BibTex RIS Kaynak Göster

Antropolojik Didaktik Teorisi Ve Fen Öğretimi

Yıl 2009, Cilt: 3 Sayı: 1, 46 - 57, 01.06.2009

Öz

1982 yılında, Yves Chevallard tarafından geliştirilen didaktiksel dönüşüm teorisi, daha sonra 1991 yılında antropolojik didaktik yaklaşımına giriş yapılarak genişletilmiştir. Antropolojik didaktik teorisinde didaktik sistemin bir elemanı olan bilgi, bir nesne olarak ele alınmış olup kurum ve bireylerle olan ilişkisi irdelenmiştir. Bu makale, antropolojik didaktik teorisini ve özelliklerini Türk eğitim çevrelerine tanıtmak ve fen öğretimi araştırmalarında kullanılması için bir teorik kapsam oluşturabildiğini göstermek amacıyla yazılmıştır. Makalede, doküman analizi yapılarak öncelikle bu teorinin bileşenleri tanıtılmış, ardından fen öğretiminde kullanılmasına örnek olabilecek bir çalışma üzerinde uygulaması gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Bosch, M. & Gascón, J. (2006). Twenty-five years of didactic transposition. (Electronic version). ICMI Bulletin, 58, 51-65. Retrieved from http://www.mathunion.org/ICMI/bulletin/58.pdf. (Ziyaret tarihi:10 Aralık 2007).
  • Chevallard, Y. & Johsua, M.A. (1982). Un exemple d’analyse de la transposition didactique: la notion de distance. Recherche en didactique des mathématiques, 3(2), pp.157-239. Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (1991). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné (2ème édition). Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (1992a). Fundamental concepts in didactics: Perspectives provided by an anthropological approach. In R. Douady and A. Mercier (Eds.), Research in Didactique of Mathematics, Selected Papers (pp.131-167). Grenoble: La Pensée Sauvage.
  • Chevallard, Y. (1992b). A theoretical approach to curricula. Retrieved from http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/A_Theoretical_Approach_to_Curricula. pdf. (Ziyaret tarihi: 30 Kasım 2007).
  • Chevallard, Y., Arsac, G., Martinand, J.L. & Tiberghien, A. (1994). La transposition didactique a l’épreuve. Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (2002). Approche anthropologique du rapport au savoir et didactique des mathématiques. Retrieved from http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=62. (Ziyaret tarihi:30 Kasım 2007).
  • Özgür, S. (2004). Analyse de la transposition didactique en Turquie des institutions noosphériennes à l’enseignant. L’enseignement de la digestion humaine au collège.Unpublished doctorat thesis, Université Joseph Fourier - Grenoble 1. Grenoble, France.
  • Prudhomme, G. (1999). Le processus de conception de systemes mécaniques et son enseignement. Unpublished Doctorat Thesis, Université Joseph Fourier - Grenoble I, Grenoble, France.
  • Sağlam-Arslan, A. (2008). Didaktikte antropolojik kuram ve kullanımına yönelik örnekler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (28), 19-36. Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr//window/dosyapdf/2008/2/2008-2-19-36-2.pdf (Ziyaret tarihi: 10 Ocak 2009).
  • Yıldırım, M. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde genetik ünitesinin bilimsel bilgilerden öğretmen bilgilerine geçişinin “didaktiksel dönüşüm teorisi” yaklaşımıyla değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul
Yıl 2009, Cilt: 3 Sayı: 1, 46 - 57, 01.06.2009

Öz

Kaynakça

  • Bosch, M. & Gascón, J. (2006). Twenty-five years of didactic transposition. (Electronic version). ICMI Bulletin, 58, 51-65. Retrieved from http://www.mathunion.org/ICMI/bulletin/58.pdf. (Ziyaret tarihi:10 Aralık 2007).
  • Chevallard, Y. & Johsua, M.A. (1982). Un exemple d’analyse de la transposition didactique: la notion de distance. Recherche en didactique des mathématiques, 3(2), pp.157-239. Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (1991). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné (2ème édition). Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (1992a). Fundamental concepts in didactics: Perspectives provided by an anthropological approach. In R. Douady and A. Mercier (Eds.), Research in Didactique of Mathematics, Selected Papers (pp.131-167). Grenoble: La Pensée Sauvage.
  • Chevallard, Y. (1992b). A theoretical approach to curricula. Retrieved from http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/A_Theoretical_Approach_to_Curricula. pdf. (Ziyaret tarihi: 30 Kasım 2007).
  • Chevallard, Y., Arsac, G., Martinand, J.L. & Tiberghien, A. (1994). La transposition didactique a l’épreuve. Grenoble: La Pensée Sauvage Ed.
  • Chevallard, Y. (2002). Approche anthropologique du rapport au savoir et didactique des mathématiques. Retrieved from http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=62. (Ziyaret tarihi:30 Kasım 2007).
  • Özgür, S. (2004). Analyse de la transposition didactique en Turquie des institutions noosphériennes à l’enseignant. L’enseignement de la digestion humaine au collège.Unpublished doctorat thesis, Université Joseph Fourier - Grenoble 1. Grenoble, France.
  • Prudhomme, G. (1999). Le processus de conception de systemes mécaniques et son enseignement. Unpublished Doctorat Thesis, Université Joseph Fourier - Grenoble I, Grenoble, France.
  • Sağlam-Arslan, A. (2008). Didaktikte antropolojik kuram ve kullanımına yönelik örnekler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (28), 19-36. Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr//window/dosyapdf/2008/2/2008-2-19-36-2.pdf (Ziyaret tarihi: 10 Ocak 2009).
  • Yıldırım, M. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde genetik ünitesinin bilimsel bilgilerden öğretmen bilgilerine geçişinin “didaktiksel dönüşüm teorisi” yaklaşımıyla değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Yıldırım Bu kişi benim

Mehtap Yıldırım Bu kişi benim

Fatma Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, M., Yıldırım, M., & Şahin, F. (2009). Antropolojik Didaktik Teorisi Ve Fen Öğretimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 46-57.