The aim of this study is to evaluate of primary class and science teacher candidates’ attitudes towards teaching of evolution theory. A total of 236 students, 120 primary class teacher candidates and 116 primary science teacher candidates, volunteered to participate in the research. The data for the research were collected with a data-collection tool that included two parts as “Personal Information form” and “Teaching Evolution Theory Attitude Questionnaire (TETAQ)”. In the analysis of the data, a multivariate analysis (MANOVA) for more than two group comparisons were used. In this study result; The teacher candidates’ negative attitudes for lack proof evolution due to the teaching of evolution theory mean scores of teacher candidates were higher than the teacher candidates’ positive attitudes towards need to the teaching of evolution theory. According to this finding, It can be said that the teacher candidates are negative generally the attitudes towards teaching of evolution theory
Bu çalışmanın temel amacı ilköğretim sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının evrim teorisi öğretimine yönelik tutumlarını değerlendirmektir. Bu araştırma 120 ilköğretim sınıf öğretmenliği, 116 ilköğretim fen bilgisi öğretmen adayları olmak üzere toplam 236 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verileri toplamak için kişisel bilgi formu ve Yetişir ve Kahyaoğlu (2010) tarafından geliştirilen “Evrim teorisi öğretimine yönelik tutum ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Çoklu Varyans Analizi (MANOVA) testinden yararlanılmıştır. Çalışma sonunda; öğretmen adaylarının kanıt yetersizliğinden dolayı evrim teorisi öğretilmemesi gerektiğine yönelik olumsuz tutumların evrim teorisi öğretilmesine yönelik olumlu tutumlarda daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının evrim teorisi öğretimine yönelik tutumlarının genelde düşük olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 |