Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Alan Eğitimi Bilgisi Temelinde Ölçme Bilgilerinin Fiziksel-Kimyasal Değişimler Konusu Kapsamında Belirlenmesi

Yıl 2018, , 698 - 726, 31.12.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506515

Öz

Feni ölçme
bilgisi, alan eğitimi bilgisinin bir bileşeni olup öğretmenin bir konuda neyi
ölçmesi gerektiği ve bunu nasıl ölçmesi gerektiği konusundaki anlayışıdır. Bu
araştırmanın amacı, deneyimli dört kimya öğretmeninin fiziksel ve kimyasal
değişimler konusu kapsamında feni ölçme bilgisini incelemektir. Nitel olan bu araştırma
durum çalışması modeline göre gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, amaçsal
örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak belirlenmiştir.
Bu noktada ölçüt on beş yıldan fazla mesleki deneyime sahip olma olarak
belirlenmiştir. Çalışmada veriler; gözlem, görüşme, ders planı ve sınav
soruları ile toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda,
kimya dersi öğretim programı öğretmenleri alternatif ölçme tekniklerine
yöneltmesine rağmen katılımcıların ölçme bilgilerinin daha çok geleneksel ölçme
teknikleri yönünde bulunmuştur. Ek olarak katılımcıların sınavlarda; çoktan
seçmeli, doğru-yanlış, çoktan seçmeli olarak soruları kullanmayı tercih
ettikleri belirlenmiştir. Bu sonuçlardan hareketle, deneyimli kimya
öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programları aracılığıyla alternatif ölçme
tekniklerinden daha fazla haberdar olmasının sağlanması önerilebilir. 

Kaynakça

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenilirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Başkan Takaoğlu, Z. (2018). Comparing Physics Textbooks in Terms of Assessment and Evaluation Tools. International Journal of Assessment Tools in Education, 5(1), 58-72.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Matematik öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin ölçme ve değerlendirme bilgisi bileşeni bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 17-37.
  • Bayat,S., & Şentürk, Ş. (2015). Fizik, kimya, biyoloji ortaöğretim alan öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 118-135.
  • Bektaş, O. (2015). Pre-service science teachers’ pedagogical content knowledge in the physics, chemistry, and biology topics. European Journal of Physics Education, 6(2), 41-53.
  • Bullough Jr, R. V. (2001). Pedagogical content knowledge circa 1907 and 1987: a study in the histroy of an idea. Teaching and teacher education, 17(6), 655-666.
  • Büyüktokatlı, N., & Bayraktar, Ş. (2014). Fen eğitiminde alternatif ölçme değerlendirme uygulamaları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 103-126.
  • Cochran, K. F., King, A., & DeRuiter, J. A. (1991). Pedagogical content knowledge: a tentative model for teacher preparation. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, 1-23.
  • Cochran, K. F., DeRuiter, J. A., & King, R. A. (1993). Pedagogical content knowing: an integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4), 263-270.
  • Cohen, R., & Yarden, A. (2009). Experienced junior-high-school teachers’ PCK in light of a curriculum change: “The cell is to be studied longitudinally”. Research in Science Education, 39(1), 131-155.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma gore nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün &S.B.Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Demir, E., Gacanoğlu, Ş. & Nakiboğlu, C. (2017). 2013 Kimya Dersi Öğretim Programı’na Yönelik Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda 2017 Kimya Dersi Öğretim Programı’nın Değerlendirilmesi. Journal of Turkish Chemical Society Section: C, 2(2), 135-184.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2005). The sage handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Edwards, F. (2013). Quality assessment by science teachers: five focus areas. Science Education International, 24(2), 212-226.
  • Fernandez-Balboa, J., & Stiehl, J. (1995). The generic nature of pedagogical content knowledge among college professors. Teaching and Teacher Education, 11(3), 293-306.
  • Gay, L. R. and Airasian, P. W. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application. Upper Saddle River, N.J: Merrill.
  • Geddis, A. N., Onslow, B., Beynon, C., & Oesch, J. (1993). Transforming content knowledge learning to teach about isotopes. Science Education, 77(6), 575-591.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK., In: Berry, A., Friderichsen, P., & Loughran, J. (Eds.)., Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education (pp. 28-42). New York: Taylor & Francis.
  • Hashweh, M. Z. (1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics. Teaching & Teacher Education, 3(2), 109-120.
  • Karagölge, Z., Kolomuç, A., & Ceyhun, İ. (2016). 9. Sınıf Öğrencilerinin Alternatif ve Geleneksel Ölçme Değerlendirmedeki Başarılarının Karşılaştırılması. e – Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 52-61.
  • Kızılcık, H. Ş., & Tan, M. (2007). Fizik Öğretiminde Kullanılan Yazılı Ölçme Türlerinin İtme-Momentum Konusu İçin Karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 109-122.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (pp. 95-132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • Marks, R. (1990). Pedagogical content knowledge: from a methematical case to a modified conception. Journal of Teacher Education, 41(3), 3-11.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2013). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Merriam, S. B. (2002). Partone: The nature of qualitative inquiry, Retrieved at January 13, 2017 from http://catalogimages.wiley.com/images/db/pdf/B0787958956.01.pdf
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, 2nd Ed. Thousand Oaks: Sage.
  • Nakiboğlu, C., & Karakoç, Ö. (2005). Öğretmenin sahip olması gereken dördüncü bilgi: alan öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 5(1), 181-206.
  • Nazlıçiçek, N. ve Akarsu, F. (2008). “Fizik, Kimya ve Matematik Öğretmenlerinin Değerlendirme Araçlarıyla ilgili Yaklaşımları ve Uygulamaları”, Eğitim ve Bilim, 33(149), 18-29
  • Padilla, K., & Van Driel, J. (2011). The relationships between PCK components: the case of quantum chemistry professors. Chemistry Education Resource and Practice, 12(3), 367–378.
  • Park, S., & Oliver, J. S. (2008a). National Board Certification (NBC) as a Catalyst for teachers’ learning about teaching: The effects of the NBC process on candidate teachers’ PCK development. Journal of Research in Science Teaching, 45(7), 812-834.
  • Park, S., & Oliver, J. S. (2008b). Revisiting the conseptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38(3), 261-284.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.Rohaan, E.J., Taconis, R. and Jochems, W.M.G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education. Research in Science and Technological Education, 27(3), 327-338.
  • Rohaan, E.J., Taconis, R., & Jochems, W.M.G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education. Research in Science and Technological Education, 27(3), 327-338.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Şad, S. N., & Göktaş, Ö. (2013). Öğretim Elemanlarının Geleneksel ve Çağdaş Ölçme Değerlendirme Yaklaşımlarının İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(2), 79-105.
  • Şenel Çoruhlu, T., & Çepni, S. (2010). Reflection of an in-service education course program: pedagogical content knowledge about alternative measurement and assessment techniques and attitude development. Elementary Education Online, 9(3), 1106-1121.
  • Şimşek, N. (2011). Sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 149-168.
  • Veal, W. R., & MaKinster, J. G. (1999). Pedagogical content knowledge taxonomies. Electronic Journal of Science Education, 3(4), 1-19.
  • Xiaoyan, Z. (2007). Understanding PCK: its background,components and models — a comprehensive review on pck in the past two decades. CELEA Journal (Bim onthly), 30(5), 84-93.
  • Yazıcı, F., & Sözbilir, M. (2016). İlköğretim 6-8. Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme-Değerlendirme Yöntemlerine Bakış Açıları, Kullanım Kriterleri ve Karşılaştıkları Problemler: Erzurum -Örneklemi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 75-93.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Examination of Experienced Chemistry Teachers’ Knowledge of Assessment about Physical-Chemical Changes on the Perspective of the Pedagogical Content Knowledge

Yıl 2018, , 698 - 726, 31.12.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506515

Öz

Knowledge
of assessment is a component of pedagogical content knowledge and a teacher’s
understanding about what to assess in a topic and how to assess it. The aim of
this research is to examine the knowledge of assessment of four experienced
chemistry teachers in the context of physical and chemical changes. This
qualitative research was conducted according to the case study model. The
participants were assigned purposively through the criterion sampling technique.
Data analysis was performed in the light of content analysis and the data were
collected via observation, interview, lesson plan and exam questions. At the
end of the research, it was found that the participants’ knowledge of
assessment were in favor of traditional assessment techniques although the
chemistry curriculum inclined them to the alternative assessment techniques.
They preferred using questions in open-ended, multiple choice, true-false,
multiple choice types. Accordingly, it can be suggested that the experienced
chemistry teachers should be more aware of alternative assessment techniques
through in-service education programs. 

Kaynakça

  • Açıkgöz, M., & Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenilirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Başkan Takaoğlu, Z. (2018). Comparing Physics Textbooks in Terms of Assessment and Evaluation Tools. International Journal of Assessment Tools in Education, 5(1), 58-72.
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Matematik öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin ölçme ve değerlendirme bilgisi bileşeni bağlamında incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 17-37.
  • Bayat,S., & Şentürk, Ş. (2015). Fizik, kimya, biyoloji ortaöğretim alan öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 118-135.
  • Bektaş, O. (2015). Pre-service science teachers’ pedagogical content knowledge in the physics, chemistry, and biology topics. European Journal of Physics Education, 6(2), 41-53.
  • Bullough Jr, R. V. (2001). Pedagogical content knowledge circa 1907 and 1987: a study in the histroy of an idea. Teaching and teacher education, 17(6), 655-666.
  • Büyüktokatlı, N., & Bayraktar, Ş. (2014). Fen eğitiminde alternatif ölçme değerlendirme uygulamaları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 103-126.
  • Cochran, K. F., King, A., & DeRuiter, J. A. (1991). Pedagogical content knowledge: a tentative model for teacher preparation. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, 1-23.
  • Cochran, K. F., DeRuiter, J. A., & King, R. A. (1993). Pedagogical content knowing: an integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4), 263-270.
  • Cohen, R., & Yarden, A. (2009). Experienced junior-high-school teachers’ PCK in light of a curriculum change: “The cell is to be studied longitudinally”. Research in Science Education, 39(1), 131-155.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma gore nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün &S.B.Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Demir, E., Gacanoğlu, Ş. & Nakiboğlu, C. (2017). 2013 Kimya Dersi Öğretim Programı’na Yönelik Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda 2017 Kimya Dersi Öğretim Programı’nın Değerlendirilmesi. Journal of Turkish Chemical Society Section: C, 2(2), 135-184.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2005). The sage handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Edwards, F. (2013). Quality assessment by science teachers: five focus areas. Science Education International, 24(2), 212-226.
  • Fernandez-Balboa, J., & Stiehl, J. (1995). The generic nature of pedagogical content knowledge among college professors. Teaching and Teacher Education, 11(3), 293-306.
  • Gay, L. R. and Airasian, P. W. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application. Upper Saddle River, N.J: Merrill.
  • Geddis, A. N., Onslow, B., Beynon, C., & Oesch, J. (1993). Transforming content knowledge learning to teach about isotopes. Science Education, 77(6), 575-591.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK., In: Berry, A., Friderichsen, P., & Loughran, J. (Eds.)., Re-examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education (pp. 28-42). New York: Taylor & Francis.
  • Hashweh, M. Z. (1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics. Teaching & Teacher Education, 3(2), 109-120.
  • Karagölge, Z., Kolomuç, A., & Ceyhun, İ. (2016). 9. Sınıf Öğrencilerinin Alternatif ve Geleneksel Ölçme Değerlendirmedeki Başarılarının Karşılaştırılması. e – Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 52-61.
  • Kızılcık, H. Ş., & Tan, M. (2007). Fizik Öğretiminde Kullanılan Yazılı Ölçme Türlerinin İtme-Momentum Konusu İçin Karşılaştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 109-122.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (pp. 95-132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.
  • Marks, R. (1990). Pedagogical content knowledge: from a methematical case to a modified conception. Journal of Teacher Education, 41(3), 3-11.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2013). Ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Merriam, S. B. (2002). Partone: The nature of qualitative inquiry, Retrieved at January 13, 2017 from http://catalogimages.wiley.com/images/db/pdf/B0787958956.01.pdf
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, 2nd Ed. Thousand Oaks: Sage.
  • Nakiboğlu, C., & Karakoç, Ö. (2005). Öğretmenin sahip olması gereken dördüncü bilgi: alan öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 5(1), 181-206.
  • Nazlıçiçek, N. ve Akarsu, F. (2008). “Fizik, Kimya ve Matematik Öğretmenlerinin Değerlendirme Araçlarıyla ilgili Yaklaşımları ve Uygulamaları”, Eğitim ve Bilim, 33(149), 18-29
  • Padilla, K., & Van Driel, J. (2011). The relationships between PCK components: the case of quantum chemistry professors. Chemistry Education Resource and Practice, 12(3), 367–378.
  • Park, S., & Oliver, J. S. (2008a). National Board Certification (NBC) as a Catalyst for teachers’ learning about teaching: The effects of the NBC process on candidate teachers’ PCK development. Journal of Research in Science Teaching, 45(7), 812-834.
  • Park, S., & Oliver, J. S. (2008b). Revisiting the conseptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38(3), 261-284.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.Rohaan, E.J., Taconis, R. and Jochems, W.M.G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education. Research in Science and Technological Education, 27(3), 327-338.
  • Rohaan, E.J., Taconis, R., & Jochems, W.M.G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education. Research in Science and Technological Education, 27(3), 327-338.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Şad, S. N., & Göktaş, Ö. (2013). Öğretim Elemanlarının Geleneksel ve Çağdaş Ölçme Değerlendirme Yaklaşımlarının İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(2), 79-105.
  • Şenel Çoruhlu, T., & Çepni, S. (2010). Reflection of an in-service education course program: pedagogical content knowledge about alternative measurement and assessment techniques and attitude development. Elementary Education Online, 9(3), 1106-1121.
  • Şimşek, N. (2011). Sosyal bilgiler dersinde alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 149-168.
  • Veal, W. R., & MaKinster, J. G. (1999). Pedagogical content knowledge taxonomies. Electronic Journal of Science Education, 3(4), 1-19.
  • Xiaoyan, Z. (2007). Understanding PCK: its background,components and models — a comprehensive review on pck in the past two decades. CELEA Journal (Bim onthly), 30(5), 84-93.
  • Yazıcı, F., & Sözbilir, M. (2016). İlköğretim 6-8. Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme-Değerlendirme Yöntemlerine Bakış Açıları, Kullanım Kriterleri ve Karşılaştıkları Problemler: Erzurum -Örneklemi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 75-93.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Zeynep Şen 0000-0002-1798-4048

Canan Nakiboğlu 0000-0002-7292-9690

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Şen, A. Z., & Nakiboğlu, C. (2018). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Alan Eğitimi Bilgisi Temelinde Ölçme Bilgilerinin Fiziksel-Kimyasal Değişimler Konusu Kapsamında Belirlenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 12(2), 698-726. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.506515