Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-service Mathematics Teachers' Professional Self-Esteem and Beliefs about the Nature of Mathematics

Yıl 2021, , 363 - 382, 31.12.2021
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1020701

Öz

This study aims to examine the professional self-esteem of pre-service primary school mathematics teachers in the context of their beliefs about the nature of mathematics. The study has a quantitative design and 220 pre-service mathematics teachers voluntarily participated in the study. In the data analysis of this study based on a quantitative research design, independent samples t-test, one-way ANOVA and multiple regression analyzes were performed and the Pearson correlation coefficient was determined. According to the findings of the study, professional self-esteem and belief about the mathematics' nature are not affected by gender and grade level. In addition, professional self-esteem of the pre-service teachers who believe that mathematics is a branch of science open to exploration, knowledge generation, and related to other sciences and daily life, may be said to be higher-positive than the professional self-esteem of the pre-service mathematics teachers who perceive mathematics as a set of unrelated concepts and formulas or believe that mathematics is a deductive and precise body of knowledge.

Kaynakça

  • Altunay, F. & Yazıcı, K. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve mesleki benlik saygıları [The social studies teacher candidates' attitudes towards the teaching profession and their vocational self-esteems]. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(1), 131-155.
  • Akdemir, H. (2020). Yaratıcı drama yönteminin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve mesleki benlik saygı düzeylerine etkisi [The effect of creative drama method on teacher candidates’ attitude and self-esteem level towards teaching profession]. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 113-130.
  • Aktac, V. & Cetinkaya, M. (2019). Investigation of science teacher candidates’ professional self-esteem and life satisfaction. JCER, 7(14), 575-99.
  • Akyıldız, P. & Dede, Y. (2019). İlköğretim matematik öğretmen adayları için matematiğin doğasına yönelik inanç ölçeği (mDYİÖ): Bir keşfedici karma desen çalışması [A Belief Questionnaire about the Nature of Mathematics for Turkish Preservice Mathematics Teachers: An Exploratory Mixed Methods Study]. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 9(1) , 69-98.
  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi [Self-esteem and vocational self-esteem enhancement through group counseling][Yayımlanmamış Doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • ARICAK, T., & Dilmaç, B. (2003). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi [An investigation of self-esteem and vocational selfesteem of counseling guidance students]. Trakya University Journal of Social Science, 3(1), 1-7.
  • Beswick, K. (2005). The beliefs/practice connection in broadly defined contexts. Mathematics Education Research Journal, 17(2), 39-68.
  • Ceylan, R., Bıçakçı, M. Y., Gürsoy, F., & Aral, N. (2009). An examination of the relationship between teachers' professional self-esteem and empathic skills. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(5), 679-682.
Yıl 2021, , 363 - 382, 31.12.2021
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1020701

Öz

Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının adayların matematiğin doğasına ilişkin inançları bağlamında incelenmesidir. Çalışma nicel tasarıma sahiptir ve 220 öğretmen adayı çalışmaya gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmanın veri analizinde bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü ANOVA ve çoklu regrasyon analizleri yapılmış ve pearson korelasyon katsayısı belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, mesleki benlik saygısı ve matematiğin doğasına yönelik inancın cinsiyetten ve sınıf düzeyinden etkilenmediği tespit edilmiştir. Ayrıca matematiğin keşfetmeye, bilgi üretmeye açık, diğer bilimlerle ve günlük hayatla ilişkili bir bilim dalı olduğuna inanan öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının, matematiği ilişkisiz kavramlar, formüller bütünü olarak algılayan veya matematiğin tümdengelimli, kesin bilgiler bütünü olduğuna inanan adayların mesleki benlik saygılarından daha olumlu olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Altunay, F. & Yazıcı, K. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve mesleki benlik saygıları [The social studies teacher candidates' attitudes towards the teaching profession and their vocational self-esteems]. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(1), 131-155.
  • Akdemir, H. (2020). Yaratıcı drama yönteminin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve mesleki benlik saygı düzeylerine etkisi [The effect of creative drama method on teacher candidates’ attitude and self-esteem level towards teaching profession]. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 113-130.
  • Aktac, V. & Cetinkaya, M. (2019). Investigation of science teacher candidates’ professional self-esteem and life satisfaction. JCER, 7(14), 575-99.
  • Akyıldız, P. & Dede, Y. (2019). İlköğretim matematik öğretmen adayları için matematiğin doğasına yönelik inanç ölçeği (mDYİÖ): Bir keşfedici karma desen çalışması [A Belief Questionnaire about the Nature of Mathematics for Turkish Preservice Mathematics Teachers: An Exploratory Mixed Methods Study]. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 9(1) , 69-98.
  • Arıcak, O. T. (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi [Self-esteem and vocational self-esteem enhancement through group counseling][Yayımlanmamış Doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • ARICAK, T., & Dilmaç, B. (2003). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi [An investigation of self-esteem and vocational selfesteem of counseling guidance students]. Trakya University Journal of Social Science, 3(1), 1-7.
  • Beswick, K. (2005). The beliefs/practice connection in broadly defined contexts. Mathematics Education Research Journal, 17(2), 39-68.
  • Ceylan, R., Bıçakçı, M. Y., Gürsoy, F., & Aral, N. (2009). An examination of the relationship between teachers' professional self-esteem and empathic skills. Social Behavior and Personality: An International Journal, 37(5), 679-682.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilşad Güven Akdeniz 0000-0001-7387-5770

Nejla Gürefe 0000-0002-0705-0890

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Güven Akdeniz, D., & Gürefe, N. (2021). Pre-service Mathematics Teachers’ Professional Self-Esteem and Beliefs about the Nature of Mathematics. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 363-382. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1020701