Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Fen Bilimleri Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Türkiye, Singapur, Estonya Örneği

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 2, 871 - 891, 28.12.2022
https://doi.org/10.51460/baebd.1064766

Öz

Çağdaş ve evrensel bir yaklaşımla gelişen dünyaya uyum sağlamak ve eğitim standartlarını bu doğrultuda güncellemek için gelişmiş ülkelerin kullandığı ve başarılı sonuçlar elde ettiği programları incelemek ve gerekli görüldüğü takdirde işlevsel yönlerini kendi eğitim sistemimize uyarlamak doğru bir hamle olarak görülebilir. Bu durum bizi farklı ülkelerin öğretim programlarını derinlemesine incelemeye sevk etmektedir. Bu çalışmada PISA 2015 ve 2018 sonuçları ile TIMSS 2015 ve 2019 sonuçları göz önünde bulundurularak fen alanındaki sıralamada ilk beş içinde yer alan ülkeler ve alt sıralarda yer alan Türkiye seçilmiştir ve öğretim programları açısından bir karşılaştırma yapılmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışma bir karşılaştırmalı eğitim çalışmasıdır. Araştırmada nitel araştırma veri toplama araçlarından doküman incelemesi kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi metodolojisi kullanılarak analiz edilmiştir. Karşılaştırmalı eğitim yaklaşımıyla, ilgili ülkelerin 2014 yılında uygulanan fen bilimleri öğretim programları ile Türkiye'nin 2018 yılında uygulamaya giren fen bilimleri öğretim programı karşılaştırılmıştır. Çalışmada öğretim programlarının felsefesi ve vizyonu, kazanımlar ve bu kazanımların STEM uygulamalarına olanak sağlama durumları ve bilimin doğasına ilişkin vurgunun programlarda nasıl yapıldığı ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada fen bilimleri için önemli olan becerilerin öğretim programlarında ele alınış biçimi de analiz edilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda üç ülkenin öğretim programlarının vizyon, kazanımların içerikleri, STEM uygulamalarına yönelik öğretim programlarında ayrı bir bölüme yer vermemeleri ve bilimin doğasına vurguyu kazanımlar içine yerleştirme durumu açısından benzerlik taşıdığı sonucu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Alters, B. J., (1997). Whose nature of science? Journal of Research In Science Teaching, 34(1), 39–55.
  • Altıntaş, G., ve Yeşiltepe, M. (2016). Karşılaştırmalı öğretmen yetiştirme. Western Anatolia Journal of Educational Sciences, Special Issue-WCNTSE, 225-250.
  • Baran, E., Canbazoğlu Bilici, S., Mesutoğlu, C. ve Ocak, C. (2016). Moving STEM beyond schools: Students' perceptions about and out-of-school STEM education program. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 9-19.
  • Bybee, R. W., (2010) What Is STEM education? Science, 329(5995), 996.
  • Blackley, S. ve Howell, J., (2019). The next chapter in the stem education narrative: using robotics to support programming and coding. Australian Journal of Teacher Education, 44, 4.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cerit Berber, N. ve Güzel, H. (2017). Finlandiya, Hong Kong, Kore, Singapur ve Türkiye fen öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 63, 15–37.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M., ve Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74–85.
  • Derman, M. ve Gürbüz, H. (2015). Avustralya, Singapur, İrlanda, Kanada ve Türkiye’nin ilköğretim fen bilimleri öğretim programlarında çevre kazanımı verilen konuların incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 411-426.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.) New York: McGraw Hill.
  • Erdoğan, İ. (2003). Karşılaştırmalı eğitim: Türk eğitim bilimleri çalışmaları içinde önemsenmesi gereken bir alan. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3).
  • Güven, İ. ve Gürdal, A. (2011). Türkiye ile Kanada fen eğitiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Türk Fen Eğitim Dergisi, 8(4), 1-22.
  • Hurd, P. D. (1998). Scientific literacy: New minds for a changing world. Science Education, 82, 407–416.
  • Karaer, G. (2016). İlköğretim fen bilimleri öğretim programlarının karşılaştırmalı incelenmesi: Türkiye ve Estonya örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 1(1), 55-76.
  • Karalı, Y., Palancıoğlu, Ö. V., ve Aydemir, H. (2021). Türkiye ve Singapur ilkokul fen bilimleri öğretim programlarının karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 866-888.
  • Kılıç, M. ve Sürmeli, H. (2017). Fen Bilimleri programlarının karşılaştırılması: Türkiye ve Singapur. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(28).
  • Lederman, N. G., (2007). Nature of science: Past, present and future. In S. K. Abell, & N. G. Lederman (Ed.), Handbook of research on science education (p.831-879). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Martin, D. J. (2009). Elementary science methods: A constructivist approach (5th ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Merriam, S.B. (2018). Qualitative research: A guide to design and implementation (3th ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2010). PISA 2009 uluslararası öğrenci değerlendirme programı- ulusal ön raporu. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu. Ankara: MEB.
  • Ministry of Education Singapore. (2013). Curriculum planning and development division 2014.
  • National Research Council [NRC]. (2012). A framework for K-12 science education. Washington, DC: National Academies Press.
  • Partnership for 21st Century Skills [P21] (2009). P21 framework definitions. Retrieved from ERIC.
  • Republic of Estonia Ministry of Education and Research. (2011). National curriculum for basic schools last amendment 29 august 2014.
  • Püsküllüoğlu, E. I., & Hoşgörür, V. (2017). Türkiye’de 2010-2016 yılları arasında yapılan karşılaştırmalı eğitim lisansüstü tezlerinin değerlendirilmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 46-61.
  • Tuhtakaya, N. ve Sürmeli, H. (2017). Fen öğretim programları ve öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması: Türkiye ve Polonya. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(30), 1953-1973.
  • Ültay, N., Zıvalı, A., Yılmaz, H., Bak, H. K., Yılmaz, K., Topatan, M., ve Kara, P. G. (2020). STEM-focused activities to support student learning in primary school science. Journal of Science Learning, 3(3), 156-164.
  • Vikipedia. (2020). Estonya. Aralık 11, 2020 tarihinde Vikipedia: https://tr.wikipedia.org/ wiki/Estonya adresinden alındı.
  • Vikipedia. (2020). Singapur. Aralık 15, 2020 tarihinde Vikipedia: https:// tr.wikipedia.org/wiki/Singapur adresinden alındı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Gök 0000-0002-1548-164X

Elif Sayıcı Bu kişi benim 0000-0003-3414-7150

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gök, B., & Sayıcı, E. (2022). İlköğretim Fen Bilimleri Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Türkiye, Singapur, Estonya Örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 871-891. https://doi.org/10.51460/baebd.1064766