Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigating 3rd Grade Students’ Ideas about the Microscope

Yıl 2017, , 252 - 292, 30.06.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356150

Öz




Microscopic livings are among
the 4th Grade topics at the Ministry of National Education (MEB) 3-8
grade science curriculum in 2013. This study, firstly, aims to find out the 3rd
Grade students’ awareness about the topic and the microscope’s functions.
Secondly, it aims to follow up the students’ gain from the study. With these
aims, total number of 31 students in one class from one central primary school in
Canakkale were conveniently sampled.. At the beginning of the study, students
were asked about the microscope and they were asked to draw it. After the
introduction of the microscope, a 20-minute application based on live cell
display was performed. The questions were repeated after the application and
students were asked to draw a microscope.Fifteen students were selected
according to their drawings and the answers and the questions were repeated with
semi-structured interview in a follow up study after three months. Generally
speaking, students’ awareness about the microscope and microorganisms were found
high. The follow up study showed that the students’gain continues. This
phenomenological study is important to draw teachers’ and academicians’
attention to the out-of-school factors (family, media, etc.) on students’
learning before the science program.



Kaynakça

  • Aydın, S. (2015). High School Science Students’ Ideas about Microorganizm and their Place in the Curriculum, International Journal of Biology Education, 4(2),108-119.
  • Akgün, Ş. (2001). Fen Bilgisi Öğretimi Öncü Basımevi. 7. Baskı.
  • Bozdoğan, A. E. ve Kavci, A. (2016) Sınıf Dışı Öğretim Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına Etkisi, Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2/1.13-30.
  • Bybee, R., ve McCrae, B. (2011). Scientific literacy and student attitudes: Perspectives from PISA 2006 Science. International Journal of Science Education, 33(1), 7–26. doi:10.1080/09500693.2010.518644
  • Ceylan, H. (2008). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersinde Altıncı Sınıf Öğrencilerine Elektrik Konusunun Öğretiminde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Ve Tutumuna Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çekmez, E., Yıldız, C., ve Bütüner, S. Ö. (2012). Phenomenographic research method. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2),77-102
  • Geveke, C. H., Steenbeek, H. W., Doornenbal, J. M., ve van Geert, P. C. L. (2016). Improving Pupils’ Conceptual Understanding by a Connected In-school and Out-of-school Science Program: A Multiple Case Study. American Journal of Educational Research, 4(1), 115-125.
  • Gutwill, J. P., ve Allen, S. (2012). Deepening students' scientific inquiry skills during a science museum field trip. Journal of the Learning Sciences, 21(1), 130-181.
  • Gürbüz, G. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin “Isı Ve Sıcaklık” Konusundaki Kavram Yanılgılarının Düzeltilmesinde Kavramsal Değişim Metinlerinin Etkisinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Erzurum
  • Gülec, İ., Çelik, S., ve Demirhan, B. (2012, Aralık). Yaşam Boyu Öğrenme Nedir? Kavram ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, ss. 34-48.
  • Hazelkorn, E., Ryan, C., Beernaert, Y., Constantinou, C.P, Deca,L., Grangeat, M., et al (2015). Science Education for responsible citizenship (European Comission Report) 6 Temmuz 2016 tarihinde http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/KI-NA-26-893-EN-N.pdf sitesinden erişilmiştir.
  • Ioannides, C., ve Vosniadou, S. (2002). Exploring the changing meanings of force: From coherence to fragmentation. Cognitive Science Quarterly, 2(1), 5–61.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Yayıncılık. 1. Baskı Anı.
  • Kıryak, Z., Bulunuz, N. ve Zeybek, Ö. (2015). Biçimlendirici Yoklama Soruları ile 7. Sınıf Öğrencilerinin Isı ve Sıcaklık Konusundaki Kavramsal Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 34-60.
  • Krombass, A., ve Harms, U. ( 2008). Acquiring knowledge about biodiversity in a museum-Are worksheets effective? Journal of Biological Education, 42(4), 157–163.
  • Lester, S. (1999). An introduction to phenomenological research. 08 Şubat 2017 tarihinde https://www.researchgate.net/profile/Stan_Lester/publication/255647619_An_introduction_to_phenomenological_research/links/545a05e30cf2cf5164840df6.pdf sitesinden erişilmiştir.
  • Martin, A. J., Durksen, T. L., Williamson, D., Kiss, J., ve Ginns, P. (2016). The role of a museum‐based science education program in promoting content knowledge and science motivation. Journal of Research in Science Teaching. DOI10.1002/tea.21332
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Osborne, J., Simon, S., ve Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079. doi:10.1080/0950069032000032199
  • Rasch, R. (2001). Zur Arbeit mit problemhaltigen Textaufgaben im Mathematikunterricht der Grundschule. Hildesheim: Franzbecker.
  • Rowell, A. J., Dawson, C. J. ve Harry, L. (1990). Changing Misconceptions: a challenge to science education. International Journal Science Education. 12 (2), 167-175.
  • Temel, C., ve Güllü, M. (2016). Bir Beden Eğitimi Dersi Çiz. Egitim ve Bilim Dergisi, 41(183).
  • Turan, B.A. (2006). İlköğretim 3. Sınıflarda Fen Bilgisi Dersi Uygulamaları ve Derse İlişkin Öğrenci Görüşleri, 6. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, ss. 1591-1601.
  • Uzunkaya, A. (2007). Kavram Yanılgısı ve Çoklu Zeka Alanlarının İlişkilendirilmesine Dayalı Bir Öğretimin Kavram Yanılgılarının Giderilmesindeki Etkisinin İncelenmesi Mikroorganizmalar, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Villarroel, J. D. (2016). Young Children’s Drawings of Plant Life: A Study Concerning the Use of Colours and its Relationship with Age. Journal of Biological Education, 50 (1), 41-53.
  • Whitesell, E. R. (2016). A day at the museum: The impact of field trips on middle school science achievement. Journal of Research in Science Teaching, DOI10.1002/tea.21322
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin tanımlanması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 102-120.
  • YÖK/Dünya Bankası, (1997). Fizik Öğretimi. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.

İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Mikroskop Üzerine Düşüncelerinin İncelenmesi

Yıl 2017, , 252 - 292, 30.06.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356150

Öz




Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 3-8. sınıflar 2013 fen bilimleri
dersi öğretim programlarında mikroskobu kullanarak “mikroskobik canlıları
gözlemlemeleri” konusu 4. sınıf konuları arasındadır. Bu çalışmanın ilk amacı,
ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin program öncesindeki mikroskop kullanım alanları
hakkında farkındalıklarını belirlemektir. İkinci olarak, öğrencilerin
çalışmadaki uygulamadan kazanımlarının takip edilmesi hedeflenmiştir. Çalışma Çanakkale
il merkezindeki bir ilkokulundan aynı sınıftan gönüllü olarak katılan 31
öğrenciyle Eğitim Fakültesi’nde ki biyoloji laboratuvarında yapılmıştır.
Çalışma öncesinde, öğrencilere mikroskopla ilgili sorular sorulmuş ve
kendilerinden mikroskop çizmeleri istenmiştir. Sonrasında mikroskop tanıtılarak,
canlı hücre gösterimine dayalı 20 dakikalık bir uygulama yapılmıştır. Uygulama
sonrasında sorular yinelenmiş ve öğrencilerden mikroskop çizmeleri istenmiştir.
Çizimlere
ve soruların cevaplarına göre seçilen 15
öğrenciyle çalışma üç ay sonra tekrarlanmış ve yarı yapılandırılmış görüşme
yapılmıştır.
Çalışmaya
katılan öğrencilerin, uygulama öncesi ve sonrasında
mikroskobun kullanım amacı hakkında farkındalıklarının yüksek olduğu
belirlenmiştir. Takip çalışmasında, öğrencilerin uygulamadaki kazanımlarının
devam ettiği görülmüştür. Bu fenomenolojik
analiz
çalışması, öğrencilerinin fen programı
öncesinde okul dışı etmenlerle (aile, medya vb.) öğrenmelerine ve konulardaki
farkındalıklarına öğretmenlerin ve akademisyenlerin dikkatini çekmesi açısından
önemlidir. 



Kaynakça

  • Aydın, S. (2015). High School Science Students’ Ideas about Microorganizm and their Place in the Curriculum, International Journal of Biology Education, 4(2),108-119.
  • Akgün, Ş. (2001). Fen Bilgisi Öğretimi Öncü Basımevi. 7. Baskı.
  • Bozdoğan, A. E. ve Kavci, A. (2016) Sınıf Dışı Öğretim Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına Etkisi, Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2/1.13-30.
  • Bybee, R., ve McCrae, B. (2011). Scientific literacy and student attitudes: Perspectives from PISA 2006 Science. International Journal of Science Education, 33(1), 7–26. doi:10.1080/09500693.2010.518644
  • Ceylan, H. (2008). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersinde Altıncı Sınıf Öğrencilerine Elektrik Konusunun Öğretiminde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Ve Tutumuna Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çekmez, E., Yıldız, C., ve Bütüner, S. Ö. (2012). Phenomenographic research method. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2),77-102
  • Geveke, C. H., Steenbeek, H. W., Doornenbal, J. M., ve van Geert, P. C. L. (2016). Improving Pupils’ Conceptual Understanding by a Connected In-school and Out-of-school Science Program: A Multiple Case Study. American Journal of Educational Research, 4(1), 115-125.
  • Gutwill, J. P., ve Allen, S. (2012). Deepening students' scientific inquiry skills during a science museum field trip. Journal of the Learning Sciences, 21(1), 130-181.
  • Gürbüz, G. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin “Isı Ve Sıcaklık” Konusundaki Kavram Yanılgılarının Düzeltilmesinde Kavramsal Değişim Metinlerinin Etkisinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Erzurum
  • Gülec, İ., Çelik, S., ve Demirhan, B. (2012, Aralık). Yaşam Boyu Öğrenme Nedir? Kavram ve Kapsamı Üzerine Bir Değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, ss. 34-48.
  • Hazelkorn, E., Ryan, C., Beernaert, Y., Constantinou, C.P, Deca,L., Grangeat, M., et al (2015). Science Education for responsible citizenship (European Comission Report) 6 Temmuz 2016 tarihinde http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/KI-NA-26-893-EN-N.pdf sitesinden erişilmiştir.
  • Ioannides, C., ve Vosniadou, S. (2002). Exploring the changing meanings of force: From coherence to fragmentation. Cognitive Science Quarterly, 2(1), 5–61.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Yayıncılık. 1. Baskı Anı.
  • Kıryak, Z., Bulunuz, N. ve Zeybek, Ö. (2015). Biçimlendirici Yoklama Soruları ile 7. Sınıf Öğrencilerinin Isı ve Sıcaklık Konusundaki Kavramsal Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 34-60.
  • Krombass, A., ve Harms, U. ( 2008). Acquiring knowledge about biodiversity in a museum-Are worksheets effective? Journal of Biological Education, 42(4), 157–163.
  • Lester, S. (1999). An introduction to phenomenological research. 08 Şubat 2017 tarihinde https://www.researchgate.net/profile/Stan_Lester/publication/255647619_An_introduction_to_phenomenological_research/links/545a05e30cf2cf5164840df6.pdf sitesinden erişilmiştir.
  • Martin, A. J., Durksen, T. L., Williamson, D., Kiss, J., ve Ginns, P. (2016). The role of a museum‐based science education program in promoting content knowledge and science motivation. Journal of Research in Science Teaching. DOI10.1002/tea.21332
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Osborne, J., Simon, S., ve Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079. doi:10.1080/0950069032000032199
  • Rasch, R. (2001). Zur Arbeit mit problemhaltigen Textaufgaben im Mathematikunterricht der Grundschule. Hildesheim: Franzbecker.
  • Rowell, A. J., Dawson, C. J. ve Harry, L. (1990). Changing Misconceptions: a challenge to science education. International Journal Science Education. 12 (2), 167-175.
  • Temel, C., ve Güllü, M. (2016). Bir Beden Eğitimi Dersi Çiz. Egitim ve Bilim Dergisi, 41(183).
  • Turan, B.A. (2006). İlköğretim 3. Sınıflarda Fen Bilgisi Dersi Uygulamaları ve Derse İlişkin Öğrenci Görüşleri, 6. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, ss. 1591-1601.
  • Uzunkaya, A. (2007). Kavram Yanılgısı ve Çoklu Zeka Alanlarının İlişkilendirilmesine Dayalı Bir Öğretimin Kavram Yanılgılarının Giderilmesindeki Etkisinin İncelenmesi Mikroorganizmalar, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Villarroel, J. D. (2016). Young Children’s Drawings of Plant Life: A Study Concerning the Use of Colours and its Relationship with Age. Journal of Biological Education, 50 (1), 41-53.
  • Whitesell, E. R. (2016). A day at the museum: The impact of field trips on middle school science achievement. Journal of Research in Science Teaching, DOI10.1002/tea.21322
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin tanımlanması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 102-120.
  • YÖK/Dünya Bankası, (1997). Fizik Öğretimi. Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Erdem Bu kişi benim

Fehime Sevil Yalçın

Sibel Telli

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Erdem, M., Yalçın, F. S., & Telli, S. (2017). Investigating 3rd Grade Students’ Ideas about the Microscope. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(1), 252-292. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356150