Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akıllı Cep Telefonlarının Ebeveynlik Görevinde Kullanımı

Yıl 2022, , 186 - 201, 28.06.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.951480

Öz

Bu araştırmada anne babalık görevlerinin yerine getirilmesinde akıllı cep telefonlarının kullanımı incelenmiştir. Araştırmaya 25 anne-baba katılmıştır. 19 anne 6 babayla görüşme yapılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 32.6’dır. Anne babaların akıllı cep telefonu günlük ortalama kullanım süresi 3.62 saate tekabül ederken ebeveynlik için akıllı cep telefonundan yararlanmaya ilişkin günlük ortalama kullanım süresi 48 dakikadır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen temel bulgu ise akıllı cep telefonların dahil olduğu ebeveynlik görevlerinin ebeveynlik rollerini geliştirme ve ebeveynlik aktiviteleri olmak üzere iki temada yer almasıdır. Ebeveynlik rollerini geliştirme temasında en çok sağlık (%29.24) alt teması tekrarlanırken en az problem davranış (%6.60) alt teması tekrarlanmıştır. Ebeveynlik aktiviteleri teması kendi içinde oyun-eğlence (%86.95) ve izleme (%13.04) olmak üzere 2 alt temaya dağılmaktadır. Oyun-eğlence alt teması çizgi film izletme, masal ve şarkı dinletme ve oyun oynatma kodlarından oluşmaktadır. İzleme (%13.04) alt temasında çocuğun kreşteki takibi kodu yer almaktadır.
Araştırmada elde edilen sonuçlar özetlendiğinde ise anne babaların akıllı cep telefonundan çocuk yetiştirmeyle ilgili bilgilere ulaşmada en çok bilimsel bilgi içermesi kriterini kullandığı görülmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Acar, E. (2013). Bağırıp çağırmadan çocuk eğitimi. İstanbul: Yediveren yayınları.
  • Anthony, L. G., Anthony, B. J., Glanville, D. N., Naiman, D. Q., Waanders, C. ve Shaffer, S. (2005). The relationships between parenting stress, parenting behaviour and preschoolers' social competence and behaviour problems in the classroom. Infant and Child Development, 14 (2). 133-154.
  • Bernhardt, J. M. ve Felter, E. M. (2004). Online pediatric information seeking among mothers of young children: results from a qualitative study using focus groups. Journal of Medical Internet Research, 6 (1), 1-7.
  • Blasko, K. ve Murphy, P. (2016). Parenting and children’s resilience in military families. In A. H. Gewirtz and A. M. Youssef (Eds.), Military parenting in the digital age: existing practices, new possibilities (pp. 265-282). Switzerland: Springer.
  • Bornstein, M. H., Cote, L. R., Haynes, O. M., Hahn, C.-S. ve Park, Y. (2010). Parenting knowledge: Experiential and sociodemographic factors in European American mothers of young children. Developmental Psychology, 46 (6), 1677–1693.
  • Bostancı, M. (2019). Dijital ebeveynlerin sosyal medyada mahremiyet algısı. Online Academic Journal of Information Technology, 10 (38), 116-127.
  • Chesley, N. (2005). Blurring boundaries? Linking technology use, spillover, individual distress, and family satisfaction. Journal of Marriage and Family. 67 (5). 1237- 1248.
  • Coyne, S., Padilla-Walker, L. M., Fraser A., Fellows K. ve Day R. (2014). “Media time = family time”: positive media use in families with adolescents. Journal of Adolescent Research, 29 (5). 663-688.
  • Creswell (2016). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi. (Eserin orijinali 2013 yılında yayımlandı).
  • Çelen, F. K., ve Seferoğlu, S. S. (2013). Investigation of elementary school students’ opinions related to unethical behavior in the use of information and communication technologies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 417-421.
  • Günüç, S. ve Atli, S. (2018). 18-24 aylık bebeklerde teknolojinin etkisine yönelik ebeveyn görüşleri. Addicta: The Turkish Journal On Addictions, 5 (2). 205-226.
  • Hall, C. M. ve Bierman, K. L. (2015). Technology-assisted interventions for parents of young children: Emerging practices, current research, and future directions. Early Childhood Research Quarterly, 33. 21–32.
  • Helseth, S. ve Ulfsaet, N. (2005). Parenting experiences during cancer. Journal of Advanced Nursing, 52 (1). 38-46.
  • Hutchings, J., Owen, D. ve Williams, M. (2018). Web-based parenting support: Development of the COPING confident parenting programme. Education Sciences, 8 (2), 1-9.
  • Karaca-Koç, G. ve Paslı, F. (2019). Dijital topluluklara üye olan annelerin stres düzeylerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 2. 100-118.
  • Kaytaran, T., Ortakcı, Y. ve Karaş, R. İ. (2015, Mayıs). Öğrenci servisi takip sistemi Android uygulaması. 8. Muhendislik Teknoloji Sempozyumunda sunuldu, Ankara.
  • Lebo, H. (2015). The 2015 digital future report: Surveying the digital future. Web: http://www.digitalcenter.org/wp-content/uploads/2013/06/2015-Digital-Future-Report.pdf 1 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Lee, A. ve Delli Carpini, M. (2010, April). News consumption revisited: examining the power of habits in the 21st century. Paper presented at the 11th International Symposium on Online Journalism, Austin, TX.
  • Lee, J. S., Neugut, T. B., Rosenblum, K. L., Tolman, R. M., Travis, W. J. ve Walker, M. H. (2015). Sources of parenting support in early fatherhood: Perspectives of United States Air Force members. Children and Youth Services Review, 35. 908–915.
  • Liu, Z. (2004). Perceptions of credibility of scholarly information on the web. Information Processing & Management, 40 (6), 1027-1038.
  • Lupton, D., ve Pedersen, S. (2016). An Australian survey of women's use of pregnancy and parenting apps. Women and Birth, 29 (4), 368-375.
  • Lupton, D., Pedersen, S. ve Thomas, G. M. (2016). Parenting and digital media: from the early web to contemporary digital society. Sociology Compass, 10 (8), 730-743.
  • Madianou, M. ve Miller, D. (2011). Mobile Phone Parenting? Reconfiguring relationships between migrant Filipina mothers and their left behind children. New Media and Society, 13 (3). 457-470.
  • McDaniel, B. T. ve Coyne, S. (2016). Technology interference in the parenting of young children: Implications for mothers’ perceptions of coparenting. The Social Science Journal, 53. 435-443.
  • McDaniel, B. T., Coyne, S. ve Holmes, E. K. (2012). New mothers and media use: associations between blogging, social networking, and maternal well-being. Maternal Health and Child Health Journal, 16 (7). 1509-1517.
  • McGoron, L., Hvizdos, E., Bocknek, E. L., Montgomery, E. ve Ondersma, S. J. (2018). Feasibility of internet-based parent training for low-income parents of young children. Children and Youth Services Review, 84, 198-205.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (çev. S. Akbaba-Altun ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi. (Eserin orijinali 1994 yılında yayımlandı).
  • Miller, G. (2012). The smartphone psychology manifesto. Perspectives on Psychological Science, 7 (3), 221-237.
  • Orr T, Campbell-Yeo M, Benoit B, Hewitt B, Stinson J ve McGrath P. (2017). Smartphone and internet preferences of parents: Information needs and desired involvement in infant care and pain management in the NICU. Adv Neonatal Care, 17 (2), 131-138.
  • Perrin, A. ve Duggan, M. (2015). Americans’ internet access: 2000-2015. Web: https://www.pewresearch.org/internet/2015/06/26/americans-internet-access-2000-2015/ 1 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Purcell, K. (2014). Technology’s impact on workers. Web: https://www.pewinternet.org/2014/12/30/technologys-impact-on-workers/ 1 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Rothbaum, F., Martland, N. ve Jannsen, J. B. (2008). Parents' reliance on the Web to find information about children and families: Socio-economic differences in use, skills and satisfaction. Journal of Applied Developmental Psychology, 29 (2), 118-128.
  • Saini, M., Mishna, F., Barnes, J. ve Polak, S. (2013). Parenting Online: An Exploration of Virtual Parenting Time in the Context of Separation and Divorce, Journal of Child Custody, 10. 120-140.
  • Saldana, J. (2019). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı (Çeviri eds. A. Tüfekci-Akcan ve S.N. Şad). Ankara: Pegem Akademi.
  • Statistica Research Department (2020). Smartpnone users worldwide 2016-2021. Web: https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartohone-users-worldwide/ 1 Mart 2020’de alınmıştır.
  • Suárez, A., Byrne, S. ve Rodrigo, M. J. (2018). Effectiveness of a universal web-based parenting program to promote positive parenting: patterns and predictors on program satisfaction. Journal of Child and Family Studies, 27 (10), 3345-3357.
  • Wu, C., Fowler, C., Lam, W., Wong, H. Wong, C. ve Loke, A. (2014). Parenting approaches and digital technology use of preschool age children in a Chinese community. Italian Journal of Pediatrics, 40. 44-62.
  • Yavuzer, H. ve Demir, İ. (2016). Yeni kuşak anne- babalar ve çocukları. (1. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (1. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Er 0000-0002-9001-737X

Emine Durmuş 0000-0002-7102-5833

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Er, E., & Durmuş, E. (2022). Akıllı Cep Telefonlarının Ebeveynlik Görevinde Kullanımı. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 186-201. https://doi.org/10.51460/baebd.951480