Bu araştırmanın amacı, özel eğitim alanında tasarım tabanlı araştırma yöntemiyle yapılmış olan çalışmaların incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi sistematik derlemedir. Araştırma kapsamında bir üniversitenin veri tabanı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi (TÜBİTAK-ULAKBİM) veri tabanı ve Google Scholor yayın dizininde bulunan 22 çalışma incelenmiştir. İncelenen bu çalışmalar belirli değişkenler açısından betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; ele alınan çalışmaların büyük bir bölümünün eğitsel bir amaç için yapıldığı, çok daha az bir kısmının bireylerin yetersizliğinden kaynaklı bir kısıtlılığa yönelik yapıldığı görülmüştür. Ayrıca çalışmalarda çoğunlukla bir öğretim tasarımının geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmalarda etkililiğin değerlendirilmesinde genellikle durum çalışmasının tercih edildiği belirlenmiştir. Bunun yanında çalışmaların yapıldığı konulara göre en fazla maddenin halleri ve ısı, okuma-yazma öğretimi ve yaşamımızdaki elektrik konusunun çalışıldığı ortaya çıkmıştır. Tüm bunlarla birlikte veri toplamada en fazla gözlem ve görüşme formlarının kullanıldığı, verilerin analizinde ise çoğunlukla betimsel analizin tercih edildiği tespit edilmiştir. Son olarak, ele alınan çalışmada daha çok olumlu sonuçlara ulaşılmıştır.
Tasarım tabanlı araştırma özel eğitim geliştirme araştırması
This research aims to examine the studies carried out with the design-based research method in the field of special education. The research was desinged as a study systematic review. In the research, 22 studies in a university database, The Scientific and Technological Research Council of Turkey National Academic Network and Information Center (TÜBİTAK-ULAKBİM) database and Google Scholar publication directory were examined. These studies were analyzed through descriptive analysis. As a result of the research; it was concluded that a large part of the studies examined was conducted for an educational purpose, and much less of them were conducted for a limitation caused by the inadequacy of individuals. In addition, studies mostly aimed to develop, implement and evaluate an instructional design. It has been determined that the case study is generally preferred in evaluating the effectiveness of studies examined. Furthermore, it was revealed that states of matter and heat, literacy teaching, and electricity in our life subjects mainly were studied according to the subjects of the studies. In addition to all these, it was determined that observation and interview forms were mostly used in data collection, and descriptive analysis was mostly preferred in data analysis. Lastly, in the studies examined positive results were obtained.
Design-based research special education development research
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 2 |