Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri

Yıl 2020, , 528 - 576, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.671642

Öz

Bu çalışmada, 2012 yılı itibari ile öğretim programında seçmeli bir ders olarak yer alan Zekâ Oyunları dersine yönelik öğretmenlerin düşüncelerinin belirlenmesi ve bu derse ilişkin önerilerinin sunulması amaçlanmıştır. Çalışmanın modeli, nitel ve nicel araştırmanın birlikte yer aldığı karma desendir. Bu araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Balıkesir’deki ortaokullarda görev yapan 52 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmada öncelikle öğretmenlere “Seçmeli Zekâ Oyunları Dersine Yönelik Öğretmen Görüşleri” anketi uygulanmış, elde edilen veriler SPSS 18.0 istatistik paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde ise dersin işlenişiyle ilgili sorunları ve öğretmenlerin çözüm önerilerini sunmak amacıyla ile öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler, anketin uygulandığı öğretmenlerin arasından gönüllülük esasına göre belirlenen, 6 öğretmene uygulanmış, veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuçta, öğretmenlerin bu dersin öğretim programının kazanımlarına, içeriğine, sürecine ve değerlendirilmesine ilişkin görüşlerinin öğrenim durumu, mesleki kıdem, branş ve cinsiyet değişkenleri bakımından hiçbir şekilde farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca dersin işlenişine dair problemler belirlenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akay, Y , Çırakoğlu, M , Hancı Yanar, B . (2016). Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Seçmeli Derslere İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 15 (1), 0-0. doi:http://dx.doi.org/ 10.17051/io.2016.59830.
  • Aslan, N. (1977). Oyunla eğitim, 100 küçük oyun. Ankara: Bilim Matbaası.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bottino, R.M., Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum: hints from a field experiment. Learning Media & Technology, 31(4), 359-375. doi: 10.1080/17439880601022981.
  • Budak, M. (2011). 2005 İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı . Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağ, İ. (1995). “Zekâyı Ölçmek”. Bilim ve Teknik, sayı: 333, ss. 52-53.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ Oyunlarının Türkçe ve Matematik Derslerinde Kullanılmasının Ortaokul Öğrencileri Üzerindeki Bilişsel ve Duyuşsal Etkilerinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Devecioğlu, Y. , Karadağ, Z. (2014). Amaç, Beklenti ve Öneriler Bağlamında Zekâ Oyunları Dersinin Değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), s.41-61.
  • Dutoğlu, D. (1967). Zeka Ve Gerizekalılık Nedir?. Ankara: Rehberlik Ve Araştırma.
  • EARGED. (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Erçetin, Ş. (2007). KPSS eğitim bilimleri. Ankara: Arın Yayınları.
  • Eşbahoğlu, F. (2015). İlköğretim 5 ve 6. Sınıflarda Seçmeli Derslerin Seçim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Frank, John. 1976: Complede Guide to CocCıırr'ieular Programs and Activities for the Middle. Grades. Parker Publishing Company, NY.
  • Garris, R., Ahlers, R., Driskell, J.E. (2002). Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, 33(4), 441-467
  • Hazar, Z., Altun, M. (2018). Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13 (1), 52-72.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları
  • Kirriemuir, J., McFarlane, A. (2004). Literature Review in Games and Learning, Report 8, Future lab series.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N., Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Leech, N.L. , Onwuegbuzi, A.J. (2007). A typoloji of mixed methods research designs. Qual Quant. 43(2), 265-275.
  • Lou, Y., Abrami, P., D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a meta-analysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.
  • Manaz, A. (2018). Ortaokul Seçmeli Derslerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Yeditepe üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB. (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim Sorular-Cevaplar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2013). Ortaokul ve İmam Hatip ortaokulu Seçmeli Zeka Oyunları Dersi (5., 6., 7. ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • TTKB. (2013). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Zekâ Oyunları Dersi Öğretim Programı, MEB 2013, sayı 118.
  • Taş, B. S. (2004). Seçmeli Ders Programlarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tepecik, S.L. (2018). Seçmeli Bilim Uygulamaları Dersine Yönelik Öğretmen, Öğrenci Ve Veli Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Ulusoy, Ç., Saygı, E., Umay, A. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zekâ Oyunları Dersi ile İlgili Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2): 280-294, doi: 10.16986/HUJE.2016018494.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim Okullarının 6, 7, 8., Sınıflarında Seçmeli Dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ( 8), 107-114.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ş. (2019). Seçmeli Zeka Oyunları Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.

Secondary School Teachers' Thoughts About The Mental Games Lecture

Yıl 2020, , 528 - 576, 30.06.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.671642

Öz

In study, it is aimed to determine the opinions of teachers about Elective Mental Games course in curriculum since 2012 and to present suggestions about course. The model of research is a mixed pattern where qualitative and quantitative research. The study was carried out with 52 teachers working in secondary schools in Balıkesir, 2018-2019 year. Firstly, ”Teachers' Thoughts About Elective Mental Games Lecture" questionnaire was applied to teachers, data were analyzed by using SPSS. Secondly, semi-structured interviews were conducted with teachers in order to present problems related to course, solution suggestions of teachers. The interviews were applied to 6 teachers who volunteered among teachers, data were analyzed with the content analysis method. Last, it was concluded that the opinions of teachers about gains, process, content, evaluation of course didn't differ in terms of gender, professional seniority, educational status, branch variables. Additionally problems connected to course were determined, solution suggestions were presented.

Kaynakça

  • Akay, Y , Çırakoğlu, M , Hancı Yanar, B . (2016). Ortaokul 5. ve 6. Sınıf Öğrenci ve Öğretmenlerinin Seçmeli Derslere İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 15 (1), 0-0. doi:http://dx.doi.org/ 10.17051/io.2016.59830.
  • Aslan, N. (1977). Oyunla eğitim, 100 küçük oyun. Ankara: Bilim Matbaası.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma, yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bottino, R.M., Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum: hints from a field experiment. Learning Media & Technology, 31(4), 359-375. doi: 10.1080/17439880601022981.
  • Budak, M. (2011). 2005 İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı . Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağ, İ. (1995). “Zekâyı Ölçmek”. Bilim ve Teknik, sayı: 333, ss. 52-53.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ Oyunlarının Türkçe ve Matematik Derslerinde Kullanılmasının Ortaokul Öğrencileri Üzerindeki Bilişsel ve Duyuşsal Etkilerinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Devecioğlu, Y. , Karadağ, Z. (2014). Amaç, Beklenti ve Öneriler Bağlamında Zekâ Oyunları Dersinin Değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), s.41-61.
  • Dutoğlu, D. (1967). Zeka Ve Gerizekalılık Nedir?. Ankara: Rehberlik Ve Araştırma.
  • EARGED. (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Erçetin, Ş. (2007). KPSS eğitim bilimleri. Ankara: Arın Yayınları.
  • Eşbahoğlu, F. (2015). İlköğretim 5 ve 6. Sınıflarda Seçmeli Derslerin Seçim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Frank, John. 1976: Complede Guide to CocCıırr'ieular Programs and Activities for the Middle. Grades. Parker Publishing Company, NY.
  • Garris, R., Ahlers, R., Driskell, J.E. (2002). Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, 33(4), 441-467
  • Hazar, Z., Altun, M. (2018). Eğitsel Oyunlara Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Yeterliliklerinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13 (1), 52-72.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları
  • Kirriemuir, J., McFarlane, A. (2004). Literature Review in Games and Learning, Report 8, Future lab series.
  • Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N., Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 324-342.
  • Leech, N.L. , Onwuegbuzi, A.J. (2007). A typoloji of mixed methods research designs. Qual Quant. 43(2), 265-275.
  • Lou, Y., Abrami, P., D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a meta-analysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.
  • Manaz, A. (2018). Ortaokul Seçmeli Derslerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Yeditepe üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB. (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim Sorular-Cevaplar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2013). Ortaokul ve İmam Hatip ortaokulu Seçmeli Zeka Oyunları Dersi (5., 6., 7. ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • TTKB. (2013). Ortaokul Ve İmam Hatip Ortaokulu Zekâ Oyunları Dersi Öğretim Programı, MEB 2013, sayı 118.
  • Taş, B. S. (2004). Seçmeli Ders Programlarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tepecik, S.L. (2018). Seçmeli Bilim Uygulamaları Dersine Yönelik Öğretmen, Öğrenci Ve Veli Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Ulusoy, Ç., Saygı, E., Umay, A. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Zekâ Oyunları Dersi ile İlgili Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2): 280-294, doi: 10.16986/HUJE.2016018494.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim Okullarının 6, 7, 8., Sınıflarında Seçmeli Dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, ( 8), 107-114.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Ş. (2019). Seçmeli Zeka Oyunları Dersine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şule Yılmaz Bu kişi benim 0000-0002-9183-3635

Nazlı Yıldız İkikardeş 0000-0001-8756-8085

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Ş., & Yıldız İkikardeş, N. (2020). Ortaokul Öğretmenlerinin Zeka Oyunları Dersine Dair Görüşleri. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 528-576. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.671642