Bu makalede ilköğretim
matematik öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye hazır olma hakkındaki
inanışlarını ortaya koyan İngilizce ölçeğin Türkçe’ye uyarlanması ve geçerlik
ve güvenilirliğinin test edilmesi süreci tartışılmıştır. Uyarlamanın geçerlik
kanıtları olarak açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve madde tepki
kuramına göre test, madde ve seçenek analizleri yapılmıştır. Güvenirlik
kanıtları olarak; hem sıralama hem aralık ölçekleri için ayrıca hem nokta hem
güven aralığı kestirimleri olarak Cronbach’ın alpha ve Mc Donald’ın omega
testleri kullanılmıştır. Analizlerin değerlendirmesi uzman bir grup ile ve
ardından araştırmacılar tarafından yapılmıştır ancak tek bir kusursuz sonuç aranmamıştır.
Bu tür çalışmalarda, analizlerin bir kısmı ve analiz sonucu alınan kararların
büyük bölümü sübjektif olduğu için olası tüm alternatifler için analizler
yapılmış ve bulgular 10 sürüm için sunularak kritik değerlendirme, karar alma
ve tercih etme işlemleri okuyucuya bırakılmıştır. Çalışmanın sonucunda ölçeğin,
tamamı kabul edilebilir düzeyin üzerinde fakat farklı geçerlik (örn.
AFA için açıklanan toplam varyans ≥ % 53, uyum indeks değerleri DFA için RMSEA
≤ 1,00 ve IRT analizleri için RMSEA ≤ 0,05) ve güvenirlik (α ve Ω ≥ 0.90) parametrelerine sahip 9 farklı tek
örtük değişkenli (faktörlü) Türkçe sürümü yazına ve araştırmacılara
kazandırılmıştır.
Matematik öğretmeye hazır olma öğretmen adayları ölçek uyarlama geçerleme.
In this paper, adaptation and validation of a scale measuring how
prepared preservice elementary mathematics teachers perceive themselves to
teach mathematics were explained. Exploratory and confirmatory factor analyses
and test, item and option analyses according to Item Response Theory were
conducted as proofs of validity. Cronbach’s alpha and Mc Donald’s omega were
calculated both for ordinal and interval scales and for point estimates and
confidence intervals. The findings were evaluated by an expert group and the
researchers but no single perfect result was sought. Due to the subjective
nature of some of the analyses and the following decisions in this type of
studies, the analyses were made for all possible alternatives, the findings
were presented for all ten versions and the decisions were left to the reader. Finally,
nine versions of the scale all having a single latent trait (factor) with
different validity (e.g. total variance explained ≥ % 53 and goodness-of-fit
statistics RMSEA ≤ 1,00 in CFA and RMSEA ≤ 0,05 in IRT analyses) and
reliability (α and Ω ≥ 0.90) parameters all of which exceeding the acceptable limits
were delivered to the literature and researchers.
Preparedness to teach mathematics pre-service teachers scale adaptation validation.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |