The purpose of this study is to identify how a four-semester music teacher education programme on
epistemological beliefs changes as they proceed through the programme. The participants of the study consisting
of a total of 104 music teachers in four different semesters of the teacher preparation programme. The instrument
used in this study is Epistemological Belief Scale. One-way ANOVA was used to identify patterns within
cohorts regarding pre-service teachers’ beliefs about epistemology. In conclusion, epistemological beliefs of preservice
music teachers concerning the sub-dimension of “Belief in existence of only one truth” are analysed
according to grades, a significant difference has been observed between 1st, 2nd grade and 2nd, 3rd grade.
Epistemological believes pre-‐‑service music teacher teacher education programme
Bu çalışmanın amacı, müzik öğretmenliği programının müzik öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına
etkisini belirlemektir. Araştırmaya birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflardan oluşan 104 müzik öğretmen
adayı katılmıştır. Bu çalışmada Epistemolojik İnanç Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde öğretmen adaylarının
epistemolojik inançlarını belirlemek üzere tek yönlü ANOVA analizi seçilmiştir. Öğretmen adaylarının sınıf
düzeylerine göre epistemolojik inanç ölçeği boyutları incelendiğinde “tek doğruya olan inanç boyutu”nda
anlamlı farklılık bulunmuştur. Tukey HSD sonuçları incelendiğinde, bu anlamlı farklılığın 1. ve 2. sınıflar ile 2.
ve 3. Sınıflar arasında olduğu görülmektedir
Epistemolojik inançlar müzik öğretmeni adayı müzik öğretmenliği programı.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 10 |