Objective: The aim of this study was to determine whether the levels of adolescents' use of information technologies and basic psychological needs differed by gender, and if so, what was the relation in between the duration and reasons of using information technologies.
Method: The study was carried out with the screening model. Personal Information Form, Information Technologies Usage Scale (ITUS) and Need Satisfaction Scale (NSS) were used in the research. The data were collected from 508 adolescents in high schools in Ankara and Mersin provinces in the 2019-2020 academic year, using the convenience sampling method.
Results: It was found that the mean scores derived from the factors of NSS-Efficacy, ITUS-Digital Gaming (DG) and ITUS-Use of Technological Devices and Applications (UTDA) differed significantly by gender. It was determined that the daily internet usage duration of the adolescents and the mean scores obtained from the ITUS-DG, ITUS-UTDA factors and the overall ITUS were positively and significantly correlated. It was discovered that using the internet for playing games and the mean scores of ITUS-DG, ITUS-UTDA, ITUS-Virtual Life Preference factors and the overall ITUS were positively and significantly related to using the Internet for social networks and the mean scores obtained from the NSS-Relatedness factor and overall NSS.
Conclusion: The direction of their relations with the general and subscales of ITUS, overall and subscales of NSS differs by gender, duration of use of information technologies and purposes of the adolescents. It was observed that the duration of information technology use has increased in general among the adolescents who use the internet to play online games, communicate, and utilize social networks. There was no increase in the use of information technologies by adolescents who use the internet for study and live lessons/EBA/distance education purposes. It was found that adolescents meet their need of relatedness and general need satisfaction by using the internet for social networks.
Information technologies use of technology psychological needs need satisfaction adolescent
Amaç: Bu çalışmada ergenlerin bilişim teknolojileri kullanma ve temel psikolojik ihtiyaç düzeylerinin cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi ve bilişim teknolojileri kullanım süreleri ve amaçlarıyla ilişkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Bilişim Teknolojileri Kullanım Ölçeği (BTKÖ) ve İhtiyaç Doyumu Ölçeği (İDÖ) kullanılmıştır. Veriler, Ankara ve Mersin’deki liselerde 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde, kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılarak ulaşılan 508 ergenden toplanmıştır.
Bulgular: İDÖ-Yeterlik, BTKÖ-Dijital Oyun Oynama ve BTKÖ-Teknolojik Aygıtların ve Uygulamalarının Kullanımı faktörlerinden alınan ortalama puanlarında cinsiyete göre anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ergenlerin günlük internet kullanım süreleri ile BTKÖ-DOO, BTKÖ-TAUK faktörlerinden ve BTKÖ genelinden alınan ortalama puanların pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişkili olduğu saptanmıştır. İnterneti oyun oynamak için kullanma ile BTKÖ-DOO, BTKÖ-TAUK, BTKÖ-Sanal Yaşam Tercihi faktörlerinden ve BTKÖ genelinden alınan ortalama puanların; interneti sosyal ağlar için kullanma ile İDÖ-İlişkisellik faktöründen ve İDÖ genelinden alınan ortalama puanların pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişkili olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Ergenlerin cinsiyetlerine, bilişim teknolojileri kullanım sürelerine ve amaçlarına göre BTKÖ geneli ve alt ölçekleri, İDÖ geneli ve alt ölçekleri ile ilişkilerinin yönü farklılık göstermektedir. Çevrim içi oyun oynama, sosyal ağları kullanma ve iletişim kurma amaçlarıyla interneti kullanan ergenlerin genel olarak bilişim teknolojileri kullanım sürelerinin de arttığı görülmüştür. Ders çalışmak ve canlı ders/EBA/uzaktan eğitim amaçlarıyla interneti kullanan ergenlerin bilişim teknolojileri kullanımlarında bir artış görülmemiştir. Ergenlerin interneti sosyal ağlar için kullanarak ilişkisellik ihtiyaçlarını ve genel ihtiyaç doyumlarını karşıladıkları bulunmuştur.
Bilişim teknolojileri teknoloji kullanımı psikolojik ihtiyaçlar ihtiyaç doyumu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2022 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Bağımlılık Dergisi - Journal of Dependence