Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebeveyn ve Öğretmen Algılarına Göre Covid-19 Pandemisinin Erken Çocukluk Dönemine Yansımaları: Bir Meta-Sentez Çalışması

Yıl 2021, , 536 - 557, 28.12.2021
https://doi.org/10.51460/baebd.960458

Öz

Bu araştırmanın amacı, 0-8 yaş grubundaki çocukların ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin bakış açısından Covid-19 pandemisinin erken çocukluk dönemine nasıl yansıdığına ilişkin bilgileri bütünleştirmek ve sentezlemektir. Bu araştırmada meta-sentez yöntemi kullanılmış ve Dergipark, ERIC, Web of Science, SAGE Journals, Scopus veritabanları taranmıştır. Aramalarda kullanılan anahtar sözcükler “erken çocukluk, çocuk, sıfır-sekiz yaş, Covid-19, pandemi, ilkokul, öğrenci, ebeveyn, aile”dir. Erken çocuklukta Covid-19 pandemisine ilişkin ebeveyn ve öğretmen algılarına odaklanan, 2020–2021 yılları arasında yapılmış olan, eğitim ve eğitim araştırmaları kapsamında taranan, katılımcıları Türkiye’de olan, nitel metodolojileri kullanan ve tam metnine ulaşılan ampirik çalışmalar incelemeye dahil edilmiştir. Makaleler Türkçe veya İngilizce dillerinde yazılmış ve hakemli bilimsel dergilerde yayınlanmış olmalıdır. Dâhil etme ve hariç tutma kriterleri göz önüne alınarak yapılan eleme sonucunda 15 makale tamamen okunmuş ve analiz edilmiştir. Bulgular beş tema ortaya koymuştur; bilişsel süreçler, fiziksel durum, duyuşsal durum, toplumsallık ve eğitsel süreçler. Pandemi çocukların yaşantısını radikal biçimde değiştirmiştir. Pandeminin çocuklar için negatif etkilerini hafifletmek için çocukları ev ve okul ortamında destekleyen yaklaşımların geliştirilmesi gerekmektedir. Araştırma sonunda eğitimcilere, ebeveynlere ve politika yapıcılarına yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkaş-Baysal, E., Ocak, G. ve Ocak, İ̇. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), s. 185-214.
  • Alisinanoğlu, Karabulut, R ve F., Türksoy, E. (2020). Pandemi sürecinde çocukluk dönemi korkuları. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6(14), s. 447-568.
  • Aytaç, T. (2021). The problems faced by teachers in Turkey during the Covid-19 pandemic and their opinions. International Journal of Progressive Education, 17(1), s. 404-420. doi:10.29329/ijpe.2020.329.26
  • Balaman, F. ve Hanbay-Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), s. 52-84.
  • Barlett, J. D., Griffin, J. ve Thomson, D. (2020). Resources for supporting children’s emotional well-being during the Covid-19 pandemic. Child Trends. Erişim adresi: https://www.childtrends.org/publications/resources-for-supporting-childrens-emotional-well-being-during-the-covid-19-pandemic
  • Başaran, M., ve Aksoy, A. B. (2020). Parents’ views on the family lives in the coronavirus (COVID-19) outbreak process. The Journal of International Social Research, 13(71), s. 668-678.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), s. 112-142.
  • Bozkurt, Y, Zeybek, Z ve Aşkın, R. (2020). Covid-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar (Covid19-Özel Ek), s. 304-318.
  • Brown, S. M., Doom, J., Watamura, S., Lechuga-Pena, S. ve Koppels, T. (2020). Stress and parenting during the global COVID-19 pandemic. Child abuse & neglect, 110(Pt 2), 104699. doi:10.1016/j.chiabu.2020.104699
  • Cachón-Zagalaz, J., Zagalaz-Sánchez, M. L., Arufe-Giráldez, V., Sanmiguel-Rodríguez, A. ve González-Valero, G. (2021). Physical activity and daily routine among children aged 0–12 during the covid-19 pandemic in Spain. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, s. 703. doi:10.3390/ ijerph18020703
  • *Cakin, M. ve Kulekci-Akyavuz, E. (2021). Educational adventure of students in the COVID-19 period in Turkey: Determination of parents' views. International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(1), s. 109-125. doi:10.46328/ijonses.87
  • Campbell, A. M. (2020). An increasing risk of family violence during the Covid-19 pandemic: Strengthening community collaborations to save lives. Forensic Science International Reports, 2,100089. doi:10.1016/j.fsir.2020.100089
  • Chung, G., Lanier, P. ve Wong, P. Y. J. (2020). Mediating effects of parental stress on harsh parenting and parent-child relationship during coronavirus (COVID-19) pandemic in Singapore. Journal of Family Violence, s. 1-12. doi:10.1007/s10896-020-00200-1
  • Council on Communications and Media. (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5). doi:10.1542/peds.2016-2591
  • Çağdaş, A. ve Şahin-Seçer, Z. (2015). Anne-baba eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çiçek, B. ve Almalı, V. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde kaygı öz-yeterlilik ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki: Özel sektör ve kamu çalışanları karşılaştırması. Electronic Turkish Studies, 15(4), s. 241-260. doi:10.7827/TurkishStudies.43492
  • Clemmens, D. (2003). Adolescent motherhood: A meta-synthesis of qualitative studies. MCN: The American Journal of Maternal/Child Nursing, 28(2), s. 93-99. doi:10.1097/00005721-200303000-00010
  • Dayal, H. C. ve Tiko, L. (2020). When are we going to have the real school? A case study of early childhood education and care teachers’ experiences surrounding education during the COVID-19 pandemic. Australasian Journal of Early Childhood, 45(4), s. 336-347. doi:10.1177/1836939120966085
  • Demir, F., ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), s. 273-292.
  • Demir-Öztürk, E., Kuru, G. ve Demir-Yıldız, C. (2020). Covid-19 pandemi günlerinde anneler ne düşünür çocuklar ne ister? Anne ve çocuklarinin pandemi algısı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 204-220.
  • Dias, M. J., Almodóvar, M., Atiles, J. T., Vargas, A. C. ve Zúñiga León, I. M. (2020). Rising to the Challenge: Innovative early childhood teachers adapt to the COVID-19 era. Childhood Education, 96(6), s. 38-45. doi: 10.1080/00094056.2020.1846385
  • Dunton, G. F., Do, B. ve Wang, S. D. (2020). Early effects of the COVID-19 pandemic on physical activity and sedentary behavior in children living in the US. BMC Public Health, 20(1), s. 1-13. doi:10.1186/s12889-020-09429-3
  • Ecclestone, K. (2012). From emotional and psychological well-being to character education: challenging policy discourses of behavioural science and ‘vulnerability’. Research Papers in Education, 27(4), s. 463-480. doi: 10.1080/02671522.2012.690241
  • Erol, M. vd Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynleri gözünden ilkokul öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), s. 529-551.
  • Ersan, C. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının saldırganlık düzeylerinin duygu ifade etme ve duygu düzenleme açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Pamukkale.
  • Eyler A, Nanney M. S., Brownson, R. C., Lohman D ve Haire-Joshu D. (2006). Correlates of after-school activity preference in children ages 5–12: The PARADE study. Am J Health Educ., 37(2), s. 69–77. doi:10.1080/19325037.2006.10598882
  • Fan, Y., Wang, H., Wu, Q., Zhou, X., Zhou, Y., Wang, B., Han, Y., Xue, T. ve Zhu, T. (2020). SARS pandemic exposure impaired early childhood development: A lesson for COVID-19. medRxiv. doi:10.1101/2020.05.12.20099945
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 Belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), s. 24-43.
  • France, E. F., Cunningham, M., Ring, N. ve diğerleri. (2019). Improving reporting of meta-ethnography: The eMERGe reporting guidance. BMC Med Res Methodol, 19(25). doi:10.1186/s12874-018-0600-0
  • Greszler, R. ve Burke, L. M. (2020). Rethinking early childhood education and childcare in the COVID-19 Era. Backgrounder. No. 3533. Heritage Foundation. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED609729.pdf
  • Gromada, A., Richardson, D. ve Rees, G. (2020). Childcare in a global crisis: The impact of COVID-19 on work and family life. Innocenti Research Briefs no. 2020-18, UNICEF Office of Research-Innocenti, Florence. doi:10.18356/16d757a1-en
  • Group, U. (ed.) (2020). The impact of COVID-19 on children. United Nations, New York. Erişim adresi: https://unsdg.un.org/resources/policy-brief-impact-covid-19-children
  • Gudbjartsson, D. F., Helgason, A., Jonsson, H., Magnusson, O. T., Melsted, P., Gudmundur L. N., Saemundsdottir, J., ve diğerleri. (2020). Spread of SARS-CoV-2 in the Icelandic population. New England Journal of Medicine, 382, s. 2302–2315. doi:10.1056/NEJMoa2006100
  • Hinkley, T., Brown, H., Carson, V. ve Teychenne, M. (2018). Cross sectional associations of screen time and outdoor play with social skills in preschool children. PLoS ONE, 13(4):e0193700. doi:10.1371/journal.pone.0193700
  • Inan, H. Z. (2021). Challenges of distance/online and face-to-face education in the new normal: Experiences of Reggio Emilia-inspired early childhood educators in Turkey. Pedagogical Research, 6(1), em0086. doi:10.29333/pr/9304
  • Jones, D. (2020). The impact of covid-19 on young children, families, and teachers. Defending the Early Years. Erişim adresi: https://dey.org/wp-content/uploads/2020/09/The-Impact-of-COVID-19-on-Young-Children-Families-and-Teachers-A-DEY-Report-9-8-20-FINAL.pdf
  • Karabudak, M. G. (2020). Opinions of 1st grade teachers on distance education adaptation process during the Covid 19 pandemic period. Social Scientific Centered Issues, 2(2), s. 72-80.
  • Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Research, 43(2), s. 207-222. PMID: 12096700.
  • Kim, J. (2020). Learning and teaching online during Covid-19: Experiences of student teachers in an early childhood education practicum. International Journal of Early Childhood, 52(2), s. 145-158. doi:10.1007/s13158-020-00272-6
  • Kol, S. (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, s. 1-21. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/115636
  • Kurt-Demirbaş, N. ve Sevgili-Koçak, S. (2020). 2-6 yaş arasında çocuğu olan ebeveynlerin bakiş açisiyla Covid-19 salgın sürecinin değerlendirilmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), s. 328-349.
  • Lee, I. F. (2020). Crisis of care and education in the early years: Paradoxical moments in the global pandemic. Global Studies of Childhood, 10(4), s. 385-394. doi:10.1177/2043610620978491
  • Long, H. (2020). The big factor holding back the US economic recovery: Child Care. The Washington Post. Erişim adresi: https://www.washingtonpost.com/business/2020/07/03/big-factor-holding-back-us-economic-recovery-child-care/
  • Miller, J. G. (1994). Cultural diversity in the morality of caring: Individual-oriented versus duty-oriented interpersonal codes. Cross-Cultural Research, 28(1), s. 3-39. doi:10.1177/106939719402800101
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J. ve Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Med, 6(7): e1000097. doi:10.1371/ journal.pmed.1000097
  • Morgül, E., Kallitsoglou, A. ve Essau, C. A. (2020). Psychological effects of the COVID-19 lockdown on children and families in the UK. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 42-48. doi: 10.21134/rpcna.2020.mon.2049
  • O’Keeffe, C. ve McNally, S. (2021). ‘Uncharted territory’: Teachers’ perspectives on play in early childhood classrooms in Ireland during the pandemic, European Early Childhood Education Research Journal, 29(1), 79-95. doi:10.1080/1350293X.2021.1872668
  • Park, E., Logan, H., Zhang, L., Kamigaichi, N. ve Kulapichitr, U. (2020). Responses to coronavirus pandemic in early childhood services across five countries in the Asia-pacific region: OMEP policy forum. International Journal of Early Childhood, 25, s. 1-18. doi:10.1007/s13158-020-00278-0
  • Polat, S. ve Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 52-64. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.4c2s3m
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. doi:10.1521/978.14625/28806
  • Samuelsson, I. P., Wagner, J. T. ve Ødegaard, E. E. (2020). The coronavirus pandemic and lessons learned in preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP policy forum. International Journal of Early Childhood, 52(2), s. 129-144. doi:10.1007/s13158-020-00267-3
  • Saylık, F. Z. ve Yalçın, M. G. (2018). Otoriter veya demokratik ebeveyn tutumunun ve ebeveyne bağlanma biçiminin suçluluk ve utanç duygularına etkisinin yarı-deneysel yöntemle incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 38(2), 95-127. doi:10.26650/SP404167.
  • Schreiber, R., Crooks, D. ve Stern, P. N. (1997). Qualitative meta-analysis. J. M. Morse (Ed.), Completing a qualitative project (s. 311–326) içinde. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Şahbudak, B. ve Emiroğlu, N. I. (2020). Çocuk ve ergende Covid-19 salgını ve duygudurum bozuklukları birlikteliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 27(2), s. 59-63. doi:10.4274/tjcamh.galenos.2020.55265
  • Tarkoçin, S., Alagöz, N. ve Boğa, E. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarının pandemi sürecinde (Covid-19) davranış değişiklikleri ve farkındalık düzeylerinin anne görüşlerine başvurularak incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 15(6). doi: 10.7827/TurkishStudies.44338
  • Toran, M., Sak, R., Xu, Y., Şahin-Sak, İ. T. ve Yu, Y. (2021). Parents and children during the COVID-19 quarantine process: Experiences from Turkey and China. Journal of Early Childhood Research, s. 1-19. doi:10.1177/1476718X20977583
  • UNICEF. (2018). Learning through play: Strengthening learning through play in early childhood programs. New York: UNICEF. Erişim adresi: https://www.unicef.org/sites/default/files/2018-12/UNICEF-Lego-Foundation-Learning-through-Play.pdf
  • Usher, K., Bhullar, N. ve Jackson, D. (2020). Life in the pandemic: Social isolation and mental health. Journal of Clinical Nursing. doi:10.1111/jocn.15290
  • Weisner, T. S. (2010). Well-being, chaos, and culture: Sustaining a meaningful daily routine. G. W. Evans ve T. D. Wachs (Ed.), Decade of behavior (science conference). Chaos and its influence on children's development: An ecological perspective (s. 211–224) içinde. American Psychological Association.
  • WHO. (2020, March 11). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March. Erişim adresi: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
  • Yoshikawa, H., Wuermli, A. J., Britto, P. R., Dreyer, B., Leckman, J. F., Lye, S. J., Ponguta, L. A., Richter, L. M. ve Stein, A. (2020). Effects of the global coronavirus disease-2019 pandemic on early childhood development: Short-and long-term risks and mitigating program and policy actions. The Journal of Pediatrics, 223, s. 188-193. doi:10.1016/j.jpeds.2020.05.020
  • Yucesoy-Özkan, S., Kaya, F., Gülboy, E., Altun, D. E., & Oncul, N. (2020). General and special education practices during the COVID-19 viral outbreak in Turkey. I. Sahin & M. Shelley (Ed.), Educational practices during the COVID-19 viral outbreak: International perspectives (s. 19–62) içinde. ISTES Organization.
  • Yüksek-Usta, S., Gökcan, H. N. (2020). Covid-19 through the eye of children and mothers. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 187-206.
  • Yurtbakan, E. ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977. doi:10.7827/TurkishStudies.43780
  • Zhao, Y., Guo, Y., Xiao, Y., Zhu, R., Sun, W., Huang, W., Liang, D., Tang, L., Zhang, F., Zhu, D. ve Wu, J. (2020). The effects of online homeschooling on children, parents, and teachers of grades 1–9 during the COVID-19 pandemic. Medical science monitor: International medical journal of experimental and clinical research, 26, e925591-1. doi:10.12659/MSM.925591
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Akgül 0000-0002-8155-4181

Gözde Özenç İra 0000-0001-6046-0306

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Akgül, E., & Özenç İra, G. (2021). Ebeveyn ve Öğretmen Algılarına Göre Covid-19 Pandemisinin Erken Çocukluk Dönemine Yansımaları: Bir Meta-Sentez Çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 536-557. https://doi.org/10.51460/baebd.960458