BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, , 375 - 396, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.21278

Öz

–The aim of this study is to analyze the effects of cooperative learning on students’ science attitude and achievement. Sampling group of the survey consists of 74 students studying in 8th grade in primary school. This study has a pretest-posttest control group research design. Science success tests and science attitude scale were used as a data collection tool. Jigsaw, academic controversy, ask and learn together, team-game-tournament, team assisted individualization which are cooperative learning’s techniques were applied to the experimental group. The conventional method was applied to control group. The study was carried out 4 months. The result of this study showed that cooperative learning’s techniques which were used increased students’ science achievement. On the other hand, no change in terms of attitude has been seen in any group at the end of the applications lasting about four months. It’s thought that it resulted from the fact that applications of this isn’t enough long to influence attitude and students’ attitude levels are also high enough

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1990). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri Ve Duyuşsal Özellikleri Üzerindeki Etkileri, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (25-28 Eylül 1990). Ankara: MEB yay. 187-201.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2002). Aktif Öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir.
  • Alkan, C., Deryakulu D., & Şimşek N., (1995). Öğretim Teknolojilerine Giriş “Disiplin Süreç Ürün”. Ankara: Önder Matbaacılık.
  • Altıparmak, M., & Nakipoğlu, M. (2002). Lise Biyoloji Laboratuarlarında “İşbirlikli Öğrenme” Yönteminin Tutum ve Başarıya Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı.
  • Atalay, E. (1998). Temel Eğitim II. Kademe Öğrencilerinin Müziğe İlişkin Tutumlarının Ölçülmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baş, G. (2012). The Effects of Cooperative Learning Method On Students' Achievement and Attitudes Towards English Lesson. Journal of Theory and Practice in Education, 8(l), 72-93.
  • Baykara, K. (2000). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri ve Denetim Odakları Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), Ankara.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıflarına kadar Matematik Ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı İle İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler, ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Bilgin, İ. & Karaduman, A. (2005). İşbirlikli Öğrenmenin 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Dersine Karşı Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi, İlköğretim-Online, 4(2), 32-45, 2005 [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 22.02.2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Cohen, L. & Manian, L. (1994). Research Methods in Education. London: Routledge.
  • Conwell, C. R. (1988). Students' perceptions when working in cooperative problem solving groups. Paper presented at the North Carolina Science Teachers Association Convention. ERIC Document Reproduction Service. ED 313 455.
  • Doymuş, K., Şimşek, & Ü., Bayrakçeken, S. (2004). “İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 1 Sayı 2; 103-115.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. & Karaçöp, A. (2009). The Effects of Computer Animations And Cooperative Learning Methods in Micro, Macro And Symbolic Level Learning of States of Matter. Eurasian Journal of Educational Research, Issue 36, 109-128.
  • Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji, Bilimsel Araştırma Tasarımı, İstatistiksel Yöntemler, Analiz ve Yorum. Ankara: Erk Yayınevi.
  • Gabel, D. L. (1994). Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York: Mamillan.
  • Gay, L. R. (1981). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. Columbus, Ohio: Merrill Publishing Co.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A., & Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı, İzmir.
  • Genç, M., & Şahin, F. (2004). The Effects Of Cooperative Learning With Concept Map To Learn In Science Education, 2nd International Balkan Education Congress, Searching Excellence in Education, October, Edirne.
  • Gogolin, L. & F. Swartz. (1992). A Quantitative and Qualitative Inquiry into the Attitudes Toward Science of Nonscience College Students. Journal of Research in Science Teaching, 29(5), 487-504.
  • Hasan, O. E. (1985). An Investigation into Factors Affecting Attitudes toward Science of Secondary School Students in Jordan. Science Education, 69, 3-18.
  • Jones, R. M. ve Steinbrink, J. E. (1991). Home teams: Cooperative learning in elementary science. School Science and Mathematics, 91(4), 139-143.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz H. (2001). İşbirliğine dayalı fen öğretiminin öğretmen adaylarının özyeterlik düzeylerine etkisi, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara
  • Korkmaz, H. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenmenin yaratıcı düşünme, problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, I. (2001). Fen Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Başarısına, Kavram Öğrenmesine ve Hatırlamasına Etkisi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2001.
  • Lev, M. M. (1997). The Connection between Cooperative Learning and Authentic Assessment, Sabes, Vol:10, http://www.sabes.org/resources/adventures/vol10/10mangan.html adresinden 10.10.2004 tarihinde indirilmiştir.
  • Millis, B. J. (1996). The University of Tennessee at Chattanooga Instructional Excellence Retreat, May.
  • Nakiboğlu, C., & Benlikaya R. (2001). “Maddenin Oluşumu” Ünitesinin Tam Öğrenmeye Dayalı İşbirlikli Öğrenme Yöntemi İle İşlenmesinin Öğretme Öğrenme Sürecine Katkıları, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi S:21 Adana.
  • Okebukola, P. A. (1986). Cooperative learning and students' attitudes to laboratory work. School Science and Mathematics, 86(7), 582-590.
  • Özçelik, D. A. (1988). Eğitim Bilimleri Ölçme ve Değerlendirme, Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir, 53-57.
  • Sünbül, A. M. (1998). Öğrenme Stratejilerinin Öğrenci Erişi ve Tutumlarına Etkisi Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Zacharias, Z. & Barton, A. C. (2004). Urban middle-school students’ attitudes toward a defined science. Science Education, (88), 197-222.

İşbirlikli Öğrenmenin Başarıya ve Tutuma Etkisi

Yıl 2015, , 375 - 396, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.21278

Öz

Bu araştırmada, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Edirne ili Anafartalar İlköğretim Okulu’ndaki 74 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Kontrol ve deney grubu olarak seçilen öğrencilere araştırmacılar  tarafından hazırlanan etkinlikler yaptırılmış ve anketler uygulanmıştır.  “Genetik” ve “Canlılarda Üreme ve Gelişme” ünitelerindeki dersler; kontrol grubunda geleneksel yöntemle, deney grubunda ise işbirlikli öğrenme yönteminin Birleştirme, Akademik Çelişki, Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim, Takım-Oyun-Turnuva ve Takım Destekli Bireyselleştirme teknikleri  ile işlenmiştir. Uygulamaların öncesi ve sonrasında her iki gruba da Fen Bilgisi Başarı Testi ve Fen Bilgisi Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre deney grubunda başarı, kontrol grubuna göre .05 manidarlık düzeyinde anlamlı miktarda artmıştır. 4 ay süren uygulamalar sonunda her iki grupta da Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutum puanlarında anlamlı değişim gözlenmemiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1990). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri Ve Duyuşsal Özellikleri Üzerindeki Etkileri, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (25-28 Eylül 1990). Ankara: MEB yay. 187-201.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2002). Aktif Öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları, İzmir.
  • Alkan, C., Deryakulu D., & Şimşek N., (1995). Öğretim Teknolojilerine Giriş “Disiplin Süreç Ürün”. Ankara: Önder Matbaacılık.
  • Altıparmak, M., & Nakipoğlu, M. (2002). Lise Biyoloji Laboratuarlarında “İşbirlikli Öğrenme” Yönteminin Tutum ve Başarıya Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı.
  • Atalay, E. (1998). Temel Eğitim II. Kademe Öğrencilerinin Müziğe İlişkin Tutumlarının Ölçülmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baş, G. (2012). The Effects of Cooperative Learning Method On Students' Achievement and Attitudes Towards English Lesson. Journal of Theory and Practice in Education, 8(l), 72-93.
  • Baykara, K. (2000). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri ve Denetim Odakları Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), Ankara.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıflarına kadar Matematik Ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı İle İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler, ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Bilgin, İ. & Karaduman, A. (2005). İşbirlikli Öğrenmenin 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Dersine Karşı Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi, İlköğretim-Online, 4(2), 32-45, 2005 [Online]:http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 22.02.2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Cohen, L. & Manian, L. (1994). Research Methods in Education. London: Routledge.
  • Conwell, C. R. (1988). Students' perceptions when working in cooperative problem solving groups. Paper presented at the North Carolina Science Teachers Association Convention. ERIC Document Reproduction Service. ED 313 455.
  • Doymuş, K., Şimşek, & Ü., Bayrakçeken, S. (2004). “İşbirlikçi Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”, Türk Fen Eğitimi Dergisi, Yıl 1 Sayı 2; 103-115.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. & Karaçöp, A. (2009). The Effects of Computer Animations And Cooperative Learning Methods in Micro, Macro And Symbolic Level Learning of States of Matter. Eurasian Journal of Educational Research, Issue 36, 109-128.
  • Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji, Bilimsel Araştırma Tasarımı, İstatistiksel Yöntemler, Analiz ve Yorum. Ankara: Erk Yayınevi.
  • Gabel, D. L. (1994). Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York: Mamillan.
  • Gay, L. R. (1981). Educational Research: Competencies for Analysis and Application. Columbus, Ohio: Merrill Publishing Co.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A., & Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı, İzmir.
  • Genç, M., & Şahin, F. (2004). The Effects Of Cooperative Learning With Concept Map To Learn In Science Education, 2nd International Balkan Education Congress, Searching Excellence in Education, October, Edirne.
  • Gogolin, L. & F. Swartz. (1992). A Quantitative and Qualitative Inquiry into the Attitudes Toward Science of Nonscience College Students. Journal of Research in Science Teaching, 29(5), 487-504.
  • Hasan, O. E. (1985). An Investigation into Factors Affecting Attitudes toward Science of Secondary School Students in Jordan. Science Education, 69, 3-18.
  • Jones, R. M. ve Steinbrink, J. E. (1991). Home teams: Cooperative learning in elementary science. School Science and Mathematics, 91(4), 139-143.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz H. (2001). İşbirliğine dayalı fen öğretiminin öğretmen adaylarının özyeterlik düzeylerine etkisi, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara
  • Korkmaz, H. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenmenin yaratıcı düşünme, problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, I. (2001). Fen Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Başarısına, Kavram Öğrenmesine ve Hatırlamasına Etkisi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2001.
  • Lev, M. M. (1997). The Connection between Cooperative Learning and Authentic Assessment, Sabes, Vol:10, http://www.sabes.org/resources/adventures/vol10/10mangan.html adresinden 10.10.2004 tarihinde indirilmiştir.
  • Millis, B. J. (1996). The University of Tennessee at Chattanooga Instructional Excellence Retreat, May.
  • Nakiboğlu, C., & Benlikaya R. (2001). “Maddenin Oluşumu” Ünitesinin Tam Öğrenmeye Dayalı İşbirlikli Öğrenme Yöntemi İle İşlenmesinin Öğretme Öğrenme Sürecine Katkıları, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi S:21 Adana.
  • Okebukola, P. A. (1986). Cooperative learning and students' attitudes to laboratory work. School Science and Mathematics, 86(7), 582-590.
  • Özçelik, D. A. (1988). Eğitim Bilimleri Ölçme ve Değerlendirme, Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir, 53-57.
  • Sünbül, A. M. (1998). Öğrenme Stratejilerinin Öğrenci Erişi ve Tutumlarına Etkisi Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Zacharias, Z. & Barton, A. C. (2004). Urban middle-school students’ attitudes toward a defined science. Science Education, (88), 197-222.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Genç

Fatma Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Genç, M., & Şahin, F. (2015). İşbirlikli Öğrenmenin Başarıya ve Tutuma Etkisi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(1), 375-396. https://doi.org/10.17522/nefefmed.21278

Cited By