Fen eğitiminde ‘‘Bilimin Doğası’’ önemli
araştırma alanlarından biridir. Erduran ve Dagher (2014) Irzik ve Nola’nın
(2014) “Aile Benzerliği Yaklaşımı (ABY)’’nı yeniden kavramsallaştırarak bilimin
doğasını epistemik, bilişsel ve sosyal yönleriyle bütüncül bir şekilde
açıklamışlardır. Kaya ve Erduran (2016a) ise, Erduran ve Dagher’ın
önerdiği yaklaşımı “Yeniden Kavramsallaştırılmış Aile Benzerliği Yaklaşımına
Dayalı Bilimin Doğası’’ (Reconceptualized Family Resemblance Approach to Nature
of Science - RFN) şeklinde adlandırmışlardır. Bilimin
doğasının RFN çerçevesinde öğretimi ile ilgili 14 haftalık bir uygulama içeren
bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının bilimin amaç ve değerleri, bilimsel
pratikler, yöntem ve yöntemsel kurallar, bilimsel bilgi ve bilimin
sosyal-kurumsal yönlerine ilişkin algılarına olan etkisini belirlemektir.
İstanbul’daki bir devlet üniversitesindeki okuyan 11 fen bilgisi ve 4 kimya öğretmen
adayı ile çalışılmıştır. Çalışmada karma araştırma deseni kullanılmıştır.
Katılımcıların bilimin doğasına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla Bilimin
Doğası Anketi uygulanmıştır. Uygulama öncesi ve sonrasında RFN kategorileriyle
ilgili görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının
bilimin doğası ile ilgili algılarında değişim ve gelişim olduğu
belirlenmiştir.
Bütünsel Bilim Bilimin Doğası Yeniden Kavramsallaştırılmış Aile Benzerliği Yaklaşımı Öğretmen Eğitimi
‘‘Nature of Science
(NOS)’’ is one of the important research areas in science education. Erduran
and Dagher (2014) reconceptualized Irzik and Nola (2014)’s “Family Resemblance
Approach (FRA)’’ to explain NOS as an epistemic, cognitive and social aspects
in a holistic way. Kaya and Erduran (2016a) developed the term RFN
(Reconceptualized FRA to NOS) including some educational applications to
integrate NOS in science education. This study is a part of a project including
14 weeks application on teaching NOS. The aim of this study is to determine the
effect of the teacher education intervention based on RFN to the participants’
perceptions. 11 pre-service science and 4 pre-service chemistry teachers
participated in the study. The ‘‘NOS Questionnaire’’ was developed in order to
determine pre-service teachers’ pre and post perceptions of RFN categories.
Interviews were also conducted before and after the intervention. The findings
show that pre-service science teachers’ understanding of each RFN category
changed and developed.
Nature of Science Reconceptualized Family Resemblance Approach Pre-service Teacher Education
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |