Baker, J. L. (2008). Urban poverty: A global view. The World Bank Group Urban Papers-5. Washington DC.
  • Barone, C., Triventi, M. ve Assirelli, G. (2018). Explaining social inequalities in access to university: A test of rational choice mechanisms in Italy. European Sociological Review, 34(5), 554-569.
  • Barsegyan, V. ve Maas, I. (2024). First-generation students’ educational outcomes: The role of parental educational, cultural, and economic capital- A 9-years panel study. Research in Social Stratification and Mobility, 91, 100939.
  • Baycan, B. (2022). Sosyal sermaye ile kariyer uyum becerisi arasındaki ilişkide kişilerarası iletişim becerisinin aracı rolü: Yükseköğretimde kariyer merkezleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayraktar, U. (2024). Türkiye’de yerel kültür ekosistemi. https://www.iksv.org/i/content/26460_1_Turkiyede- Yerel-Kultur-Ekosistemi.pdf
  • Beller, E. (2009). Bringing intergenerational social mobility research into the twenty-first century: Why mothers matter. American Sociological Review, 74(4), 507-528.
  • Bettinger, E. (2004). How financial aid affects persistence. Working Paper 10242. National Bureau of Economic Research. https://www.nber.org/papers/w10242
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgment of taste. London: Routledge&Kegan Paul.
  • Bourdieu, P. (1985). The social space and the genesis of groups. Theory and Society, 14(6), 723-744.
  • Bourdieu, P. ve Passeron, J. (1979). The inheritors: French students and their relation to culture. Chicago: University of Chicago Press.
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of capital. J. G. Richardson (Ed.). Handbook of theory and research for the sociology of education içinde (s. 241-258). New York: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. (1988). Vive la crise! For heterodoxy in social science. Theory and Society, 17(5), 773-787.
  • Bourdieu, P. ve Wacquant, L. J. D. (1992). An invitation of reflexive sociology. Chicago: University of Chicago.
  • Bourdieu, P. (1993). The field of cultural production: Essays on art and literature. R. Johnson (Ed.). Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, P. (2005). The social structures of the economy. Cambridge: Polity.
  • Bourdieu, P. (2014). On the state: Lectures at the College de France, 1989-1992. P. Champagne, R. Lenoir, F. Poupeau ve M. Riviere (Ed.). Polity Press. Cambridge.
  • Brennan, J. ve Naidoo, R. (2008). Higher education and the achievement (and/or prevention) of equity and social justice. Higher Education, 56(3), 287-302.
  • Canbulut, T (2022). Kent yoksulluğu çalıştay raporu (ss. 18-21). İstanbul: Basın Yayın Şube Müdürlüğü Basımevi.
  • Careemdeen, J. D. (2023). Exploring the impact of socio-economic status on student participation in extracurricular activities. International Journal of Research and Innovation in Social Science, VII(XI), 1884-1892. DOI:10.47772/IJRISS.2023.7011149
  • Creed, P.A., Hood, M., Bialocerkowski, A. Machin, M. A., Brough, P., Kim, S., Winterbotham, S. ve Eastgate, L. (2023). Students managing work and study role boundaries: a person-centred approach. Frontiers in Psychology. 14:1116031. Doi: 10.3389/fpsyg.2023.1116031
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Çakıroğlu Çevik, A. (2023). Görünmeyen çoğunluk “birinci nesil üniversite öğrencileri”nin Covid-19 salgın deneyimleri. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt 26(1), 61-81.
  • Çelik, E., Babaoğlan, E. ve Gedik, E. (2024). Üniversite öğrencilerinde sosyal sermaye ve eğitim beklentilerini karşılama durumunun incelenmesi. International Journal of Social Inquiry, Cilt 17(2), 281-303.
  • Çevik, O., Doğanay, T. C. ve Karaçayır, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve ekonomik profilinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt 19(32), 27-33.
  • Çopuroğlu, S. (2024). Üniversite öğrencilerinin kültürel sermayelerinin öz yeterlik ve bireysel sosyal sorumluluk düzeylerine etkisine ilişkin yapısal eşitlik modellemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Dirimeşe E., (2022). Üniversite öğrencilerinin gözünden yoksulluk. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 12(3), 545-559. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1139389
  • Doğan, H. ve Akçalı, G. (2021). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları sosyo-ekonomik sorunlar üzerine bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(3), 309-316.
  • Dündar, M. M. (2024, Şubat 12). Okumanın yaşı yok mu? Heyecanla başladığın üniversite biter mi? Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı. https://tepav.org.tr/tr/blog/s/7325.
  • Egger, H. (2023). Evaluating attitudes toward non-formal science education programs among high school science teachers in Southeast Louisiana. Louisiana State University LSU Scholarly Repository Master Thesis.
  • Flanagan-Bórquez, A. ve Soriano-Soriano, G. (2024). Family and higher education: developing a comprehensive framework of parents’ support and expectations of first-generation students. Frontiers in Education, 9, 1416191. Doi: 10.3389/feduc.2024.1416191
  • Friend, K. (2018). The price of university: economic capital and the experience of underrepresented students in an elite US university. S. Riddell, S. Minty, E. Weedon ve S. Whittaker (Eds.) Higher education funding and access in international perspective: Great debates in higher education içinde (ss. 199-222). Bingley: Emerald.
  • Goldthorpe, J. H. (2010). Class analysis and the reorientation of class theory: the case of persisting differentials in educational attainment. The British Journal of Sociology, 61(1), 311-335.
  • Göktürk, D. ve Ağın, E. (2020). Okul kurumunun kültürel-toplumsal eşitsizlik ve imtiyazların yeniden üretimindeki rolüne ilişkin bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(1), 329-354.
  • Herzog, S. (2005). Measuring determinants of student return vs. dropout/stopout vs. transfer: A first-to-second year analysis of new freshmen. Research in Higher Education, 46(8), 883-928. http://dx.doi.org/10.1007/s11162-005-6933-7
  • İmamoğlu, M. (2024). Üniversite-iktidar ilişkisi üzerine sosyolojik bir araştırma: Foucault ve Bourdieu (Yüksek lisans tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • İstanbul Kent Konseyi (2022). Kent yoksulluğu çalıştay raporu. İstanbul: Basın Yayın Şube Müdürlüğü Basımevi.
  • Kacur, M. ve Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 273-297.
  • Kandemir, O., Benli, T. ve Uslu, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin başarılarında sosyo-ekonomik faktörlerin önemi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(111), 75-85.
  • Kahraman, F. ve Kahraman, A. B. (2016). Mevsimlik İstihdamın Eğitimli Gençleri: İnşaatlarda Çalışan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 183-201.
  • Kesbiç, K., Korlu, Ö., Gencer, E. G., Terzi, G. N. ve Arık, B. M. (2024). Eğitim izleme raporu. https://egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2024/11/Egitim-Izleme-Raporu-2024.pdf
  • Kete Tepe, N. ve Özer, Y. (2020). Üniversite öğrencilerinin yoksulluk algısı üzerine nitel bir araştırma. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3(1), 166-188. https://doi.org/10.33712/mana.700429
  • Koytak, E. (2012). Tahakküme hükmetmek: Bourdieu sosyolojisinde toplum ve bilim ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(25), 85-101.
  • Kömüş, M. (2024, Ağustos, 16). Üniversitede gelecek görmediler: 878 bin öğrenci okulu bıraktı. BirGün. https://www.birgun.net/haber/universitede-gelecek-gormediler-878-bin-ogrenci-okulu-birakti-552420
  • Lellock, J. S. (2013). Socioeconomic status and youth participation in extracurricular arts activitie. Master of Science. Virginia Polytechnic Institute and State University. https://vtechworks.lib.vt.edu/server/api/core/bitstreams/4a25d77f-f1e0-499f-9889- 34d5412ead06/content
  • Li, Z. ve Qiu, Z. (2018). How does family background affect children’s educational achievement? Evidence from contemporary China. The Journal of Chinese Sociology, 5, 13.
  • Liu, Y. (2019). Choices, risks and rational conformity: extending Boudon’s positional theory to understand higher education choices in contemporary China. High Education, 77, 525-540.
  • Macaulay, L., Webber, W. ve Fraunholz, B. (2023). Successful university students from low socio-economic backgrounds’ perspectives on their academic success: a capital-based approach. Higher Education Research & Development, 42(8), 1986-1999.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2014). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2013/2014. https://sgb.meb.gov.tr/www/milli- egitim-istatistikleri-orgun-egitim-2013-2014/icerik/95
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2023/2024. https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=629
  • Mingione, E. (1996). Urban poverty in the industrial world: Concepts, analysis and debates. E. Migione (Ed.) Urban poverty and the underclass içinde (ss. 3-40). Blackwell.
  • Oral, N. (2021). Forms of capital and generation Z’s digital media consumption in Turkey. Master’s Degree Thesis. İstanbul Bilgi University Institute of Graduate Programs, İstanbul.
  • Öçal, M. (2023). Yoksulluğun bir boyutu olarak üniversite öğrencisi yoksulluğu üzerine bir araştırma. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar içinde (ss. 209-230). Eğitim Yayınevi.
  • Öçal, M. (2025). Üniversite öğrencilerinin refahı ve sosyal politika: Umudu ateşlemek. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 8(1), 123-138.
  • Özdemir, M. Ç., Özkan, Y., Erdoğan, E., Kişioğlu, H. ve Akın, F. (2021). Üniversite öğrencileri için çok boyutlu yoksulluk tespit ölçeği önerisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 19(4), 292-311. http://dx.doi.org/10.11611/yead.990825
  • Pascarella, E. T., Pierson, C. T., Wolniak, G. C. ve Terenzini, P. T. (2004). First-generation college student. The Journal of Higher Education, 75(3), 249-284.
  • Paul, M. ve Sharma, P. (2019). Inflation rate and poverty: Does poor become poorer with inflation? http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3328539
  • Phanm, S. T. H. (2021). Understanding Bourdieu’s habitus: My first step into phenomenological methodology. Bourdieu in educational research-Higher education. https://www.researchgate.net/publication/355903729_Bourdieu_in_Educational_Research_-_Higher_Education.
  • Prieur, A. ve Savage, M. (2013). Emerging forms of cultural capital. European Societies, 15(2), 246-267.
  • Riley, D. (2017). Bourdieu's class theory: The academic as revolutionary. Catalyst: A Journal of Theory&Strategy, 1(2), 107-136.
  • Roman, M.D. (2014). Students’ failure in academic environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 170-177. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.679
  • Rydzik, A. ve Bal, P. M. (2024). The age of insecuritisation: Insecure young workers in insecure jobs facing an insecure future. Human Resource Management Journal, 34(3), 560-577. DOI: 10.1111/1748- 8583.12490
  • Scanlon, M., Powell, F., Leahy, P., Jenkinson, H. ve Byrne, O. (2019). ‘No one in our family ever went to college’: Parents’ orientations towards their children’s post-secondary education and future occupations. International Journal of Educational Research, 93(1), 13-22.
  • Spiliopoulou, G., Koustourakis, G. ve Asimaki, A. (2017). Family “capital” and young people’s educational occupational choices in the context of a review of recent sociological literature. Open Journal for Sociological Studies, 1(1), 15-26.
  • Stuber, J. M. (2009). Class, culture, and participation in the collegiate extra-curriculum. Sociological Forum, 24(4), 877-900. https://doi.org/10.1111/j.1573-7861.2009.01140.x
  • Süzer, M. (2000). Üniversite öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme alışkanlıkları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 123-133.
  • Şeker, N. (2024). Dijital çağda kültürel sermayenin kuşaklararası aktarımında Z kuşağı-Yıldız Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi öğrencileri örneği. Yüksek lisans tezi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şengül, T. ve Ersoy, M. (2003). Kentsel yoksulluk ve geçinme stratejileri: Ankara, Diyarbakır, Şanlıurfa ve Zonguldak kentlerine ilişkin karşılaştırmalı bir değerlendirme. Sosyal Hizmetler Sempozyumu, Antalya, ss. 1-15.
  • Şentürk, M. (2008). Yoksulların yaşam stratejileri: Küçük Mustafa Paşa ve Balat örnekleri (Yüksek lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tan, Q., Li, C., Wu, P., Abbas, S. ve Teng, L. (2023) Family capital, social stratification, and access to higher education: An empirical study in mainland China. Front. Psychol, 13, 1035715.
  • Tenç Demir, Z. E. (2025). Z kuşağı ve hayatın anlamı: Bourdieu’nun sermaye türleri açısından bir inceleme. Yayımlanmamış doktora tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Terzioğlu, A. ve Yazıcı, M. (2003). Üniversite öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme anlayış ve alışkanlıkları (Atatürk Üniversitesi örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 5-31.
  • TÜİK (2025, Temmuz 18). İşgücü piyasasında gençler, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu- Piyasasinda-Gencler-2024-57941
  • Tütüncü Saka, N. (2023). The role of social and cultural capital in academic experiences of university students. Doctoral thesis. Middle East Technical University The Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Tüzünoğlu, M. (2020). Eğitim sürecinden duyulan memnuniyette ve geleceğe bakışta sosyal sermayenin rolü (AYBÜ Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Uru, M. K. ve Dirimeşe, E. (2024). Üniversite öğrencileri yoksulluk algısı ölçeği geliştirme çalışması. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 613-628. doi:10.33206/mjss.1270295
  • Verulavai T. ve Jorbenadze, R. (2022). The impact of part-time employment on students' health: A Georgian case. Malta Medical Journal, 34(1), 50-57.
  • Wang, W. (2023). Comparing theory of Bourdieu on cultural capital and field and theory of Nussbaum on capabilities approach to understand higher education. SHS Web of Conferences, 158. https://doi.org/10.1051/shsconf/202315802014
  • Webb, J., Schirato, T. ve Danaher, G. (2002). Understanding Bourdieu. Malaysia: SRM Production Services.
  • World Bank (2007, Temmuz 11). More than half the world is now urban, UN report says. https://www.worldbank.org/en/news/feature/2007/07/11/more-than-half-the-world-is-now-urban-un- report-says
  • Yanıklar, C. (2010). Kültürel sermaye, eğitim ve toplumsal tabakalaşma: Pierre Bourdieu’nün yeniden üretim kuramına eleştirel bir bakış. Sosyoloji Dergisi, 22, 121-138.
  • Yavuzer, H., Meşeci, F., Demir, İ., ve Sertel, Ç. (2005). Günümüz üniversite gençliğinin sorunları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 79-91.
  • Yıldırım, C. (2025, Ocak 2). 1.2 milyon öğrenci üniversiteyi terk etti. Sözcü. https://www.sozcu.com.tr/1-2- milyon- ogrenci-universiteyi-terk-etti-p121912
  • Yükseköğretim Kurulu (t.b.). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • Zhang, G, Y. (2022). The impact of family capital on Chinese students’ access to higher education. Proceedings of the 2022 6th International Seminar on Education, Management and Social Sciences (ISEMSS 2022) Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 3208-3219.
Toplam 89 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sinem Atay 0000-0002-9701-8498

Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 10 Eylül 2025
Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2025
Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication

Kaynak Göster

APA Atay, S. (2025). Üniversite Öğrencilerinin Kentsel Yoksulluk Deneyimleri: Bourdieu’nün Sermaye Kavramı Üzerinden Bir İnceleme. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(Advanced Online Publication), 3682-3709. https://doi.org/10.51460/baebd.1710950

Amaç ve Kapsam

Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü tarafından çıkarılan  "BATI ANADOLU EĞİTİM BİLİMLERİ DERGİSİ (BAEBD)" Nisan, Ağustos ve Aralık aylarında olmak üzere yılda 3 defa Türkçe veya İngilizce dillerinde yayınlanan açık erişimli bilimsel hakemli bir dergidir.

BAEB dergisi, eğitim bilimleri alanı ile ilgili  uygulama veya kuram çalışmalarını güçlü araştırma tasarımları ile  değerlendiren nitelikli çalışmaları yayınlamaktadır. Bu nedenle dergide, özellikle ilgili alanyazının geçmiş ve günümüz ile ilişkisini kurabilen, güncel eğitim ihtiyaçlarımızı takip edip çözümler üretebilen, deneysel, ilişkisel veya kuramsal nitelikli çalışmaların yayınlanması amaçlanmaktadır. Böylece, okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim, lise, yükseköğretim ve hayat boyu öğrenme kademelerinde eğitimin gelişmesine katkı sağlanması beklenmektedir.

BAEBD eğitim teknolojileri, öğretmen yetiştirme, matematik, fen, fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya, Türkçe, Türk dili ve edebiyatı, sosyal bilgiler, rehberlik ve psikolojik danışmanlık, okul dışı eğitim, doğa eğitimi, vb. alanlarda çalışmaları kabul etmektedir. Hedef kitlesi eğitim bilimleri alanında çalışma yapan bilim insanları, eğitimciler, öğrenciler, öğretmenler ve eğitim sektörüne yönelik ürün ve hizmet veren kişi ve kuruluşlardır.



BAEBD Yazım Kuralları

BAEBD Telif Hakkı Devir Formu


BAŞVURU EKLERİ:    1-Benzerlik Raporu
                            2-Etik Kurul Belgesi / Etik Kurul Başvurusuna Gerek Yoktur Yazısı
                            3-Telif Hakkı Devir Formu


ŞABLON MAKALE


BAEBD, 10.11.2017 tarihinden itibaren yayın etiği ile ilgili aşağıdaki kuralları benimsemektedir;

1) Dergi yayıncılığında "Yayın Etiği ve Kötüye Kullanım Bildirgesi (COPE -Code of Conduct for Journal Editors)" tarafından belirlenmiş yükümlülükleri esas alır. Detaylı bilgi aşağıda sunulmuştur.

2) Yazar tarafından dergiye gönderilen makalelerin yazarlarından editör intihal raporu talep eder. İntihal raporu incelenerek onaylanan makalelere alan editörü ve hakem ataması yapılır.

3) (10.07.2019 tarihli güncelleme) BAEBD, Cilt 10. Sayı 2’den (Aralık 2019) itibaren anket, mülâkat vb. yollarla veri toplanmasını içeren makale önerilerinde, başvuru öncesinde yazardan etik kurul onay belgesini isteyecektir. Etik kurul belgesi ile ilgili bilgiler yöntem bölümünde sunulacaktır.


YAYIN ETİĞİ VE KÖTÜYE KULLANIM BİLDİRGESİ (COPE)

Editörlerin Sorumlulukları

Tarafsızlık ve Yayıncıya Ait Özgürlük. Editörler gönderilen makale önerilerini derginin kapsamına uygun olması ve çalışmalarının önemi ve orijinalliğini dikkate alarak değerlendirirler. Editörler, makale önerisini sunan yazarların ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, etnik köken, uyruk veya politik görüşlerini dikkate almazlar. Düzeltme ya da yayınlama kararına dergi editör kurulu dışında diğer kurumlar etki edemez.
Gizlilik. Editörler gönderilen bir yazıyla ilgili bilgileri, sorumlu yazar, hakemler ve yayın kurulu dışında başka herhangi biriyle paylaşmazlar.
Bilgilendirme ve Görüş Ayrılıkları. Editörler ve yayın kurulu üyeleri, yazarların açık yazılı izni olmaksızın kendi araştırma amaçları için sunulan bir makalede yayınlanmamış bilgileri kullanmazlar.
Basım Kararı. Editörler, yayınlanmak üzere kabul edilen tüm makalelerin, alanında uzman olan en az iki hakem tarafından hakem değerlendirmesine tabi tutulmasını sağlar. Editörler, dergiye gönderilen makalelerden hangi eserin yayınlanacağına, söz konusu çalışmanın geçerliliğine, araştırmacılara ve okurlara olan önemine, hakemlerin yorumlarına ve bu gibi yasal şartlara göre karar vermekten sorumludur.
Etik Kaygılar. Editörler sunulan bir yazıya veya yayınlanmış makaleye ilişkin etik kaygılar ortaya çıktığında tedbirler alacaktır. Yayınlandıktan yıllar sonra ortaya çıksa bile, bildirilen her etik olmayan yayınlama davranışı incelenecektir. Editörler, etik kaygılar oluşması durumunda COPE Flowcharts'ı takip eder. Etik sorunların önemli olması durumunda düzeltme, geri çekme uygulanabilir veya konu ile ilgili endişeler dergide yayınlanabilir.


Hakemlerin görevleri

Editoryal Kararlara Katkı: Editör kararlarında editörlere yardımcı olur ve editoryal iletişim yoluyla yazarlara makalelerini iyileştirmede yardımcı olur.
Sürat: Makale önerisini incelemek için yeterli nitelikte hissetmeyen veya makale incelemesinin zamanında gerçekleşemeyeceğini bilen herhangi bir hakem, derhal editörleri haberdar etmeli ve gözden geçirme davetini reddetmeli, böylece yeni hakem atamasının yapılması sağlanmalıdır.
Gizlilik: Gözden geçirilmek üzere gönderilen tüm makale önerileri gizli belgelerdir ve bu şekilde ele alınmalıdır. Editör tarafından yetkilendirilmedikçe başkalarına gösterilmemeli veya tartışılmamalıdır. Bu durum inceleme davetini reddeden hakemler için de geçerlidir.
Tarafsızlık Standartları: Makale önerisi ile ilgili yorumlar tarafsız olarak yapılmalı ve yazarların makaleyi geliştirmek için kullanabileceği şekilde öneriler yapılmalıdır. Yazarlara yönelik kişisel eleştiriler uygun değildir.
Kaynakların Kabulü: Hakemler, yazarlar tarafından alıntılanmayan ilgili yayınlanmış çalışmaları tanımlamalıdır. Hakem ayrıca, incelenen yazı ile başka herhangi bir makalenin (yayınlanmış veya yayınlanmamış) herhangi bir önemli benzerliğini editörüne bildirmelidir.
Çıkar Çatışmaları: Çıkar çatışmaları editöre bildirilmelidir.


Yazarların Sorumlulukları

Raporlaştırma Standartları: Orijinal araştırmanın yazarları, yapılan çalışmanın ve sonuçların doğru bir şekilde sunulmasını ve ardından çalışmanın öneminin objektif bir şekilde tartışılmasını sağlamalıdır. Makale önerisi yeterli detay ve referans içermelidir.
Veri Erişimi ve Saklama: Yazarların, çalışmalarının ham verilerini saklamaları gerekmektedir. Gerektiğinde, dergi tarafından talep edilmesi durumunda editör incelemesi için sunmalıdırlar.
Özgünlük ve İntihal: Yazarlar, tamamen orijinal eserler göndermelidirler ve başkalarının çalışmalarını veya sözlerini kullanmışlarsa, bu uygun şekilde alıntılanmış olmalıdır. Bunun yanında yazarların kendi tez çalışmaları ve makale çalışmalarından gerçekleştirdikleri alıntılarda da benzerliğin minimum düzeyde olması bir başka deyişle alıntılamanın uygun bir şekilde gerçekleştirilmiş olması önemlidir. Başkasından ya da kendinden intihal, tüm biçimlerinde etik olmayan yayıncılık davranışını oluşturur ve kabul edilemez. Bu nedenle dergiye makale gönderen tüm yazarlardan benzerlik oranı raporu istenmektedir. Rapordaki oran makalenin değerlendirme sürecine geçmesi için belirleyici olacaktır. Oranın yüksek olduğu makaleler geri gönderilerek gerekli düzenlemelerin yapılması istenecektir. Bu kapsamda başkalarının çalışmalarından yapılan intihallerin yanı sıra yazarların kendi tez veya makalelerinden yaptıkları intihallerin de göz önünde bulundurularak bir düzenleme yapması gerekmektedir.
Birden çok, yinelenen, yedekli veya eşzamanlı gönderim / yayın: Yazarlar başka bir dergide daha önce yayınlanmış bir makaleyi değerlendirilmek için göndermemelidir. Bir makalenin birden fazla dergiye eşzamanlı olarak sunulması etik olmayan yayıncılık davranışıdır ve kabul edilemez.
Makalenin Yazarlığı: Sadece yazarlık kriterlerini yerine getiren kişiler, yazının içeriğinde yazar olarak listelenmelidir. Bu yazarlık kriterleri şu şekildedir; (i) tasarım, uygulama, veri toplama veya analiz aşamalarına katkı sağlamıştır (ii) yazıyı hazırlamış veya önemli entelektüel katkı sağlamış veya eleştirel olarak revize etmiştir veya (iii) makalenin son halini görmüş, onaylamış ve yayınlanmak üzere teslim edilmesini kabul etmiştir. Sorumlu yazar, tüm yazarların (yukarıdaki tanıma göre) yazar listesine dâhil edilmesini sağlamalı ve yazarların makalenin son halini gördüklerini ve yayınlanmak üzere sunulmasını kabul ettiklerini beyan etmelidir.
Beyan ve Çıkar Çatışmaları: Yazarlar, mümkün olan en erken aşamada (genellikle makale gönderimi sırasında bir bildirme formu sunarak ve makalede bir beyanı dâhil ederek) çıkar çatışmalarını açığa çıkarmalıdır. Çalışma için tüm mali destek kaynakları beyan edilmelidir (varsa hibe numarası veya diğer referans numarası dâhil).
Hakem Değerlendirme: Yazarlar hakem değerlendirme sürecine katılmakla yükümlüdürler ve editörlerin ham veri taleplerine, açıklamalara ve etik onayının kanıtlarına ve telif hakkı izinlerine derhal yanıt vererek tam olarak işbirliği yapmakla yükümlüdürler. İlk olarak "gerekli revizyon" kararı verilmesi durumunda, yazarlar hakemlerin yorumlarına sistematik bir şekilde verilen son tarihe kadar yazılarını gözden geçirip yeniden ibraz etmelidir.
Yayınlanan Eserlerde Temel Hatalar: Yazarlar kendi yayınladıkları çalışmalarında önemli hatalar veya yanlışlıklar bulduklarında, dergi editörlerini veya yayıncılarını derhal bilgilendirmek ve kâğıt üzerinde bir erratum biçiminde düzeltmek veya kâğıdı çıkarmak için onlarla işbirliği yapmakla yükümlüdür. Editörler veya yayıncı, yayınlanan bir çalışmanın önemli bir hata veya yanlışlık içerdiğini üçüncü bir şahıstan öğrenirse, yazarın makaleyi derhal düzeltme veya geri çekme veya derginin editörlerine kâğıdın doğruluğuna dair kanıt sunma yükümlülüğünü almalıdır.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi makale başvurusu, değerlendirmesi ve yayımı için hiçbir ücret almamaktadır.

Sahibi / Owner

Sanat ve Kültür Politikası, Eğitim, Güzel Sanatlar Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer), Kapsayıcı Eğitim, Sanat ve Edebiyat

Baş Editör / Editor in Chief

Yayın Kurulu / Editorial Board Members

Dergi Kurulu / Advisory Board

Güzel Sanatlar Eğitimi, Resim
Ekoeleştiri, Güzel Sanatlar Eğitimi, Çevresel Sanat, Disiplinlerarası Sanat, Resim
Özel Yetenekli Eğitimi
Medeni Usul ve İcra İflas Hukuku, Sivil Prosedür

Alan Editörleri / Editors

Eğitim, Eğitimde Program Geliştirme, Program Tasarımı, Öğrenme Kuramları, Öğretim Kuramları, Öğretim Tasarımı, Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Temel Eğitim, Sınıf Eğitimi, İlköğretim, Türkçe Eğitimi, Tarih Eğitimi, Coğrafya Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Beden Eğitimi ve Oyun
Eğitim, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Teorileri ve Uygulamaları, Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer)
Eğitim, Zihinsel Engelli Eğitimi
Biyolojik Matematik
Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Aile Danışmanlığı, Madde Bağımlılığı Danışmanlığı, Okul Psikolojik Danışmanlığı, Psikolojik Danışmanlık Eğitimi, Klinik Psikoloji, Psikolojik danışmanlık, Aile Psikolojisi, Eğitim Psikolojisi
Dil Çalışmaları, Eğitim
Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması, Coğrafya Eğitimi, Beşeri Coğrafya (Diğer)

Dil Editörleri

Dil Çalışmaları, Eğitim