Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKSEL ŞİFÂHİ KÜLTÜR ÖĞELERİYLE ŞEKİLLENEN TÜRK TOPLUMSAL HAFIZASINDA MUHALEFET

Yıl 2019, , 69 - 92, 30.06.2019
https://doi.org/10.46452/baksoder.556427

Öz

Toplumsal hafıza ve siyasal muhalefet kavramları bir
toplumda sözlü ve yazılı kültür tarafından şekillenen olgulardır. Bu nedenle
bir toplumun herhangi bir konuda muhalefet olgusuna eğilmeden önce onun
muhalefet geleneğini belirleyen ve toplumsal hafızasını şekillendiren tarihsel
arka planına bakmakta fayda vardır. Bu konuda toplumsal olayların
incelenmesinde toplumda bir hareket meydana getiren her türlü söz, hikâye,
masal, efsane kısaca anlatıya dair her şey toplumsal hafızayı şekillendiren geleneksel
şifâhi kültürün kapsamına girmektedir. Şifâhi kültür öğeleri doğru
kullanıldığında ulusların kaderini değiştirebilme özelliğine sahiptir. Toplumun
içinden bu öğeleri yine o toplumun iyiliği adına kullanabilen büyük dehalı
kişiler çıkarak geçirilen kriz dönemlerinde bu öğeler vasıtalarıyla toplumu bir
araya getirebilmektedirler.
Türk toplumu toplumsal hafızasında yer alan
politik kültür öğeleri neticesinde muhalefet geleneğine uzak kalmıştır.
Bu sonuç onun toplumsal
belleğinde yer alan siyaset sözcüğüne verdiği anlamdan rahatlıkla
çıkartılabilmektedir. Buna göre “eski dilde siyaset devlet kararları yüzünden
verilen ölüm cezası” anlamına gelmektedir. Bu durum Türk toplumsal hafızasının
siyasal muhalefeti etkilediğinin bir kanıtı niteliğindedir.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Abdulhalık Mustafa, N. (1990). İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, Hz. Muhammed Devrinden Abbasilerin İkinci Yüzyılına Kadar. Vecdi Akyüz (Çev.).İstanbul: İz.
  • Altaylı, S. (2010).Atasözü ve Deyimler Ararsındaki Farklar. Karadeniz Araştırmaları,25, 125-134.
  • Avcı, N. (2000). Türkiye’de Modernleşme Açısından Din Kültür ve Siyaset (1839-1960). İstanbul: Pınar.
  • Durgun, S. (2011). Memalik-i Şahaneden Vatan’a. İstanbul: İletişim.
  • Elçin, Ş. (2004). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ.
  • Emrence, C. (2006). 99 Günlük Muhalefet Serbest Cumhuriyet Fırkası. İstanbul: İletişim.
  • Ergun, M. (1997). Türk Efsanelerinde Değişme Motifi. Ankara: TDK.
  • Gökalp, Z. (Ed.) (2013). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Bilge.
  • Günal, E. (2006).Türkiye’de Siyasal Partiler ve Güncel Siyaset(1. Baskı). Ankara: Bilimadamı.
  • Gündoğmuş, B. (2014).Siyasal Tercihler, Şırnak Örnek olay Araştırması. Emre Kurt (Ed.), Bursa: Düzey.
  • Güzelhan, Y. (2010).İnsana Dair Yaşam ve Siyaset. Ankara: Sinemis.
  • İnan, K. (2006).Hayır Diyebilen Türkiye. İstanbul: Timaş.
  • İslamoğlu, A. (2004). II. Meşrutiyet Döneminde Siyasal Muhalefet 1908-1913. , İstanbul: Gökkubbe.
  • Karpat, K. (2009).Osmanlı’dan Günümüze Kimlik ve İdeoloji. İstanbul: Timaş
  • Kaya, S. (2016). Üç Gelenekte Devlet, Ütopya-Siyasetname- Yönetim Fıkhı. İstanbul: Pınar. Mardin, Ş. (1997).Türkiye’de Toplum ve Siyaset, Makaleler 1,İstanbul: İletişim.
  • Maverdi. (2013).Yönetimin Esasları(3. Baskı).Mehmet Ali Kara (Çev.). İstanbul: İlke.
  • Niyazi, M. (2005). Türk Devlet Felsefesi. (10.Baskı). İstanbul: Ötüken.
  • Ortaylı, İ. &Küçükkaya, İ. (2014). Cumhuriyet’in İlk Yüzyılı 1923-2023. İstanbul: Timaş.
  • Platon. (2009).Devlet. (18. Baskı).Sabahattin Eyüboğlu& M. Ali Cimcoz (Çev.).İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Recep D. (2005).Atalar Sözü Müntehaba't-ı Durub-ı Emsal Ahmet Vefik Paşa. İstanbul: Gökkubbe.
  • Sarıtaş, İ. (2010). Toplumsal Hafıza. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, Sayı:24, Nisan-Mayıs-Haziran.
  • Şimşirgil, A.&Ekinci, E. B. (2013).Ahmet Cevdet Paşa ve Mecelle. İstanbul: KTB.
  • Zürcher, E. J. (2013). Cumhuriyetin İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası (1924-1925). Gül Çoğalı Güven (Çev.). İstanbul: İletişim

OPPOSITION TO TURKISH SOCIAL MEMORY SHAPED BY TRADITIONAL VERBAL CULTURE ELEMENTS

Yıl 2019, , 69 - 92, 30.06.2019
https://doi.org/10.46452/baksoder.556427

Öz

The concept of social memory and political opposition is
shaped by verbal and written culture in a society. For this reason, it is
useful to look at the historical background of a society that determines its
opposition tradition and shapes its social memory before focusing on the
phenomenon of opposition on any subject. In this regard, when the social events
are investigated, all kinds of words, stories, stories, legends, in short
everything about the narrative that make up a movement in the society is
covered by the verbal culture that forms social memory. The elements of verbal
culture, when used correctly has the ability to change the fate of nations.
People who can use these elements in the name of the good of society can bring
society together through these elements in times of crisis. As a result of the
political cultural elements in the social memory, Turkey society has remained
away from the tradition of opposition. This result can be easily deduced from
the meaning of the political word in his social memory. According to this, “in
the old language policy means the death penalty imposed by state decisions”.
This is proof that Turkish social memory affects the political opposition.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Abdulhalık Mustafa, N. (1990). İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, Hz. Muhammed Devrinden Abbasilerin İkinci Yüzyılına Kadar. Vecdi Akyüz (Çev.).İstanbul: İz.
  • Altaylı, S. (2010).Atasözü ve Deyimler Ararsındaki Farklar. Karadeniz Araştırmaları,25, 125-134.
  • Avcı, N. (2000). Türkiye’de Modernleşme Açısından Din Kültür ve Siyaset (1839-1960). İstanbul: Pınar.
  • Durgun, S. (2011). Memalik-i Şahaneden Vatan’a. İstanbul: İletişim.
  • Elçin, Ş. (2004). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ.
  • Emrence, C. (2006). 99 Günlük Muhalefet Serbest Cumhuriyet Fırkası. İstanbul: İletişim.
  • Ergun, M. (1997). Türk Efsanelerinde Değişme Motifi. Ankara: TDK.
  • Gökalp, Z. (Ed.) (2013). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: Bilge.
  • Günal, E. (2006).Türkiye’de Siyasal Partiler ve Güncel Siyaset(1. Baskı). Ankara: Bilimadamı.
  • Gündoğmuş, B. (2014).Siyasal Tercihler, Şırnak Örnek olay Araştırması. Emre Kurt (Ed.), Bursa: Düzey.
  • Güzelhan, Y. (2010).İnsana Dair Yaşam ve Siyaset. Ankara: Sinemis.
  • İnan, K. (2006).Hayır Diyebilen Türkiye. İstanbul: Timaş.
  • İslamoğlu, A. (2004). II. Meşrutiyet Döneminde Siyasal Muhalefet 1908-1913. , İstanbul: Gökkubbe.
  • Karpat, K. (2009).Osmanlı’dan Günümüze Kimlik ve İdeoloji. İstanbul: Timaş
  • Kaya, S. (2016). Üç Gelenekte Devlet, Ütopya-Siyasetname- Yönetim Fıkhı. İstanbul: Pınar. Mardin, Ş. (1997).Türkiye’de Toplum ve Siyaset, Makaleler 1,İstanbul: İletişim.
  • Maverdi. (2013).Yönetimin Esasları(3. Baskı).Mehmet Ali Kara (Çev.). İstanbul: İlke.
  • Niyazi, M. (2005). Türk Devlet Felsefesi. (10.Baskı). İstanbul: Ötüken.
  • Ortaylı, İ. &Küçükkaya, İ. (2014). Cumhuriyet’in İlk Yüzyılı 1923-2023. İstanbul: Timaş.
  • Platon. (2009).Devlet. (18. Baskı).Sabahattin Eyüboğlu& M. Ali Cimcoz (Çev.).İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Recep D. (2005).Atalar Sözü Müntehaba't-ı Durub-ı Emsal Ahmet Vefik Paşa. İstanbul: Gökkubbe.
  • Sarıtaş, İ. (2010). Toplumsal Hafıza. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, Sayı:24, Nisan-Mayıs-Haziran.
  • Şimşirgil, A.&Ekinci, E. B. (2013).Ahmet Cevdet Paşa ve Mecelle. İstanbul: KTB.
  • Zürcher, E. J. (2013). Cumhuriyetin İlk Yıllarında Siyasal Muhalefet Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası (1924-1925). Gül Çoğalı Güven (Çev.). İstanbul: İletişim
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Sertdemir 0000-0002-5597-7463

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2019
Kabul Tarihi 8 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Sertdemir, A. (2019). GELENEKSEL ŞİFÂHİ KÜLTÜR ÖĞELERİYLE ŞEKİLLENEN TÜRK TOPLUMSAL HAFIZASINDA MUHALEFET. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(1), 69-92. https://doi.org/10.46452/baksoder.556427

Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.    

USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr