Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretiminde Teknoloji Kullanımının 6. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına Etkisi

Yıl 2018, , 81 - 101, 31.12.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506418

Öz

Bu çalışmanın amacı;
matematik öğretiminde teknoloji kullanımının 6. sınıf öğrencilerinin matematik
okuryazarlığına etkisini araştırmak ve öğrencilerin gerçekleştirilen öğretim
uygulamalarına yönelik görüşlerini belirlemektir. 133 altıncı sınıf öğrencisi
ile gerçekleştirilen çalışmada karma yöntem araştırma desenlerinden iç içe gömülü
desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini toplamak için zayıf deneysel
desenlerden tek grup ön-son test desen, nitel verilerini toplamak için durum
çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın veri toplama aracını Matematik
Okuryazarlığı Öz Yeterlik Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu
oluşturmaktadır. Elde edilen veriler ön-son test toplam puanları ilişkili
örneklemler t testi, aritmetik ortalama, yüzde, frekans hesaplamaları ve içerik
analizi yapılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda ön-test ile son-test
arasında anlamlı fark bulunmuştur. Elde edilen bulgular ışığında matematik
öğretiminde teknoloji kullanımının 6. sınıf öğrencilerinin matematik
okuryazarlığı öz yeterliklerini arttırdığı, öğrenci görüşlerine göre matematik
dersinin daha eğlenceli hale geldiği, öğrencilerin günlük hayattaki
matematiksel ilişkileri anlama konusunda kendilerini yeterli görmelerini
sağladığı ve teknoloji sayesinde görselleştirilen matematiksel kavramlar ile
konuları daha iyi anladıkları sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, R. ve Sezgin Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. Ceren Yayın Dağıtım.
  • Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M. and Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369-387.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. and Plano Clark, V. L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (Çev: Y. Dede ve S. B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Özel Basım.
  • Dinçer, B., Akarsu, E. ve Yılmaz, S. (2016). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları İle Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç Düzeylerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(1), 207-228.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji Destekli Matematik Eğitimi-I: Gelişmeler, Politikalar, Stratejiler. İlköğretim-Online, 2(1), 18-27.
  • Ertürk, H. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanma Yeterliliklerinin Verimliliğe Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gellert, U. (2004). Didactic material confronted with the concept of mathematical literacy. Educational Studies in Mathematics, 55(1-3), 163-179.
  • İlhan, A. ve Aslaner, R. (2017). Geometri Konularının Öğretiminde Dinamik Geometri Yazılımı Kullanımının İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Görsel Matematik Okuryazarlık Algı Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 136-155.
  • Köse, N., Tanışlı, D., Erdoğan, E. Ö. ve Ada, T. Y. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının teknoloji destekli geometri dersindeki geometrik oluşum edinimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 102-121.
  • Kurtoğlu Çolak, S. (2006) Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kükey, E. (2013). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlık düzeylerinin matematik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı (5-8. sınıflar). Ankara.
  • Napitupulu, B. (2001). An exploration of students’ understanding and van Hiele levels of thinking on geometric constructions. Ph.D Thesis, Simon Fraser University, Burnaby.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA.
  • OECD (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA 2006. Paris: OECD Publishing.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Papanastasiou, E. C. and Ferdig, R. E. (2006). Computer use and mathematical literacy: An analysis of existing and potential relationships. The Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 25(4), 361.
  • Pugalee, D. K. (1999). Constructing a model of mathematical literacy. The Clearing House, 73(1), 19-22.
  • Şahinkayası, Y. (2008) Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Değişkenlerinin Ve Matematik İle Problem Çözme Okuryazarlığı Modellemesinin Kültürler Arası Karşılaştırması Ve Yetkililerin Algıları. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma [online]. (08.01.2018), http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=77:matematik-ogretmen-adaylarinin-matematiksel-okuryazarlik-
  • Tekin, H. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel Muhakeme Yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234-243.
  • Uysal Koğ, O. ve Başer, N. E. (2012). The Role of Visualization Approach on Students' Attitudes Towards and Achievements in Mathematics. Ilkogretim Online, 11(4).
  • Uysal, E. ve Yenilmez, K. (2011). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığı Düzeyi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-15.
  • Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 253-258.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Effect of Using Technology in Mathematics Teaching to Mathematical Literacy of Grade 6 Students

Yıl 2018, , 81 - 101, 31.12.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506418

Öz

The aim of the study is to examine the effect of
technology usage in mathematics teaching to mathematical literacy of the
sixth-grade students and to determine the students’ opinions about education
applications. The study was conducted among a hundred and thirty-three
sixth-grade students in 2016-2017. In the study embedded design, which is one
of the mixed-method case studies is used. 
In the quantitative part of the study, single group pretest-posttest
design is used; in the qualitative part of the study, case study method is
used. Mathematical Literacy Self-Efficacy Scale and semi-structured interview
form were used as data collection tool in the study. The pretest-posttest total
scores obtained were analyzed by using paired sample t-test, mean, percentage,
frequency and content analysis method. The analysis shows that there is a
significant difference between the pretest and posttest. In the light of these
findings, using technology in teaching mathematics increased the mathematical
literacy self-efficacy of the sixth-grade students, according to student views
the lectures became more enjoyable, students’ self-confidence to understand the
mathematical relations in daily life increased and they understood the
mathematical concepts better by visualization of the terms with technology
usage.

Kaynakça

  • Akkaya, R. ve Sezgin Memnun, D. (2012). Öğretmen Adaylarının Matematiksel Okuryazarlığa İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 96-111.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. Ceren Yayın Dağıtım.
  • Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M. and Rogers, C. (2008). Advancing engineering education in P-12 classrooms. Journal of Engineering Education, 97(3), 369-387.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. and Plano Clark, V. L. (2014). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (Çev: Y. Dede ve S. B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Özel Basım.
  • Dinçer, B., Akarsu, E. ve Yılmaz, S. (2016). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları İle Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç Düzeylerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(1), 207-228.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji Destekli Matematik Eğitimi-I: Gelişmeler, Politikalar, Stratejiler. İlköğretim-Online, 2(1), 18-27.
  • Ertürk, H. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanma Yeterliliklerinin Verimliliğe Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gellert, U. (2004). Didactic material confronted with the concept of mathematical literacy. Educational Studies in Mathematics, 55(1-3), 163-179.
  • İlhan, A. ve Aslaner, R. (2017). Geometri Konularının Öğretiminde Dinamik Geometri Yazılımı Kullanımının İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Görsel Matematik Okuryazarlık Algı Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 136-155.
  • Köse, N., Tanışlı, D., Erdoğan, E. Ö. ve Ada, T. Y. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının teknoloji destekli geometri dersindeki geometrik oluşum edinimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 102-121.
  • Kurtoğlu Çolak, S. (2006) Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kükey, E. (2013). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlık düzeylerinin matematik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı (5-8. sınıflar). Ankara.
  • Napitupulu, B. (2001). An exploration of students’ understanding and van Hiele levels of thinking on geometric constructions. Ph.D Thesis, Simon Fraser University, Burnaby.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA.
  • OECD (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA 2006. Paris: OECD Publishing.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik Okuryazarlığı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(2), 517-528.
  • Papanastasiou, E. C. and Ferdig, R. E. (2006). Computer use and mathematical literacy: An analysis of existing and potential relationships. The Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 25(4), 361.
  • Pugalee, D. K. (1999). Constructing a model of mathematical literacy. The Clearing House, 73(1), 19-22.
  • Şahinkayası, Y. (2008) Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Değişkenlerinin Ve Matematik İle Problem Çözme Okuryazarlığı Modellemesinin Kültürler Arası Karşılaştırması Ve Yetkililerin Algıları. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma [online]. (08.01.2018), http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=77:matematik-ogretmen-adaylarinin-matematiksel-okuryazarlik-
  • Tekin, H. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Umay, A. (2003). Matematiksel Muhakeme Yeteneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234-243.
  • Uysal Koğ, O. ve Başer, N. E. (2012). The Role of Visualization Approach on Students' Attitudes Towards and Achievements in Mathematics. Ilkogretim Online, 11(4).
  • Uysal, E. ve Yenilmez, K. (2011). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığı Düzeyi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-15.
  • Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 253-258.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melda Köysüren Bu kişi benim

Devrim Üzel 0000-0001-9254-0490

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Köysüren, M., & Üzel, D. (2018). Matematik Öğretiminde Teknoloji Kullanımının 6. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına Etkisi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 12(2), 81-101. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506418