Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2021, , 321 - 332, 28.06.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.936192

Öz

Eğitimin temel faktörlerinden biri olan motivasyon, öğrencilerin özellikle yabancı dil eğitimi gibi anlamakta zorlandıkları derslerde ihmal edilmemesi gereken bir boyuttur. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla Likert-tipi bir ölçme aracı geliştirmektir. Bunun için, literatür taramasından hareketle bir ön-test oluşturulmuş ve uzmanların değerlendirilmesine sunulmuştur. Uzmanların önerileri doğrultusunda yapılan değişikliklerden sonra, ölçeğin güncellenmesi için 554 üniversite İngilizce hazırlık sınıfı öğrencisi ile ilk uygulama yapılmıştır. Ölçeğin geçerliğini belirlemek üzere açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach-α güvenirlik katsayısı ise 0.91 olarak bulunmuştur. Faktör analizi sonuçları, ölçeğin toplam varyansın %40’ını açıklayan iki faktöre sahip olduğunu göstermiştir. Ölçek, üzerinde yapılan değişikliklerden sonra 545 üniversite İngilizce hazırlık sınıfı öğrencisine uygulanmış, geçerliği belirlemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach alfa katsayıları, içsel motivasyon boyutu için 0.94, dışsal motivasyon boyutu için ise 0.97 olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi ile elde edilen uyum indeksleri incelendiğinde ki kare değeri serbestlik derecesine bölündüğünde 4.53 değeri bulunmuştur. Bu şekilde, 32 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir.

Teşekkür

Tez çalışması için BAP projesine başvurulmuş ancak henüz hiçbir yardım alınmamıştır.

Kaynakça

  • Atay, D. (2004). İngilizce öğretmenlerinin motivasyon stratejileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 99-108.
  • Aygün,Ö. (2017). Hazırlık sınıfında okuyan Türk öğrencilerin İngilizce öğrenme motivasyonlarını azaltan unsurlar ölçeği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çankaya, Z. C. (2019). Özerklik desteği, temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve öznel iyi olma: Öz-belirleme kuramı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (31), 23-31.
  • Doğan, Ö. (2009). İngilizce hazırlık okuyan öğrencilerin motivasyon düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dörnyei, Z., Muir, C. ve Ibrahim, I. (2014). Directed motivational currents: Energising languages learning by creating intense motivational pathways.
  • Gömleksiz, M. N. (2002). Üniversitelerde yürütülen yabancı dil derslerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 143-158.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Karcı, C., ve Gündoğdu, K. (2018). İngilizce öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(1), 103-116.
  • Mehdiyev, E., Gonca, U. S. T. A. Ve Uğurlu, C. T. (2016). İngilizce dil öğreniminde motivasyon. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(57).
  • Mehdiyev, E., Uğurlu, C. T. ve Usta, H. G. (2017). İngilizce Dil Öğreniminde Güçlükler Ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13 (3), 411-429.
  • Özdemir, E. A. (2006). Türkiye’de İngilizce öğreniminin yaygınlaşmasının nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1).
  • Zeller, R. A. (1988). Validity. Education Research, Methology, and Measurement an International Handbook. (Ed: Keeves, J. P.). Oxford: Pergamon Press PLC, Headington Hill Hall, 322-330.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beylü Karayazgan 0000-0002-5088-4508

Asuman Seda Saracaloğlu 0000-0001-7980-0892

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Karayazgan, B., & Saracaloğlu, A. S. (2021). İngilizce Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 321-332. https://doi.org/10.51460/baebd.936192