Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Mesleğine Yönelimde Kişiliğin Önemi: Meslek Yüksek Okulu Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 36 - 53, 31.12.2017

Öz

Bu
çalışma ile Bartın Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu, İşletme Yönetimi ve
Muhasebe programlarında okuyan öğrencilerin kişilik özellikleri ile muhasebe
mesleğine yönelimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu amaçla ilgili
bölümlerde okuyan 139 öğrenciye anket uygulanmıştır. Öğrencilerin kişilik
özelliklerini ve kişilik boyutlarını tespit edebilmek amacıyla Beş Faktör
Kişilik Ölçeği kullanılmıştır. Bu test sonucunda her öğrenci için 5 faktöre
göre ayrı ayrı kişilik puanları bulunmuş ve her öğrencide baskın olan kişiliğin
hangisi olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin kişilik özellikleri ile muhasebe
mesleğine yönelimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığını ölçmek
için Ki Kare Testi ve T Testi yapılmıştır. Analizler sonucunda cinsiyete göre,
muhasebe derslerindeki başarı düzeyine göre, muhasebe derslerindeki ilgi
düzeyine göre muhasebe mesleğine yönelim anlamlı bir şekilde değişmektedir. Öğrencilerin
eğitim gördüğü bölüm, genel not ortalamaları ve burçlarının muhasebe mesleğine
yönelimlerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Ayrıca kişilik boyutlarından
Sorumluluk kişilik boyutu ve Duygusal Denge kişilik boyutları ile mesleğe
yönelim arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.

Kaynakça

  • Apan, M., Ercan, S. (2017). Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Finansal Okuryazarlık Üzerine Etkisinin Yol Analizi ile Belirlenmesi: Lisans Düzeyindeki İşletme Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 177-202.
  • Albez, A., Bilici, N. (2012). Meslek Yüksekokulları muhasebe öğrencilerinin mesleğe bakışları: Atatürk Üniversitesi’nde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 383-398.
  • Demirci, Ş. D., Erol, E., Zeren, F. (2015). Muhasebecilik Mesleğine Yönelimde Beş Faktör Kişilik Ölçeği: İşletme Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 25-37.
  • Dinç, E. (2008). Meslek seçiminde etkili faktörlerin incelenmesi: Meslek Yüksek Okulu-Muhasebe Programı öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16)2008/2, 90-106.
  • Doğan, T. (2012). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
  • Erduru, İ., Deran, A., Çelik, S. (2017). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Bakış Açılarının İncelenmesi: Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(2), 34-48.
  • Germanou, E., Hassall, T., Tournas, Yanni. (2009). Students' perceptions of accounting profession: work value approach, Asian Review of Accounting, Vol. 17 Issue: 2, pp.136-148.
  • Gökdeniz, İ., Merdan, E. (2011). Kişilik ile Kariyer Seçimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 23-36.
  • Karakaş, A., Saban, M., Aslan, A. (2017). Muhasebe Meslek Mensuplarının Kişilik Özelliklerinin İş Tatmini ve Mesleki Bağlılıklarına Etkisi. Mali Çözüm, Kasım-Aralık 2017, 41-62.
  • Özdemir, S. (2010). Ön Lisans Muhasebe Öğrencilerinin Kariyer Planlamasını Etkileyen Unsurlar: Ege Bölgesinde Bir Araştırma. MÖDAV, 2010(2), 103-121.
  • Özyürek, H. (2012). Muhasebe meslek mensuplarının taşıması gereken nitelikler. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 139-148.
  • Satoshi, S., Hiramatsu, K., Boland, G. (2009). The factors influencing accounting school students' career intention to become a Certified Public Accountant in Japan, Asian Review of Accounting, Vol. 17 Issue: 1, pp.5-22.
  • Satoshi, S., Boland G. (2006). Perceptions of the certified public accountants by accounting and non‐accounting tertiary students in Japan, Asian Review of Accounting, Vol. 14 Issue: 1/2, pp.149-167.
  • Yelboğa, A. (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.“. İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2), 196-211.

Importance of Personality Towards Accounting Profession: An Application in Vocational School Students

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 36 - 53, 31.12.2017

Öz

In this study, the relationship between the personality traits and the
accounting profession tendencies of the students studying at the Bartın
University Vocational School, Business Management and Accounting programs was
examined. For this purpose, the survey was implemented to 139 students who
study at these programs. Five Factor Personality Scale was used in order to
determine personal features and personality dimensions of the students. As a
result of the survey, individual points were found for each student according to
5 factors, and each student’s dominant personality was identified. To determine
whether there was a meaningful relationship between the personality traits of
the students and the accounting profession orientations, Chi Square Test and T
Test were conducted. Analysis have revealed that the gender, the level of
success and the level of interest in accounting courses are significant factors
at orientation to the accounting profession. Students' program, general grade
averages and their horoscope have no significant effect on the orientation of
the accounting profession. Moreover, that was determined Conscientiousness
personality dimension and Emotional Stability personality dimension were
significantly effective on orientation to accounting profession. 

Kaynakça

  • Apan, M., Ercan, S. (2017). Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Finansal Okuryazarlık Üzerine Etkisinin Yol Analizi ile Belirlenmesi: Lisans Düzeyindeki İşletme Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 177-202.
  • Albez, A., Bilici, N. (2012). Meslek Yüksekokulları muhasebe öğrencilerinin mesleğe bakışları: Atatürk Üniversitesi’nde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 383-398.
  • Demirci, Ş. D., Erol, E., Zeren, F. (2015). Muhasebecilik Mesleğine Yönelimde Beş Faktör Kişilik Ölçeği: İşletme Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 25-37.
  • Dinç, E. (2008). Meslek seçiminde etkili faktörlerin incelenmesi: Meslek Yüksek Okulu-Muhasebe Programı öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16)2008/2, 90-106.
  • Doğan, T. (2012). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
  • Erduru, İ., Deran, A., Çelik, S. (2017). Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Bakış Açılarının İncelenmesi: Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneği. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(2), 34-48.
  • Germanou, E., Hassall, T., Tournas, Yanni. (2009). Students' perceptions of accounting profession: work value approach, Asian Review of Accounting, Vol. 17 Issue: 2, pp.136-148.
  • Gökdeniz, İ., Merdan, E. (2011). Kişilik ile Kariyer Seçimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 23-36.
  • Karakaş, A., Saban, M., Aslan, A. (2017). Muhasebe Meslek Mensuplarının Kişilik Özelliklerinin İş Tatmini ve Mesleki Bağlılıklarına Etkisi. Mali Çözüm, Kasım-Aralık 2017, 41-62.
  • Özdemir, S. (2010). Ön Lisans Muhasebe Öğrencilerinin Kariyer Planlamasını Etkileyen Unsurlar: Ege Bölgesinde Bir Araştırma. MÖDAV, 2010(2), 103-121.
  • Özyürek, H. (2012). Muhasebe meslek mensuplarının taşıması gereken nitelikler. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(1), 139-148.
  • Satoshi, S., Hiramatsu, K., Boland, G. (2009). The factors influencing accounting school students' career intention to become a Certified Public Accountant in Japan, Asian Review of Accounting, Vol. 17 Issue: 1, pp.5-22.
  • Satoshi, S., Boland G. (2006). Perceptions of the certified public accountants by accounting and non‐accounting tertiary students in Japan, Asian Review of Accounting, Vol. 14 Issue: 1/2, pp.149-167.
  • Yelboğa, A. (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.“. İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2), 196-211.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yaşar Öz

Hasan Yavuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2017
Kabul Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öz, Y., & Yavuz, H. (2017). Muhasebe Mesleğine Yönelimde Kişiliğin Önemi: Meslek Yüksek Okulu Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(1), 36-53.

Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.    

USOBED Dergisi, Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) altında çalışmaktadır. https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr