Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 2262 - 2285
https://doi.org/10.51460/baebd.1511617

Öz

Kaynakça

  • Akan, F. (2001). İlköğretim matematik öğretiminde karşılaşılan sorunlar (Afyon ili Dazkırı ilçesinde bir araştırma), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Denizli.
  • Akça, B. (2014). İlkokul birinci sınıf öğretim programına yönelik öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Altun, Y., 2016. Ortaöğretim matematik öğretiminde geleneksel öğretim ile etkinlik temelli öğretim yöntemlerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(27). 466-485.
  • Aydın, B. (2020). Eğitim Psikolojisi. (4. Baskı). Pegem Akademi.
  • Baykul, Y. (2014). İlköğretimde matematik öğretimi. (7. Baskı). Pegem Akademi.
  • Boyraz, H., ve Güçlü, M. (2018). Ortaokul matematik uygulamaları dersinde karşılaşılan zorluklar (Kayseri ili örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(55).
  • Bulut, M. (2007), Curriculum reform in Turkey: A case of primary school mathematics curriculum, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(3). 203-212.
  • Burns, R.B. and Lash, A.A. (1988). Nine seventh-grade teacher’s knowledge and planning of problem-solving instruction. The Elementary School Journal, 88(4). 369-386.
  • Bush, W. (2002). Culture and Mathematics: An Overview of the Literature with a View to Rural Context. Athens, OH: Appalachian Collaborative Center for Learning, Assessment, and Instruction in Mathematics.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (21.baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Çakıroğlu, Ü., Güven, B., & Akkan, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin matematik eğitiminde bilgisayar kullanımına yönelik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 35. 38-52.
  • Çetin, D. (2010). İlköğretim 1. sınıf matematik programına yönelik öğretmen görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Dağdelen, S.ve Ünal, M. (2017). Matematik öğrenim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1). 483-510.
  • Garan, Ö. (2005). Kırsal kesimdeki sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gezgin, İ. ve Bal, A., P. (2021). İlkokul 1. sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanma sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(77). 18-3.
  • Gönül, İ. (2019). Birleştirilmiş sınıfta görev yapan öğretmenlerin uygulamada karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Gözen, Ş. (2001). Matematik ve Öğretimi (1. Basım). Evrim Bilim Dizisi.
  • Hacısalihoğlu, H., Mirasyedioğlu, Ş ve Akpınar, A. (2004). İlköğretim 6-8 Matematik Öğretimi “Matematikte İşbirliğine Dayalı Yapılandırmacı Öğrenme ve Öğretme (1. Baskı). Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaplan, İ. (2017). 5. sınıf öğrencilerinin karşılaştığı problemlerin paydaş görüşlerine göre incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
  • Kara, A. ve Özkan, S. (2016). Ortaokul 5. Sınıf Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 15(57).
  • Kılınç, M., B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin birinci sınıf matematik öğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • MEB, (2005). İlköğretim (1-5. Sınıflar) Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB, (2018). İlköğretim (1-8. Sınıflar) Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Öksüz, C. (2015). İlkokul matematik programını değerlendirme ölçeği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 21-33.
  • Papanastasiou. E. (2002). Factors that Differentiate Mathematics Students in Cyprus. Educational Research and Evaluation, 8(1). 129-146.
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Matematik Öğretimi (4. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Soycan, S. B. (2006), 2005 yılı ilköğretim 5.sınıf matematik programının değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Susuwele-Banda, W. J. (2005), Classroom assessment in Malawi: Teachers’ perceptions and practices in mathematics (Doctoral dissertation. Blackburg Virginia Polytechnic Institute, 2005). Dissertation Abstracts International.
  • Tatar, E. ve Dikici, R. (2008). Matematik Eğitiminde Öğrenme Güçlükleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(9).
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, T. (2006), Yenilenen 5. sınıf matematik programı hakkında öğretmen görüşleri (Sakarya ili örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.

İlkokul 1. ve 2. Sınıflarda Matematik Öğretiminde Yaşanan Sorunların Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 2262 - 2285
https://doi.org/10.51460/baebd.1511617

Öz

Bu araştırmada, ilkokul 1. ve 2. sınıflarda matematik dersi öğretiminde yaşanan sorunların öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada öğretmenlerin görüşlerinden; öğretim programından, öğretim yöntemlerinden, öğretim materyallerinden, çevresel ve kültürel etkilerden, öğrencilerden, öğrenci ailelerinden ve öğretmenlerden kaynaklı sorunlar araştırılmıştır. Bu kapsamda araştırmada “durum çalışması” deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde “maksimum çeşitlilik örneklemesine” uygun seçim yapılmıştır. Bu seçime yönelik olarak 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Malatya ilinin farklı ilçelerinde görev yapan farklı yaş ve meslek kıdemine sahip 10 kadın ve 10 erkek olmak üzere toplam 20 sınıf öğretmeni ile görüşmeler yapılmıştır. Aynı ilçenin farklı sosyo-ekonomik düzeyindeki çevrelerden okullar seçilerek çalışmadan maksimum çeşitlilik alınması hedeflenmiştir. Yapılan görüşmelerde verilerin toplanması amacıyla, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen görüşlerden temalar oluşturulmuş ve elde edilen veriler, “içerik analizi” ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre ilkokul 1. ve 2. sınıflarda matematik dersi öğretiminde öğretim programından, öğretim yöntemlerinden, öğretim materyallerinden, çevresel ve kültürel etkilerden, öğrencilerden, öğrenci ailelerinden ve öğretmenlerden kaynaklı sorunlar verilmiştir. Çalışmanın sonunda, elde edilen bulgulardan yola çıkılarak hem araştırmacılara hem de uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akan, F. (2001). İlköğretim matematik öğretiminde karşılaşılan sorunlar (Afyon ili Dazkırı ilçesinde bir araştırma), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Denizli.
  • Akça, B. (2014). İlkokul birinci sınıf öğretim programına yönelik öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Altun, Y., 2016. Ortaöğretim matematik öğretiminde geleneksel öğretim ile etkinlik temelli öğretim yöntemlerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(27). 466-485.
  • Aydın, B. (2020). Eğitim Psikolojisi. (4. Baskı). Pegem Akademi.
  • Baykul, Y. (2014). İlköğretimde matematik öğretimi. (7. Baskı). Pegem Akademi.
  • Boyraz, H., ve Güçlü, M. (2018). Ortaokul matematik uygulamaları dersinde karşılaşılan zorluklar (Kayseri ili örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(55).
  • Bulut, M. (2007), Curriculum reform in Turkey: A case of primary school mathematics curriculum, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(3). 203-212.
  • Burns, R.B. and Lash, A.A. (1988). Nine seventh-grade teacher’s knowledge and planning of problem-solving instruction. The Elementary School Journal, 88(4). 369-386.
  • Bush, W. (2002). Culture and Mathematics: An Overview of the Literature with a View to Rural Context. Athens, OH: Appalachian Collaborative Center for Learning, Assessment, and Instruction in Mathematics.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (21.baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Çakıroğlu, Ü., Güven, B., & Akkan, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin matematik eğitiminde bilgisayar kullanımına yönelik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 35. 38-52.
  • Çetin, D. (2010). İlköğretim 1. sınıf matematik programına yönelik öğretmen görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Dağdelen, S.ve Ünal, M. (2017). Matematik öğrenim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1). 483-510.
  • Garan, Ö. (2005). Kırsal kesimdeki sınıf öğretmenlerinin matematik öğretiminde karşılaştıkları sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gezgin, İ. ve Bal, A., P. (2021). İlkokul 1. sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanma sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(77). 18-3.
  • Gönül, İ. (2019). Birleştirilmiş sınıfta görev yapan öğretmenlerin uygulamada karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
  • Gözen, Ş. (2001). Matematik ve Öğretimi (1. Basım). Evrim Bilim Dizisi.
  • Hacısalihoğlu, H., Mirasyedioğlu, Ş ve Akpınar, A. (2004). İlköğretim 6-8 Matematik Öğretimi “Matematikte İşbirliğine Dayalı Yapılandırmacı Öğrenme ve Öğretme (1. Baskı). Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaplan, İ. (2017). 5. sınıf öğrencilerinin karşılaştığı problemlerin paydaş görüşlerine göre incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ağrı.
  • Kara, A. ve Özkan, S. (2016). Ortaokul 5. Sınıf Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 15(57).
  • Kılınç, M., B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin birinci sınıf matematik öğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • MEB, (2005). İlköğretim (1-5. Sınıflar) Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB, (2018). İlköğretim (1-8. Sınıflar) Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Öksüz, C. (2015). İlkokul matematik programını değerlendirme ölçeği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 21-33.
  • Papanastasiou. E. (2002). Factors that Differentiate Mathematics Students in Cyprus. Educational Research and Evaluation, 8(1). 129-146.
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Matematik Öğretimi (4. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Soycan, S. B. (2006), 2005 yılı ilköğretim 5.sınıf matematik programının değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Susuwele-Banda, W. J. (2005), Classroom assessment in Malawi: Teachers’ perceptions and practices in mathematics (Doctoral dissertation. Blackburg Virginia Polytechnic Institute, 2005). Dissertation Abstracts International.
  • Tatar, E. ve Dikici, R. (2008). Matematik Eğitiminde Öğrenme Güçlükleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(9).
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, T. (2006), Yenilenen 5. sınıf matematik programı hakkında öğretmen görüşleri (Sakarya ili örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muttalip Önver 0000-0001-6315-5243

Kemal Duruhan 0000-0001-5675-4467

Erken Görünüm Tarihi 23 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 16 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Önver, M., & Duruhan, K. (2024). İlkokul 1. ve 2. Sınıflarda Matematik Öğretiminde Yaşanan Sorunların Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 2262-2285. https://doi.org/10.51460/baebd.1511617