Bu çalışmada, eğitim hakkı çerçevesinde; Roman öğrencilerin eğitime erişimleri, eğitimden yararlanma durumları öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak incelenmektedir. Bu kapsamda eğitim hakkına erişimi engelleyici unsurlar ortaya konularak sorunların çözümüne yönelik önerilerin sunulması amaçlanmaktadır. Olgu bilim deseni özelliği taşıyan araştırmada amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örnekleme esas alınmıştır. Çalışma, Romanların yoğun bulundukları İzmir’in 6 ilçesindeki 10 ortaokulda çalışan 20 öğretmen üzerinden yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcısı olan 10 farklı branştaki öğretmenlerin 11’i kadın, 9’u erkektir. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Görüşmeler araştırmacı tarafından katılımcılarla yüz yüze yapılmış ve kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Veri analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; genellikle Roman öğrenciler okula fiziksel erişimde sorun yaşamamakta, öğrencilerin ihtiyaçlarının karşılanmasında eğitimcilerin pozitif tutum ve yaklaşımları, eğitime erişimde desteği artırmaktadır. Buna karşın Roman ailelerin ekonomik yetersizlikleri, öğrencilerin yeterli ve dengeli beslenememeleri, okula devamsızlıkları ile Roman kültürü ve aile yapısından kaynaklı sorunlar, nitelikli eğitime erişimlerinde engeller oluşturmaktadır. Yine katılımcıların tamamına yakınına göre Roman öğrenciler, akademik başarı yönüyle akranlarının gerisinde kalmaktadır. Roman öğrencilerin aldıkları eğitimin niteliğini artırmaya yönelik öneriler, “yakın etkileyiciler” ve “uzak etkileyiciler” şeklinde iki temada toplanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |