Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fizik-II Dersini Öğrenmelerinde Yüz Yüze ve Uzaktan Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılarak Değerlendirilmesi

Yıl 2022, , 43 - 61, 28.12.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.917561

Öz

2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılının başlangıcında ülkemizde ve tüm dünyada etkili olan yeni koronavirüs (Covid-19) salgını her alanda olduğu gibi eğitimi de olumsuz yönde etkilemiştir. Öğrenciler mağduriyet yaşamamaları için öğrenimlerine uzaktan eğitim sistemiyle devam etmişlerdir. Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adaylarının Fizik-II dersini öğrenmelerinde yüz yüze ve uzaktan eğitim uygulamalarının etkisi hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında öğrenim gören ve Fizik-II dersini alan 27 öğretmen adayı araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Fizik-II dersini alan öğretmen adaylarına uygulanarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğu Fizik-II dersini yüz yüze eğitimle daha iyi öğrendiklerini ve Fizik-II dersinin yüz yüze verilmesinin uzaktan eğitime göre daha uygun olacağını belirtmişlerdir. Günümüzde uzaktan eğitimin önemi daha çok anlaşılmış olup, her ders bu kapsamda düşünülmese de uygun olan derslerin uzaktan eğitimle verilmesi ve üniversitelerin uzaktan eğitim merkezlerini geliştirmeleri önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akbaba, B., Kaymakcı, S., Birbudak, T. S. ve Kılcan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitimle Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi öğretimine yönelik görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(2), 285-309.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Bebek, G. (2016). Genel fizik-II dersinin uzaktan eğitim yazılımları ile uygulanmasına yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (pp. 1-6). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Azar, A. (2006). Genel fizik. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bakırcı, H., Artun, H. ve Şenel, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretiminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi (gök cisimlerini tanıyalım). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bates, A. W. (2005). Technology, e-learning and distance education. New York: Routledge.
  • Bircan, H. (2018). Eğitim ve felsefe-eğitimin doğal/insanî, toplumsal ve felsefî temeli. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 157-172.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (3. Ed.). New York: Sage.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (6. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. (2014). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji eğitimi (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Enfiyeci, T. & Büyükalan-Filiz, S. (2019). Uzaktan eğitim yüksek lisans öğrencilerinin topluluk hissinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 12(1), 20-32.
  • Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Postgraduate students’ experience of an e-learning tax program. Computers & Education, 45, 217-229.
  • Eroğlu, F. ve Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Eygü, H. ve Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 3(1), 36-59.
  • Görgülü-Arı, A. ve Hayır-Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492.
  • Gunawardena, C. N. ve McIsaac, M. S. (2001). Distance education. In D. H. Jonasses (Ed.) Handbook of Research for Educational Communications and Technology (pp. 355-395). US: Lawrence Earlbaum.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Hançer, A. H. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik dersine yönelik tutumları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(354), 11-18.
  • Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education. New York: Routledge.
  • İşman, A., Dabaj, F., Altınay, Z., ve Altınay, F. (2004). The evaluation of students’ perceptions of distance education. TOJET: Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(8), 55-61.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat-İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Lederman, N. G. (1993) Introduction: Summary of research in science education. Science Education, 77, 465-559.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Miles, M., Huberman, M. ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. European Journal of Science Education. Los Angeles: Sage Puplication, Thousand Oaks.
  • Moret, L. (2004). A study of student satisfaction in selected online and face-to-face college of business courses at a Southeastern United States university (Doctoral dissertation, East Carolina University, 2004). Dissertation Abstracts International, 65(01), 89 (UMI No. 3120276).
  • Özkurt-Sivrikaya, S. (2019). Chemistry students' opinions about taking chemistry education as distance education. European Journal of Open Education and E-Learning Studies, 4(2), 35-45.
  • Rice, L. A. (2004). Distance education: The introduction to college chemistry course. University of Central Florida. ProQuest Dissertations Publishing.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Serway, R. A. ve Beichner, R. J. (2007). Fen ve mühendislik için fizik 2. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Uzoğlu, M. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
Yıl 2022, , 43 - 61, 28.12.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.917561

Öz

Kaynakça

  • Akbaba, B., Kaymakcı, S., Birbudak, T. S. ve Kılcan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitimle Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi öğretimine yönelik görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(2), 285-309.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Bebek, G. (2016). Genel fizik-II dersinin uzaktan eğitim yazılımları ile uygulanmasına yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesi. 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (pp. 1-6). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Azar, A. (2006). Genel fizik. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bakırcı, H., Artun, H. ve Şenel, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretiminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi (gök cisimlerini tanıyalım). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bates, A. W. (2005). Technology, e-learning and distance education. New York: Routledge.
  • Bircan, H. (2018). Eğitim ve felsefe-eğitimin doğal/insanî, toplumsal ve felsefî temeli. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 157-172.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (3. Ed.). New York: Sage.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (6. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. (2014). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji eğitimi (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Enfiyeci, T. & Büyükalan-Filiz, S. (2019). Uzaktan eğitim yüksek lisans öğrencilerinin topluluk hissinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 12(1), 20-32.
  • Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Postgraduate students’ experience of an e-learning tax program. Computers & Education, 45, 217-229.
  • Eroğlu, F. ve Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Eygü, H. ve Karaman, S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 3(1), 36-59.
  • Görgülü-Arı, A. ve Hayır-Kanat, M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492.
  • Gunawardena, C. N. ve McIsaac, M. S. (2001). Distance education. In D. H. Jonasses (Ed.) Handbook of Research for Educational Communications and Technology (pp. 355-395). US: Lawrence Earlbaum.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Hançer, A. H. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fizik dersine yönelik tutumları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(354), 11-18.
  • Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education. New York: Routledge.
  • İşman, A., Dabaj, F., Altınay, Z., ve Altınay, F. (2004). The evaluation of students’ perceptions of distance education. TOJET: Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(8), 55-61.
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat-İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56.
  • Lederman, N. G. (1993) Introduction: Summary of research in science education. Science Education, 77, 465-559.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Miles, M., Huberman, M. ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. European Journal of Science Education. Los Angeles: Sage Puplication, Thousand Oaks.
  • Moret, L. (2004). A study of student satisfaction in selected online and face-to-face college of business courses at a Southeastern United States university (Doctoral dissertation, East Carolina University, 2004). Dissertation Abstracts International, 65(01), 89 (UMI No. 3120276).
  • Özkurt-Sivrikaya, S. (2019). Chemistry students' opinions about taking chemistry education as distance education. European Journal of Open Education and E-Learning Studies, 4(2), 35-45.
  • Rice, L. A. (2004). Distance education: The introduction to college chemistry course. University of Central Florida. ProQuest Dissertations Publishing.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Serway, R. A. ve Beichner, R. J. (2007). Fen ve mühendislik için fizik 2. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoğlu. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Uzoğlu, M. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 335-351.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Aydın 0000-0003-2805-9314

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Aydın, A. (2022). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fizik-II Dersini Öğrenmelerinde Yüz Yüze ve Uzaktan Eğitim Uygulamalarının Karşılaştırılarak Değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 43-61. https://doi.org/10.51460/baebd.917561