Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitim Süreçlerinin Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 2286 - 2304
https://doi.org/10.51460/baebd.1497822

Öz

Bu araştırmanın amacı; görsel sanatlar öğretmeni adaylarının COVİD-19 pandemi süresince uzaktan yürütülen eğitim süreçlerinin “Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri” açısından değerlendirilmesidir. Araştırma eş zamanlı karma araştırması olarak yürütülmüştür. Çalışmanın nicel bölümünün örneklemini Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim İş Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören 103 öğretmen adayı oluştururken nitel bölümünün katılımcı grubunu Türkiye’nin farklı üniversitelerinde görev yapan görsel sanatlar eğitimi alanından 5 akademisyen oluşturmaktadır. Görsel sanatlar öğretmeni adayları uzaktan eğitim sürecinde aldıkları eğitimin teorik dersler açısından verimini iyi olarak değerlendirirken uygulamalı dersler açısından kötü değerlendirmeleri ve akademik süreçlerini de kayıp olarak değerlendirmeleri alanlarının uygulama boyutunun uzaktan eğitim yönteminde tartışmaya ve gelişime açık olduğunu mevcut durumla kayıplar yaşanabileceği sonucuna varılmaktadır. Ayrıca görsel sanatlar öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine hedeflenen düzeyde ulaşamadıklarının görüşünde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Akademisyenler ile yapılan görüşmelerin neticesinde de, uzaktan eğitimin öğretmen adaylarının teknoloji bilgilerinin iyileşmesi ve teorik derslerinin uzaktan eğitimle işlenmesinin ekonomiklik sağladığı düşünüldüğünden olumlu yanlarının olduğunu düşünseler de öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ulaşım konusunda öğretmen adaylarının sorun yaşadıkları görüşünde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada sadece bir üniversitede de öğrenim gören öğretmen adaylarından alınan görüşlerle farklı üniversitelerde görev yapan akademisyenlerin değerlendirmelerinin örtüşmesi yaşanan süreçlerin ortak olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akden, G. (2021). Covıd-19 dönemi uzaktan eğitiminde kullanılan bilişim teknolojilerinin öğrenme verimliliğine yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Akyürek, M. İ. (2020), Uzaktan eğitim: Bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 1-9.
  • Allen, J., Rowan, L., & Singh, P. (2020). Teaching and teacher education in the time of COVID-19. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(3), 233-236.
  • Aslan Altan, B. (2021). Uzaktan eğitimde yeni serüven: çevrimiçi öğretmenlik uygulamaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2), 753-766.
  • Baş, Ş. , Gül A. , Çopuroğlu, H. A. , Baş, M. & Ejderha, F. (2023). Uzaktan eğitimde görsel sanatlar derslerinin sanatsal yaratıcılık bağlamında değerlendirilmesi. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 7 (1), 94-107.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Çardak, U. & Güler Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinin Kuruluşunun 40. Yıl Dönümü Şubat Özel Sayısı, 323-353.
  • Ergün, E. & Kurnaz, F.B. (2017). Uzaktan eğitim yoluyla pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Eğitim Teknoloji Kuram ve Uygulama, 7 (2), 1-17.
  • Erim, G. (2021). Görsel sanatlar eğitiminin uzaktan uygulamalı dersleri. Medeniyet Sanat Dergisi, 7 (2), 178-189.
  • Eti, İ. & Karaduman, B. (2020). COVİD-19 Pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlikleri açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 635-656.
  • Güven, S. & Uçar, M. (2021). Opı̇nı̇ons of pre-servı̇ce teachers on dı̇stance educatı̇on and teachı̇ng practı̇ce course. Journal Of Awareness, 6(3), 165-183.
  • Kanbak, M. (2021). Spor bilimleri fakülteleri ve beden eğitimi spor yüksekokullarında okuyan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Eğitim Enstitüsü, Kilis.
  • Katıtaş, S. (2019). Karma Yöntem Araştırmalarına Bütüncül Bir Bakış, International Social Sciences Studies Journal, 5(49): 6250-6260.
  • MEB, (2017). Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, Ankara. MEB, (2018). Milli Eğiti m Bakanlığı, Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Mollaoğlu, S. & Keser, N. (2022). Görsel sanatlar eğitimi veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitime yönelik özyeterlik ve yarar algısı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 333-340.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning. Söylemez, N. H. (2020). The Evaluation of Some Studies on Distance Learning in Context of Covid 19. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (3), 625-642.
  • Sweet, A. S. & Grace-Martin, K. (2003). Data Analysis with SPSS: A First Course in Applied Statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Şahin, M. (2021). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretimde uzaktan eğitimin tarihi ve gelişim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7), 91-113.
  • Uçar, R. & Uçar İ. H. (2004). Japon eğitim sistemi üzerine bir inceleme: çeşitli açılardan Türk eğitim sistemi ile karşılaştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1).
  • Walshaw, M. (2004). Pre-service mathematics teaching in the context of schools: An exploration into the constitution of identity. Journal of Mathematics Teacher Education, 7(1), 63–86.
  • Yüksel, G. & Babacan, E. (2022). Müzik öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlik uygulaması deneyimi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 64, 319-349.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Gül 0000-0003-4928-3956

Şenay Baş 0000-0003-0074-0677

Erken Görünüm Tarihi 23 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 7 Haziran 2024
Kabul Tarihi 23 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gül, A., & Baş, Ş. (2024). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitim Süreçlerinin Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri Açısından Değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 2286-2304. https://doi.org/10.51460/baebd.1497822