Üniversite Sınavına Hazırlanan Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Eğitime Yönelik Görüşleri
Yıl 2022,
Cilt: 13 Sayı: 1, 450 - 480, 28.06.2022
Havva Nur Şerbetçi
,
Yasemin Büyükşahin
Öz
Bu çalışma koronavirüse karşı eğitim alanında alınan tedbirler sonucunda dijital eğitime geçilmesine ilişkin süreç hakkında üniversite sınavına hazırlanan 12. sınıf öğrencilerinin görüşlerinin değerlendirilmesi için yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 4 kadın, 3 erkek olmak üzere üniversite sınavına hazırlanan lise son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Var olan bir durumun etkilerinin derinlemesine incelenmesi için nitel çalışma yöntemlerinden durum çalışması ile araştırma yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Çalışmanın sonucunda dijital eğitim platformları yani EBA ile TRT EBA TV aracılığıyla gerçekleştirilen uzaktan eğitimin verimsiz ve yetersiz olduğunu belirlenmiştir. Ayrıca Covid-19 pandemisinin eğitimi olumsuz yönde etkilemesinin yanı sıra sınava hazırlık sürecinde sınavın ertelenmesi ile öğrencilere eksiklerini tamamlamaları için fırsat oluştuğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Aksoy, N. (2017). EBA (Eğitim Bilişim Ağı)’ nın kullanım amacı, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) İncelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 27-44.
- Baştürk, S. (2011). Üniversiteye Giriş Sınavına Hazırlanma Sürecinin Öğrencilerin Matematik Öğrenmeleri Üzerine Olumsuz Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 69-79.
- Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
- Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/55662/761354
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Çengel, M. (2014). Uzaktan Eğitimde Öğrencinin Başarı ve Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Çolak, N. (2006). Eğitim sosyolojisi bakımından dershaneler ve eğitim: üniversite sınavına hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinin sosyo-kültürel durum analizleri; Bursa örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Demirçelik, D. A. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eba hakkındaki görüşleri: Yozgat İli örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
- Dinçer, S. (2016). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. https://www.researchgate.net/publication/298192658
- Eğitim Bilişim Ağı (EBA). www.eba.gov.tr
- Kaçan, A. ve Gelen, İ. (2020). Türkiye’deki Uzaktan Eğitim Programlarına Bir Bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi , 6 (1) , 1-21. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/uebt/issue/53891/713456
- Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’ya ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
- Kana, F. Ve Aydın, V. (2017). Ortaokul Öğretmenleri ve Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı Hakkında Görüşleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 4(13), 1494-1504.
- Kana, F. ve Aydın, V. (2017). Ortaokul öğretmenleri ve öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı hakkındaki görüşleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 4(13), 1494-1504.
- Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10 (2) , 181-192. DOI: 10.2399/yod.20.730688
- Kelecioğlu, H. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversite giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacattepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dersgisi, 23, 135-144.
- Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 59-67.
- Kırmızıgül, H . (2020). COVID-19 SALGINI VE BERABERİNDE GETİRDİĞİ EĞİTİM SÜRECİ. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, COVID-19 ÖZEL SAYISI 2,283-289. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/54658/725274
- Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(7), 283-289.
- Merriam, S.B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
- Nicolaa, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Josifidis, C., Agha, M. ve Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the corona virüs pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 78, 185-193. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.04.018
- Onyema, E., Nwafor, C., Faith, A., Sen, S., Atonye, F., Sharma, A. & Alsayed, A. (2020). Impact of Coronavirus Pandemic on Education. Journal of Education and Practice. DOI: 10.7176/JEP/11-13-12
- Özer, M. ve Suna, H.E. (2020). COVİD 19 salgını ve eğitim. İçinde Şeker, M., Özer, A. ve Korkut, C. (Eds.). Küresel salgının anatomisi insan ve toplumun geleceği, TÜBA, Ankara.
Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the Performance of Grade 12 Students: Implications for STEM Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), https://doi.org/10.29333/ejmste/7893
- Telli Yamamoto, G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34. Doi: 10.26701/uad.711110
- Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (5), 125-144.
- UNESCO, Education: From disruption to recovery. Erişim adresi: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/
- Üstün, Ç ve Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(1), 142-153. DOI: 10.21673/anadoluklin.721864
- Wim Van Lancker, W. V. ve Parolin, Z. (2020). COVID-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. The Lancet Public Health. https://doi.org/10.1016/ S2468-2667(20)30084-0
- Xhelili, P., Ibrahimi, E., Rruci, E., & Sheme, K. (2021). Adaptation and perception of online learning during COVID-19 pandemic by Albanian university students. International Journal on Studies in Education (IJonSE), 3(2), 103-111.
- Yıldırım, İ. (2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacattepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 258-267.
- Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli Algısına Göre Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim Sürecinin Niteliği. Konya, Palet Yayınları.
- Ziya Selçuk, BAKAN SELÇUK'TAN UZAKTAN EĞİTİMLE İLGİLİ EN ÇOK SORULAN 10 SORUYA YANIT. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuktan-uzaktan-egitimle-ilgili-en-cok-sorulan-10-soruya-yanit/haber/20579/tr
- Ziya Selçuk. "UZAKTAN EĞİTİM" BAKAN SELÇUK'UN VERDİĞİ DERSLE BAŞLADI. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı. Erişim Adresi: https://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-bakan-selcukun-verdigi-dersle-basladi/haber/20578/tr