Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğrenme Güçlüğü İle İlgili Çalışmaların Betimsel Analizi

Yıl 2022, , 433 - 449, 28.06.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.983453

Öz

Matematik öğrenme güçlüğü bireyin günlük ve akademik yaşamını önemli ölçüde etkileyen öğrenme güçlüklerinden birisidir. Bu yüzden matematik öğrenme güçlüğü ile ilgili birçok çalışma yapılmıştır. Yapılan bu çalışmalara ilişkin mevcut durumun resmedilmesi araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Bu sebeple bu araştırmada Türkiye’de matematik öğrenme güçlüğü ile ilgili yapılmış çalışmaların tematik ve yöntemsel analizlerinin yapılması amaçlanmıştır. Bu araştırma kapsamında belirli veri tabanları taranarak Ocak 2019’a kadar yayınlanmış çalışmalar analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında ulaşılan 24 çalışmanın 17’si makale, 4’ü yüksek lisans tezi ve 3’ü ise doktora tezidir. Ulaşılan çalışmalar yedi başlık altında analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bulgular; tablolar, grafikler, kodlar ve frekanslarla okuyucuya sunulmuştur. Analiz sonucunda çalışmaların çoğunun matematik öğrenme güçlüğünün belirlenmesine yönelik yöntem çalışması olarak tasarlandığı görülmüştür. Ayrıca çalışmalarda sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki konular daha fazla tercih edilmiştir. Bunun yanı sıra çalışmaların çoğunda model veya desenin belirtilmediği ve çalışmalarda veri toplama aracı olarak en çok testlerin tercih edildiği görülmüştür. Ek olarak çalışmaların örneklemini daha çok ilkokul öğrencilerinin oluşturduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, öğretmenler, öğretmen adayları ve özellikle okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin matematik öğrenme güçlüğüne yönelik farkındalıkları veya yeterlikleri ile ilgili çalışmaların yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, E. & Hiğde, A. (2018). Matematik öğrenme güçlüğüne sahip ilkokul öğrencisinin sınıf ortamında incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, Araştırma Makalesi, 9 (2), 102-119. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/baebd
  • Akın, A., & Sezer, S. (2010). Diskalkuli: Matematik öğrenme bozukluğu. MEB Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 126-127, 41-48.
  • Baber, B. (2017). Temel işlem becerisi ve hesaplama güçlüğü test uyarlaması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başar, M., Ünal, M., Yalçın, M.(2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül. ODTÜ, Ankara
  • Butterworth, B. (2003). Dyscalculia screener. London: Nelson Publishing Company Ltd.
  • Butterworth, B. (2005). Developmental dyscalculia. In. J. I. D. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition (pp. 455–467). New York, NY: Psychology Press.
  • Cangöz, B., Olkun, S., Altun, A., & Salman, F. (2018). Comparing two cut-off based criteria while ınvestigating the discriminatory characteristics of a tablet-based dyscalculia screening battery for 5–9 age. Arch Neuropsychiatry, 55.
  • Doğan Temur, O., Turgut, S., & Özdemir, K. (2018). Teachers and parents’ perception about learning difficulties in mathematics: A Case Study. International Online Journal of Educational Sciences, 2018, 4 (1), 126-148. doi: 10.15345/iojes.2018.04.007
  • Çalık, M., ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174). doi: 10.15390/EB.2014.3412
  • Dinçer, S. (2018). Eğitim bilimleri araştırmalarında içerik analizi: Meta-analiz, meta-sentez, betimsel içerik analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-190. doi: 10.14686/buefad.363159
  • Doğmaz, S., & Girli, A. ( 2019). Türkiye’de matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli)’ne ilişkin yapılan araştırmaların betimsel analizi. The 27th International Congress On Education Science, 15 ocak 2019, Antalya, sh. 1293-1303.
  • Faulkenberry, T. J., & Geye, T. L. (2014). The cognitive origins of mathematics learning disability: A review. The Rehabilitation Professional, 22 (1), 9-16.
  • Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: Cognition, neuropsychological and genetic components. Psychological Bulletin, 114, 345–362.
  • Görgün, B., & Melekoğlu, M. A. (2019). Review of studies on specific learning disabilities in Turkey. Sakarya University Journal of Education, 9 (1), 83-106. DOI: 10.19126/suje.456198
  • Güngörmüş-Özkardeş, O. (2013). Türkiye’de özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yapılan araştırmaların betimsel analizi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 30 (2), 123-153.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2013). Diskalkuli yaşayan öğrencilere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy-Education Sciences, 1C0581, 8, (2),193-208. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/nwsaedu
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın
  • Kosc, L. ( 1974). Developmental Dyscalculia. Journal of Learning Disabilities. 7(3):164–177.
  • Kurtça, V. E. (2016). İlköğretim birinci kademede matematikte öğrenme güçlüklerinin taranması amacıyla matematik başarı test bataryasının geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lewis, K.E., & Fisher, M.B. (2016). Taking stock of 40 years of research on mathematical learning disability: methodological issues and future direction. Journal for Research in Mathematics Education, 47(4), 338-371
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., & Hanich, L. B. (2002). Achievement growth in children with learning difficulties in mathematics: Findings of a two-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 96, 586– 597.
  • MEB, (2008). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi özel öğrenme güçlüğü destek eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California:Sage.
  • Mutlu, Y. (2016). Matematik öğrenme güçlüğü (gelişimsel diskalkuli). E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Eds.) Matematik eğitiminde teoriler içinde, (s.881-889), Ankara: Pegem Akademi.
  • Mutlu, Y., & Akgün, L. (2017). Matematik öğrenme güçlüğünü tanılamada yeni bir model önerisi: çoklu süzgeç modeli. İlköğretim Online, 16(3), 1153-1173. doi: 10.17051/ilkonline.2017.330247
  • Olkun, S., & Akkurt Denizli, Z. (2015). Temel sayı işleme görevleri kullanılarak Matematik bozukluğu riskli öğrencilerin belirlenmesi. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences ;28:47-57. doi: 10.5350/DAJPN2015280105
  • Sezer, S., & Akın, A. (2011). 6–14 yaş arası öğrencilerde görülen matematik öğrenme bozukluğuna ilişkin öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 10(2), 757-775.
  • Shalev, R. S. (2007). Prevalence of developmental dyscalculia. In D. B. Berch & M. M. M. Mazzocco (Eds.), Why is math so hard for some children? The nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities (pp. 49–60). Baltimore, MD: Brookes.
  • Soares N, Evans T., & Patel, D. R. (2018). Specific learning disability in mathematics: A comprehensive review. Translational Pediatric 7(1):48-62. doi: 10.21037/tp.2017.08.03
  • Yıkmış, A., Kot, M., Aktaş, B., Yöndem, M. Ç., & Terzioğlu, N. K. (2017). Matematikte öğrenme güçlüğü (diskalkuli) üzerine yapılan araştırmaların betimsel analizi. International Congress of Special Education, December 07-09, 2017 Thessaloniki – Greece. Sh.22.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel araştırma Yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Şimşek 0000-0003-2536-8285

Kamer Arslan 0000-0002-6691-5663

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Şimşek, N., & Arslan, K. (2022). Matematik Öğrenme Güçlüğü İle İlgili Çalışmaların Betimsel Analizi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 433-449. https://doi.org/10.51460/baebd.983453