Heat and temperature are two concepts that we often meet in daily life.
Thus, in the present study it is aimed to determine misconceptions about heat
and temperature. In the paper, the studies found in the literature conducted on
misconceptions about heat and temperature between the years 2005-2015 were
examined. Document analyses was used as the method of study. The data were
analyzed by content analysis method. The study was limited to the studies
originated in Turkey and found in the databases of “EBSCO”, “Tübitak
Journalpark”, and “National Thesis Center” between the years of 2005-2015. The review focused on the detected
misconceptions and the methods for detecting these misconceptions. It was found
that there were differences in the methods for detecting these misconceptions
between the periods of 2005-2009 and 2010-2015. A total of one hundred
twenty-one misconceptions were identified. In fifty-six of the misconceptions,
the concept of temperature was misused, in fourty-four of them, the concept of
heat was misused, and in twenty-one of them, the concepts of heat and temperature
were mistakenly used together.
Isı ve sıcaklık günlük
yaşamda çok sık karşılaştığımız ve öğrencilerin öğrenmekte en çok zorlandıkları
iki kavramdır. Bu nedenle bu çalışmada, ısı ve sıcaklık konusunda Türkiye de
yapılan çalışmaları referans alarak ısı
ve sıcaklık hakkındaki kavram
yanılgılarına genel bir bakış açısı sağlamak amaçlanmıştır. Çalışma bir doküman
inceleme çalışmasıdır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
2005 – 2015 yılları arasındaki ısı ve sıcaklık ile ilgili alanyazın
incelenmiştir. Araştırma bu yıllar arasındaki EBSCO, Tübitak Dergipark ve
Ulusal Tez Tarama Merkezi veri tabanlarında yer alan çalışmalar ile sınırlı
tutulmuştur. Yapılan tarama da tespit edilen kavram yanılgılarına ve kavram
yanılgısı tespit etme yöntemlerine odaklanılmıştır. Kavram yanılgısı tespit
etme yöntemlerinde 2005-2009 yılları ile 2010-2015 yılları arasında
farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. 2005-2015 yılları arasında alan yazında elli
altı tane sıcaklık kavramı, kırk dört tane ısı kavramı ile yirmi bir tane ısı
ve sıcaklık kavramlarının bir arada yer aldığı toplam yüz yirmi bir tane kavram
yanılgısı tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |