Bu araştırma fen
ders kitaplarındaki analojilerin nasıl kullanıldığını ve analojilerin fen
öğretiminde etkin kullanımına ilişkin fen öğreticilerinin görüşlerinin ne
olduğunu incelemektedir. Araştırmanın ilk kısmında doküman incelemesi araştırma
yöntemi kullanılırken, ikinci kısımda tarama araştırması yürütülmüştür. Öncelikle,
2017-2018 eğitim-öğretim yılında 3. sınıftan 8. sınıfa kadar Fen Bilimleri derslerinde
kullanılan fen ders kitapları içerik analizine tabi tutulmuştur. Daha sonra,
iki üniversitedeki fen öğreticilerine (n=130) anket uygulanarak analojilerin
fen öğretiminde kullanımında etkinliğinin artırılmasına ilişkin esasların neler
olduğu araştırılmıştır. Fen ders kitaplarında farklı özelliklerde toplam 141 analoji tespit edilmiştir. Ayrıca,
analojilerin etkin kullanımına ilişkin fen öğreticilerin büyük çoğunluğu
analojilerin sözlü ve resimli sunulması; soyut olayları somutlaştıran
analojilerin olması; haritalamanın zenginleştirilmiş ya da genişletilmiş
olması; analojiler kurulurken kaynağın açıklanması; çevre ortamından analojilerin
kurulması; analojilerin soru ve tartışma ortamı içinde sunulması; analojilerde
benzemeyen yönlerin de belirtilmesi gerektiğini ifade etmiştir.
This study investigated how analogies were used in
science textbooks and what science educators’ opinions were about the effective
use of analogies in science teaching. While the document analysis research
methodology was used in the first part, survey research was carried out in the
second part. First, content analysis was conducted to science textbooks from
the 3rd grade to the 8th grade used in 2017-2018 academic year. Then, which issues
are important for increasing the effectiveness of analogies in science teaching
were examined by implementing a questionnaire to science educators (n=130) in
two universities. Totally 141 analogies with different properties were
identified in science textbooks. In addition, about the effective use of
analogies, science educators mostly explained that analogies should be verbal
and pictorial; concretize the abstract things; have enriched or extended
mapping; explain the analog when constructing analogies; be constructed from
the environment; be presented by inquiry and discussion; and state the dissimilarities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |