The study aims to investigate the pre-service
science teachers’ attitudes towards genetic applications in terms of various
variables. The participants of the study constitute of 298 pre-service science
teachers who are studying in elementary science education program at two public
universities in the Aegean Region during the 2016-2017 spring semester. Demographic
information scale and Attitudes towards issues in Genetics Literacy Scale which
was translated and adapted into Turkish by Cebesoy (2014) were used as data
collection tools. The descriptive statistics indicated that the general
attitudes of the pre-service teachers towards genetic applications (M=2.92),
and their attitudes toward using genetic information (M=3.27) were
generally unstable. On the other hand, they indicated that some specific genetics
applications (i.e abortion, pre-implantation genetic diagnosis, gene therapy
and gene therapy applications) should be allowed in some cases. Canonical
Correlation analysis revealed that the proposed model is statistically
significant (p <.001). According
to the model, there were positive relationships among grade level and
self-perceived interest in genetics applications (SET 1) and general attitudes
towards genetic applications and gene therapy applications; wheras the relationship between abortion and Pre-Implantation genetic
diagnosis were negative.
Pre-service science teachers Genetic applications Attitude Socioscientific issues
Bu araştırma, fen bilgisi öğretmen adaylarının genetik
uygulamalarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından ilişkisini
incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 2016-2017
eğitim öğretim bahar yarıyılında Ege Bölgesinde bulunan iki devlet
üniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan
toplam 298 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla
Kişisel bilgi formu ve Cebesoy (2014) tarafından Türkçe’ye çevrilen ve
uyarlanan Genetik Okuryazarlık Konularına yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen betimsel bulgularda, öğretmen adaylarının genetik
uygulamalarına yönelik genel tutumlarının (M=2.92) ve genetik bilginin
kullanılmasına yönelik tutumlarının genellikle kararsız olduğu (M=3.27)
görülürken, diğer genetik uygulamalarına (kürtaj, pre-implantasyon genetik
tanı, gen terapisi ve gen terapisi uygulamaları) ise bazı durumlarda izin
verilmesi gerektiği yönünde görüş belirtmişlerdir. Yapılan Kanonik korelasyon
analizi önerilen modelin istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermiştir (p <.001). Önerilen modele göre, sınıf
seviyesi ve genetik uygulamalarına yönelik ilgi (SET 1) ile genetik uygulamaları
ve gen terapisi uygulamalarına yönelik tutumlar arasında pozitif bir ilişki
bulunduğu ancak kürtaj ve Pre-İmplantasyon genetik tanı uygulamalarına yönelik
tutumlar arasında ise negatif bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.
genetik uygulamaları tutum sosyobilimsel konular fen bilgisi öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1 |