Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlik Programları için Uygulanan TYT Başarı Sıralamasının Müzik Öğretmenliği Lisans Programlarına Yansıması Üzerine Bir Değerlendirme: Bursa Uludağ Üniversitesi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 3, 2688 - 2717
https://doi.org/10.51460/baebd.1515952

Öz

Bu araştırmada özel yetenek sınavıyla öğrenci alan öğretmenlik programları için 2020 yılından beri uygulanan Temel Yeterlik Testi (TYT) 800 bin sıralaması ön koşulunun müzik öğretmenliği programlarının özel yetenek sınavlarına ve öğrenim sürecine yansımasının incelenmesi amaçlanmıştır. Karma bir araştırma olarak tasarlanan araştırmada, Bursa Uludağ Üniversitesi çalışma grubu olarak belirlenmiş ve ilgili durum birkaç boyutuyla incelenmiştir. Öncelikle BUÜ’nün 2016-2023 yılları arasında yayınladığı özel yetenek sınavı kılavuzları ve bu yıl aralığında öğrenim gören öğrencilerin lise mezuniyeti açısından alan içi ve alan dışı sayısal dağılımları incelenmiştir. İnceleme sonucunda 2020 yılı itibarıyla yetenek sınavlarının tek aşamalı olarak yürütüldüğü ve müziksel işitme alanında daha düzeyli sayılabilecek bazı soru türlerinin kaldırıldığı, ön koşulun alan içinden gelen öğrenci sayısında önemli bir azalmaya, alan dışından gelen öğrenci sayısında ise belirgin bir artışa neden olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca BUÜ’de öğrenim gören öğrencilerin ve öğretim elemanlarının görüşleri alınmıştır. Bu kapsamda öğrencilere bir anket uygulanmış ve öğrenciler arasında farklı lise türlerinden, farklı yaş gruplarından olan ve ikinci üniversitesini okuyan öğrencilerin bulunduğu, ilk yıl yerleşemeyen öğrencilerin yerleşememe nedenlerinin çoğunlukla TYT sınavı olduğu tespit edilmiştir. Görüşme yapılan öğretim elemanları ise TYT’ye getirilen ön koşul uygulamasının kaldırılmaması, bunun yerine Güzel Sanatlar Liselerinin eğitim içeriklerinin bu sınava uygun hale getirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Altın, M., Bozgüney, R., Üzgü, M. A., & Denktaş, M. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları (BESYO) ve Spor Bilimleri Fakülteleri (SBF) özel yetenek sınavlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 10(28), 131-154. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1114941.
  • Apaydın, A. K., & Yazıcı, D. (2024). Müzik öğretmenliği programı yetenek sınavları için gereken TYT sıralaması ön koşulunun öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Online Journal of Music Sciences, 9(1), 222-245. https://doi.org/10.31811/ojomus.1484140.
  • Arapgirlioğlu, H., & Tankız, K. D. (2016). Müzik öğretmenliği özel yetenek sınavlarına başvuran adayların alan puanları ile sosyo-demografik özelliklerinin karşılaştırılması. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 162-185. https://doi.org/10.19126/suje.281345.
  • Bal, M., & Topalak Ş. (2023, Eylül 20-23). TYT sınavı baraj uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri [Conference Proceeding] International Education Congress 2023, Ankara, Türkiye. https://www.academia.edu/download/106954100/EDUCONGRESS_2023_CONFERENCE_PROCEEDING.pdf#page=326.
  • Başaran, Y. K. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. The Journal of Academic Social Science, 47(47), 480-495. https://doi.org/10.16992/ASOS.12368.
  • Başbuğ, Ç., & Kaya, A. (2022). Temel yeterlilik testi başarı sırası barajının müzik öğretmenliği programları özel yetenek seçme sınavına etkileri. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1356-1371. https://doi.org/10.24315/tred.979210.
  • *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2016). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2016 özel yetenek sınav kılavuzu. http://www.uludag.edu.tr/dosyalar/egitim/duyuru_dosyalar/2016%20M%C3%BCzik%20E%C4%9Fitimi%20%20Ana%20Bilim%20Dal%C4%B1%20Yetenek%20S%C4%B1nav%C4%B1%20Klavuzu.pdf. *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2017). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2017 özel yetenek sınav kılavuzu. http://www.uludag.edu.tr/dosyalar/egitim/duyuru_dosyalar/2017%20M%C3%BCzik%20E%C4%9Fitimi%20%20A.B.D.%20Yetenek%20S%C4%B1nav%C4%B1%20Klavuzu%20(1).pdf.
  • *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2018). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2018 özel yetenek sınav kılavuzu. https://www.uludag.edu.tr/dosyalar/oidb/2018%20M%C3%BCzik%20E%C4%9Fitimi%20%20A.B.D.%20Yetenek%20S%C4%B1nav%C4%B1%20K%C4%B1lavuzu%20.pdf.
  • *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2019). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2019 özel yetenek sınav kılavuzu. https://www.uludag.edu.tr/dosyalar/egitim/duyuru_dosyalar/2019%20M%C3%BCzik%20E%C4%9Fitimi%20%20A.B.D.%20Yetenek%20S%C4%B1nav%C4%B1%20K%C4%B1lavuzu%20(17.07.19).pdf.
  • *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2020). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2020 özel yetenek sınav kılavuzu. https://uludag.edu.tr/dosyalar/egitim/haber_resim/6%20mart/muz_son.pdf.
  • *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2021). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2021 özel yetenek sınav kılavuzu. https://uludag.edu.tr/dosyalar/egitim/akademik_kadro/fakulte-logo/muz_oz.pdf.
  • *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2022). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2022 özel yetenek sınav kılavuzu. https://uludag.edu.tr/dosyalar/egitim/muzik_egitimi_klavuz.pdf.
  • *Bursa Uludağ Üniversitesi. (2023). Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı 2023 özel yetenek sınav kılavuzu. https://uludag.edu.tr/dosyalar/egitim/muzik_egitimi_klavuz.pdf.
  • Creswell, J.W. & Plano Clark V.L. (2015). Karma yöntem araştırmaları (2.b.) (Çev. Y. Dede ve S.B. Demir). Anı Yayıncılık. (Eserin orijinali 2011’de yayımlanmıştır).
  • Demirel, İ. N., & Sözer, S. A. (2023). Resim-iş öğretmenliği özel yetenek sınavlarında TYT barajı. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 28-44.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2020). 2020 Yükseköğretim kurumları sınavı (YKS) kılavuzu. http://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/YksKilavuz14052020.pdf.
  • Resmi Gazete. (2009). Milli Eğitim Bakanlığı Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/06/20090616-7.htm.
  • Sağer, T., Zahal, O., & Gürpınar, E. (2014). Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavlarına giren adayların, alan puanları ve sınav başarı durumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (41).
  • Uçan, A. (2018). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum (3.b). Arkadaş Yayınları. Üçer, Ö., Yılmaz, G., Gürer, M & Sonsel, Ö.B. (2023). ÖSYM’nin müzik öğretmenliği programlarıyla ilgili ön koşuluna yönelik öğretim elemanı görüşleri, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(3), 283-297. DOI: https://doi.org/10.19160/e-ijer.1279576.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerden nitel araştırma yöntemleri (8.b). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilşah Keçe 0009-0006-6330-7474

Hatice Çeliktaş 0000-0002-5917-1280

Erken Görünüm Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 27 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Keçe, D., & Çeliktaş, H. (2024). Öğretmenlik Programları için Uygulanan TYT Başarı Sıralamasının Müzik Öğretmenliği Lisans Programlarına Yansıması Üzerine Bir Değerlendirme: Bursa Uludağ Üniversitesi Örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(3), 2688-2717. https://doi.org/10.51460/baebd.1515952