Bu araştırmada, 2018 Sosyal Bilgiler öğretim programında (SBÖP) bulunan kök değerlerin Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki haber metinlerinde yer alma durumunun incelenmesidir. Araştırma kapsamında 2023 yılında kullanılan 4. sınıf Tuna Yayınları, 5. sınıf ATA Yayıncılık, E- Kare Yayıncılık ve MEB Yayınları, 6. sınıf MEB ve Anadol Yayıncılık, 7. sınıf MEB ve Ekoyay Yayıncılığa ait ders kitapları nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi çerçevesinde incelenmiştir. Doküman incelemesi kapsamında 4., 5, 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitapları MaxQDA 2022 nitel veri analiz programına aktarılarak yedi öğrenme alanı ve on adet kök değer temel alınarak veri çözümlemesi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, 4. sınıf Tuna Yayınları ders kitabında bulunan haber metinlerinde en fazla yardımseverlik değerine, 5. sınıf ATA Yayıncılık ders kitabında bulunan haber metinlerinde en fazla vatanseverlik değerine, 5. sınıf E- Kare Yayıncılık ders kitabında bulunan haber metinlerinde en fazla adalet değerine, 5. sınıf MEB Yayıncılık ders kitabında bulunan haber metinlerinde en fazla vatanseverlik değerine, 6. sınıf MEB Yayıncılık ders kitabında bulunan haber metinlerinde en fazla adalet değerine, 6. sınıf Anadol Yayıncılık ders kitabında bulunan haber metinlerinde en fazla sorumluluk değerine, 7. sınıf MEB Yayıncılık ders kitabında bulunan haber metinlerinde vatanseverlik ve sorumluluk değerlerine, 7. sınıf Ekoyay Yayıncılık ders kitabında bulunan haber metinlerinde en fazla sorumluluk değerine vurgu yapıldığı görülmüştür. Ulaşılan bir diğer sonuç ise kök değerlerin öğrenme alanlarına eşit oranda dağılım göstermediği yönündedir.
Araştırma sürecinde bilimsel araştırma etik değerlerine uygun şekilde hareket edilmiştir.
This study aims to examine the presence of root values in the 2018 Social Studies curriculum in news texts in Social Studies textbooks. Within the scope of the research, textbooks belonging to 4th-grade Tuna Publications, 5th-grade ATA Publishing, E-Kare Publishing, MoNE Publications, 6th-grade MoNE and Anadol Publishing, 7th-grade MoNE and Ekoyay Publishing, used in 2023, were examined within the framework of document analysis, one of the qualitative research methods. Within the scope of the document analysis, 4th, 5th, 6th, and 7th-grade social studies textbooks were transferred to the MaxQDA 2022 qualitative data analysis program, and data analysis was performed based on seven learning areas and ten root values. According to the results, the most helpful value in the news texts in the 4th-grade Tuna Publications textbook, the highest patriotism value in the news texts in the 5th-grade ATA Publishing textbook, and the most patriotic value in the news texts in the 5th-grade E-Kare Publishing textbook. The highest value of justice in the news texts in the 5th grade MoNE Publishing textbook, the highest value of patriotism in the news texts in the 6th grade MoNE Publishing textbook, the highest value of justice in the nas texts in the 6th grade MoNE Publishing textbook, the highest value of justice in the news texts in the 6th grade MoNE Publishing textbook It has been observed that the value of responsibility is emphasized the most in the news texts in the 7th grade MoNE Publishing textbook, the values of patriotism and responsibility, and the value of responsibility in the news texts in the 7th grade Ekoyay Publishing textbook. Another result is that the root values were not evenly distributed across the learning areas.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |