BibTex RIS Kaynak Göster

Sıcak Kavramsal Değişim İçin Öğretim: Fotoelektrik Olay Örneği

Yıl 2015, , 85 - 124, 19.12.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.98482

Öz

Kuhn (1970)’ın Bilimsel Devrim Teorisine dayanan Kavramsal Değişim Teorisi 1980’li yılların başlarında Posner, Strike, Hewson ve Gertzog (1982) tarafından öne sürülmüş ve öğrenmeyi Piaget’in özümleme ve yerleşme kavramları ile açıklamıştır. Özellikle 1990’lı yılların başlarında bireyin yalnızca bilişsel unsurlarını dikkate alan, motivasyon gibi duyuşsal unsurlarını dikkate almayan yapısı ile soğuk kavramsal değişim olarak nitelendirilmiştir. Dole ve Sinatra (1998) duyuşsal ve bilişsel karakteristiklerin nasıl etkileştiklerini açıklamış ve kavramsal değişimde ılık eğilimi öne sürmüştür. Gregoire (2003) ise, ılık eğilimde duyuşsal karakteristikler bakımından gördüğü eksikleri de dikkate alarak kavramsal değişimde sıcak eğilimi önermiştir. Kavramsal değişim modellerine motivasyon gibi sıcak unsurlar zamanla birikimli bir şekilde eklenmiş olsa da kavramsal değişime dayalı öğretim modellerinin büyük çoğunlukla soğuk kavramsal değişime dayalı olduğunu öne süren Kural (2015) sıcak kavramsal değişim için motivasyonel ve üst bilişsel stratejiler ile desteklenmiş bilişsel çatışmaya dayalı öğretim modelini önermiştir. Bu çalışma öğrencilerin fotoelektrik olay kavramlarına yönelik kavramsal değişimlerinde Kural (2015) tarafından önerilen sıcak modelin etkililiğini tartışmaktadır.

Kaynakça

  • Alsop, S. & Watts, D. M. (1997). Sources from a Somerset Village: A Model for informal learning about radiation and radioactivity. Science Education, 81, 633-650. Brown, D. E. & Clement, J. (1989). Overcoming misconceptions by analogical reasoning: Abstract transfer versus explanatory model construction. Instructional Science, 18, 237-261. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carey, S. (1985). Conceptual Change in Childhood. Cambridge: MIT Press. Chaiken, S. (1980). Heuristic versus systematic information processing and the use of source versus message cues in persuasion. J. Pers. Soc. Psychol., 39, 752-766.
  • Champagne, A. B., Gunstone, R. F., & Klopfer, L. E. (1985). Effecting changes in cognitive structures among physics students in cognitive structure and conceptual change. West L. and Pines A. (Eds.). Academic Press.
  • Chan, C., Burtis, J., & Bereiter, C. (1997). Knowledge building as a mediator of conflict in conceptual change. Cognition and Instruction, 15, 1–40.
  • Chi, M.T.H., Slotta, J. D., & Deleeuw, N. (1994). From Things to Processes: A Theory of Conceptual Change For Lenarning Science Concepts. Learning and İnstruction, 4, 27-43.
  • Clement, J., Brown, D., & Zeitsman, A. (1989). Not all preconceptions are misconceptions: finding ‘anchoring conceptions’ for grounding instruction on students’ intuitions. International Journal of Science Education, 11, 554-565.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Kural

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Kural, M. (2015). Sıcak Kavramsal Değişim İçin Öğretim: Fotoelektrik Olay Örneği. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(2), 85-124. https://doi.org/10.17522/nefefmed.98482