Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İkinci Üniversite Olarak Müzik Eğitimi: Öğrencilerin Tercih Nedenleri ve Mesleki Algıları

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 2838 - 2857
https://doi.org/10.51460/baebd.1515189

Öz

Bu araştırma, ikinci üniversite olarak Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören öğrencilerin mesleki yönelimlerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesini amaçlamaktadır. Olgu bilim deseni çerçevesinde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Harran Üniversitesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 17 öğrenci oluşturmaktadır. Görüşmeler yoluyla toplanan veriler, içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve elde edilen tema, alt tema ve kodlar tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma bulguları, öğrencilerin mezun oldukları bölümü tercih etme nedenlerinin genellikle aile baskısı, çevresel etkiler ve zaman kaybı endişesi gibi faktörlerden kaynaklandığını ortaya koymaktadır. Öğrencilerin, aile baskısı ve müzikal yeteneklerinin farkında olmamaları nedeniyle Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nı ilk üniversite olarak tercih etmedikleri gözlemlenmiştir. Öğrencilerin mezun oldukları bölümle ilgili meslek tercihi yapmamalarının en önemli nedenlerinden birinin, mesleğe duyulan ilgi eksikliği olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, istihdam sorunları ve çalışma koşullarının zorluğu da öğrencilerin meslek tercihini etkileyen diğer önemli faktörler olarak tespit edilmiştir. Araştırma, aynı zamanda müzik eğitimi anabilim dalında öğrenim gören öğrencilerin bölümlerinden memnun olduklarını ve gelecekte müzikle ilgili bir meslek sahibi olmayı istediklerini göstermektedir.

Kaynakça

  • Bruinsma, M., & Jansen E. P. W. A. (2010). Is the motivation to become a teacher related to pre-service teachers’ intentions to remain in the profession? European Journal of Teacher Education, 33(2), 185–200.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. ( 5. Baskı, Çev. M. Bütün, Ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi
  • Coşar, M. (2016). Üniversite tercihinde öğrencileri etkileyen faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-5.
  • Çatı, K., İştar, E., & Özcan, H. (2016). Üniversite Tercihlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Alan Araştırması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi(2), 163-177.
  • Çoban, A. (2004). Öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarının kaynağı olarak anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin görüşlerinin değerlendirmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 55-64
  • Gati, I. ve Asher, I. (2001). The PIC model for career decision making: Prescreening, in-depth exploration, and choice. In Contemporary models in vocational psychology(Eds. Frederick T.L. Leong & Azy Barak) Lawrence Erlbaum Associates.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. New York: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publishers.
  • Özcan, H. (2015). Toplam Kalite Yönetimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerin Üniversite Tercihine Etki Eden Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özcan, M. (1996). Improving teacher performance: toward a theory of teacher motivation. (ED398637). ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED398637.pdf
  • Özet, İ. (2014). Kent araştırmaları ve nitel yöntem. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer Gelişim Sürecini Etkileyen Faktörler. Binnur Yeşil yaprak (Editör) Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya. Pegem Yayınları
  • Razon, N. (1983). Meslek seçimi ve mesleğe yöneltme. Eğitim ve Bilim, 8(43).
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Super, D. E., & Knasel, E. G. (1981). Career Development In adulthood: Some Theoretical Problems and a Possible Solution. British Journal of Guidance and Counselling, 9, 194-201. https://doi.org/10.1080/03069888108258214
  • Şeker, G., & Çapri, B. (2020). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 651-663. https://doi.org/10.17860/mersinefd.746789
  • Türkmen, H. H., & Doğan, S. (2019). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneğinde Öğrencilerin Üniversite Tercih Nedenlerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 848-866. https://doi.org/10.20875/makusobed.631424
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

Music Education as a Second University: Reasons for Students' Preferences and Professional Perceptions

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 2838 - 2857
https://doi.org/10.51460/baebd.1515189

Öz

This research aims to determine the factors that are effective in the professional orientation of students studying at the Department of Music Education of the Department of Fine Arts Education of the Faculty of Education as the second university. The working group of the research carried out in the case science pattern consists of 17 students studying at the department of music education of Harran University in the 2023-2024 academic year. The data obtained through the interviews were analyzed by the content analysis method. The theme, sub-theme and codes obtained at the end of the analysis are presented in tables. Research findings reveal that the reasons why students prefer the department they graduated from are usually due to factors such as family pressure, environmental influences and anxiety about time wasting. It has been observed that students do not prefer the Department of Music Education as the first university due to family pressure and not being aware of their musical abilities. It has been determined that one of the most important reasons why students do not make a career choice related to the department they graduated from is the lack of interest in the profession. However, employment problems and the difficulty of working conditions have also been identified as other important factors affecting students' career choice.The research also shows that students studying in the department of music education are satisfied with their departments and want to have a music-related profession in the future.

Kaynakça

  • Bruinsma, M., & Jansen E. P. W. A. (2010). Is the motivation to become a teacher related to pre-service teachers’ intentions to remain in the profession? European Journal of Teacher Education, 33(2), 185–200.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. ( 5. Baskı, Çev. M. Bütün, Ve S. B. Demir). Siyasal Kitabevi
  • Coşar, M. (2016). Üniversite tercihinde öğrencileri etkileyen faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-5.
  • Çatı, K., İştar, E., & Özcan, H. (2016). Üniversite Tercihlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Alan Araştırması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi(2), 163-177.
  • Çoban, A. (2004). Öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarının kaynağı olarak anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin görüşlerinin değerlendirmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 55-64
  • Gati, I. ve Asher, I. (2001). The PIC model for career decision making: Prescreening, in-depth exploration, and choice. In Contemporary models in vocational psychology(Eds. Frederick T.L. Leong & Azy Barak) Lawrence Erlbaum Associates.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. New York: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publishers.
  • Özcan, H. (2015). Toplam Kalite Yönetimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerin Üniversite Tercihine Etki Eden Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özcan, M. (1996). Improving teacher performance: toward a theory of teacher motivation. (ED398637). ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED398637.pdf
  • Özet, İ. (2014). Kent araştırmaları ve nitel yöntem. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer Gelişim Sürecini Etkileyen Faktörler. Binnur Yeşil yaprak (Editör) Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya. Pegem Yayınları
  • Razon, N. (1983). Meslek seçimi ve mesleğe yöneltme. Eğitim ve Bilim, 8(43).
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Super, D. E., & Knasel, E. G. (1981). Career Development In adulthood: Some Theoretical Problems and a Possible Solution. British Journal of Guidance and Counselling, 9, 194-201. https://doi.org/10.1080/03069888108258214
  • Şeker, G., & Çapri, B. (2020). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 651-663. https://doi.org/10.17860/mersinefd.746789
  • Türkmen, H. H., & Doğan, S. (2019). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneğinde Öğrencilerin Üniversite Tercih Nedenlerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 848-866. https://doi.org/10.20875/makusobed.631424
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Taner Topaloğlu 0000-0002-2095-3672

Erken Görünüm Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 10 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Topaloğlu, T. (2024). İkinci Üniversite Olarak Müzik Eğitimi: Öğrencilerin Tercih Nedenleri ve Mesleki Algıları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 2838-2857. https://doi.org/10.51460/baebd.1515189