BibTex RIS Kaynak Göster

Beyin Temelli Öğrenmeye Dayalı Web Destekli Bir Öğretim Materyalinin Tasarlanması ve Değerlendirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 6 Sayı: 1, 67 - 93, 01.06.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim 9.sınıf Fizik dersi “Enerji” ünitesine yönelik Beyin Temelli Öğrenmeye dayalı olarak tasarlanan web destekli bir öğretim materyalini değerlendirmektir. Çalışmada örnek olay (Case Study) yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesinde görev yapan 3 fizik eğitimi uzmanı ve 1 bilgisayar ve öğretim teknolojisi uzmanı ile Rize ilinde ortaöğretim okullarında görev yapan 10 fizik öğretmeni oluşturmaktadır. www.isgucenerji.com adresi ile yayınlanan öğretim materyalini değerlendirmek için uzmanlarla yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Ayrıca, öğretmenlere uygulanmak üzere 21 maddeden oluşan bir web sitesi değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulardan, tasarlanan öğretim materyalinin öğretim programı ve BTÖ’ ye uygun olduğu, sınıf uygulamalarında ve bireysel çalışmalarda kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Çalışma, WDÖ materyallerinin uygulanmasına ve geliştirilmesine yönelik önerilerle tamamlanmıştır.

Kaynakça

  • Atabek, E. ve Uluorta, N. (2003). Beyin Eğitimi ve Fen Bilgisi Laboratuvar Öğretimindeki Yeri, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 295-304.
  • Boyes, E. & Stanisstreet, M. (1990). Pupils’ Ideas Concerning Energy Sources, International Science Education, 12 (5), 513-529.
  • Caine, R.N. & Caine, G. (1990). Understanding a Brain-Based Approach to Learning and Teaching. Educational Leadership, 48(2), 66-70.
  • Caine, R.N. & Caine, G. (1995). Reinventing Schools through Brain-Based Learning. Educational Leadership, 52(7), 43-47.
  • Cengiz, Y. (2004). Yabancı Dilde Sözcük Öğretimine Müzik Kullanımının Etkilerinin Beyin Temelli Öğrenme Kuramı Işığında Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Chudler, E. H. (2005). Brain Plasticity: What is it? Learning and Memory. http://faculty.washington.edu/chudler/plast.html adresinden 03 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Clemons, S. A. (2005). Brain-Based Learning: Possible Implications for Online Instruction. International Journal of Instructional Technology, 2(9). http://itdl.org/journal/sep_05/article03.htm
  • adresinden 5 Aralık 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Craig, D. I. (2003). Brain-Compatible Learning: Principles and Applications in Athletic Training. Journal of Athletic Training, 38(4), 342-350.
  • Çengelci, T. (2005). Sosyal Bilgiler Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya
  • ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
  • Enstitüsü, Eskişehir.
  • Davis, A. (2004). The Credentials of Brain-Based Learning. Journal of Philosophy of Education, 38(1), 21-36.
  • Duman, B. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme? Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dwyer, B. M. (2002). Training Strategies for the Twenty-First Century: Using Recent Research on Learning to Enhance Training. Innovations in Education and Teaching International, 39(4), 265-270.
  • Erduran, D. A. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı Tutum ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güveli, E. (2004). Lise-1 Fonksiyonlar Konusunun Web Tabanlı Öğretim Tasarımı Uygulaması ve Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-Destekli Öğretim Ortamında Bireysel Tercihler. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 9.
  • Halis, İ., (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Mikro Basım-Yayım- Dağıtım, Konya.
  • Hasra, K. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımıyla Öğrenme Stratejilerinin Öğretiminin Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerisi üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Kıyıcı, M. ve Horzum, B. (2002). Uzaktan Öğretimde İnternet Destekli Eğitim Tasarımı. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Jensen, E. (1998). Teaching With The Brain in Mind. Virginia: Association For Supervision And Curriculum Development.
  • Jensen, E. (2000). Brain-Based Learning: A Reality Check, Educational Leadership, 57(7), 76-80.
  • Karataş, S. (2003).Öğretim Amaçlı Web Sayfası Tasarımında Renk Kullanımı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 139-148.
  • Keleş, E. (2007). Altıncı Sınıf Kuvvet ve Hareket Ünitesine Yönelik Beyin Temelli Öğrenmeye Dayalı Web Destekli Öğretim Materyalinin Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi.Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Konecki, L.R. & Schiller, E. (2003). Brain Based Learning and Standards-Based Elemantary Science, ERIC.
  • Köse, S. (2005). Preparing a more Brain Compatible Classroom for EFL students in University, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 287-298.
  • Lucas, R. W. (2004). The Creative Training İdea Book: Inspired Tips and Techniques for Engaging and Effective Learning. New York: AMACOM.
  • McFadden, K. S. (2001).An Investigation of Attitudes, Anxiety and Achievement of College Algebra Students Using Brain-Compatible Teaching Techniques, Doctoral Dissertation, Tennesse State University, Tennesse.
  • Miller, A. L. (2003). A Descriptive Case Study of the Implementation of Brain Based Learning with Technological Support in a Rural High School. Doctoral Dissertation, Northern Illinois University, Illinois.
  • M.E.B. (2007). Orta Öğretim Fizik Dersi 9. Sınıf Öğretim Programı.
  • Odabaşı, F., Çoklar, A. N., Kıyıcı, M. ve Akdoğan, E. P. (2005). İlköğretim Birinci Kademede Web Üzerinden Ders İşlenebilirliği, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4, 4, 182-190.
  • Oliver, R., Herrington, J. & Omari, A. (1999). Creating Effective Instructional Materials for the World Wide Web. http://elrond.scam.ecu.edu.au/oliver/docs/96/AUSWEB1d.pdf adresinden 10 Haziran, 2008 tarihinde alınmıştır.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. (5. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Özden, M. (2005). Fen Bilgisi Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Pool, C.R. (1997). Maximizing learning: A conversation with Renate Nummela Caine, Educational Leadership, 54(6), 11-15.
  • Prigge, D. J. (2002). Promote Brain-Based Teaching and Learning, Intervention in School and Clinic, 37(4), 237-241.
  • Radin, J. L. (2005). Brain Research and Classroom Practice: Bridging the Gap between Theorists and Practitioners, Doctoral Dissertation, Colorado State University, Colorado.
  • Savaş, B. (2007). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Semerci, N. (2004). Critical Thinking in Web-Based Learning, IV. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Bildiriler Kitabı, 224-231.
  • Sousa, D.A. (2001). How The Brain Learns: A Classroom Teacher’s Guide. California: Corwin Pres, Inc.
  • Sprenger, M.B. (1999). Learning & Memory: Brain in Action. Alexandra: ASCD.
  • Strickland, K. (2003). Brain Compatible Learning in a High School Classroom. Master’s Thesis, Royal Roads University, British Columbia.
  • Taş, E. (2006).Web Tasarımlı Bir Fen Bilgisi Materyalinin Geliştirilmesi, Uygulanması ve Değerlendirilmesi.Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Öğretim ve Öğrenmede Bilgisayara Dayalı Bilgi Teknolojileri. TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi, 355, 54.
  • Thomas, P. B. (2001). The Implication of Brain Research in Preparing Young Children to Enter School Ready to Learn, Doctoral Dissertation, The Florida Agricultural and Mechanical University College of Education, Florida.
  • Uşun, S. (2000).Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ülgen, G., Turgut, O., Ergen, H. & Uğur, O. Y. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Weiss, R. P. (2000). The Wave of the Brain, Training & Development, 21-24.
  • Winters, C. A. (2004). Neurological Basis: Brain Based Learning and Special Education. http://www.il-tce.org/present05/handouts/winters2.pdf adresinden 11 Şubat 2008 tarihinde alınmıştır.
  • Wolfe, P. (2004). Brain Research and Education: Fad or Foundation? http://www.patwolfe.com/index.php?pid=100 17 Mart 2012
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R. (2003). Fizik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Etkinliklerin Öğrenci Kazanımları Üzerine Etkisi: Elektrik Devreleri Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 99-113.
  • Yiğit, N., Bütüner, S.Ö., ve Dertlioğlu, K. (2008). Örütbağ Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 38-51.
Yıl 2012, Cilt: 6 Sayı: 1, 67 - 93, 01.06.2012

Öz

Kaynakça

  • Atabek, E. ve Uluorta, N. (2003). Beyin Eğitimi ve Fen Bilgisi Laboratuvar Öğretimindeki Yeri, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 295-304.
  • Boyes, E. & Stanisstreet, M. (1990). Pupils’ Ideas Concerning Energy Sources, International Science Education, 12 (5), 513-529.
  • Caine, R.N. & Caine, G. (1990). Understanding a Brain-Based Approach to Learning and Teaching. Educational Leadership, 48(2), 66-70.
  • Caine, R.N. & Caine, G. (1995). Reinventing Schools through Brain-Based Learning. Educational Leadership, 52(7), 43-47.
  • Cengiz, Y. (2004). Yabancı Dilde Sözcük Öğretimine Müzik Kullanımının Etkilerinin Beyin Temelli Öğrenme Kuramı Işığında Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Chudler, E. H. (2005). Brain Plasticity: What is it? Learning and Memory. http://faculty.washington.edu/chudler/plast.html adresinden 03 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Clemons, S. A. (2005). Brain-Based Learning: Possible Implications for Online Instruction. International Journal of Instructional Technology, 2(9). http://itdl.org/journal/sep_05/article03.htm
  • adresinden 5 Aralık 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Craig, D. I. (2003). Brain-Compatible Learning: Principles and Applications in Athletic Training. Journal of Athletic Training, 38(4), 342-350.
  • Çengelci, T. (2005). Sosyal Bilgiler Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya
  • ve Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
  • Enstitüsü, Eskişehir.
  • Davis, A. (2004). The Credentials of Brain-Based Learning. Journal of Philosophy of Education, 38(1), 21-36.
  • Duman, B. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme? Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dwyer, B. M. (2002). Training Strategies for the Twenty-First Century: Using Recent Research on Learning to Enhance Training. Innovations in Education and Teaching International, 39(4), 265-270.
  • Erduran, D. A. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı Tutum ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güveli, E. (2004). Lise-1 Fonksiyonlar Konusunun Web Tabanlı Öğretim Tasarımı Uygulaması ve Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-Destekli Öğretim Ortamında Bireysel Tercihler. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 9.
  • Halis, İ., (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Mikro Basım-Yayım- Dağıtım, Konya.
  • Hasra, K. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımıyla Öğrenme Stratejilerinin Öğretiminin Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerisi üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Kıyıcı, M. ve Horzum, B. (2002). Uzaktan Öğretimde İnternet Destekli Eğitim Tasarımı. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Jensen, E. (1998). Teaching With The Brain in Mind. Virginia: Association For Supervision And Curriculum Development.
  • Jensen, E. (2000). Brain-Based Learning: A Reality Check, Educational Leadership, 57(7), 76-80.
  • Karataş, S. (2003).Öğretim Amaçlı Web Sayfası Tasarımında Renk Kullanımı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 139-148.
  • Keleş, E. (2007). Altıncı Sınıf Kuvvet ve Hareket Ünitesine Yönelik Beyin Temelli Öğrenmeye Dayalı Web Destekli Öğretim Materyalinin Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Değerlendirilmesi.Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Konecki, L.R. & Schiller, E. (2003). Brain Based Learning and Standards-Based Elemantary Science, ERIC.
  • Köse, S. (2005). Preparing a more Brain Compatible Classroom for EFL students in University, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 287-298.
  • Lucas, R. W. (2004). The Creative Training İdea Book: Inspired Tips and Techniques for Engaging and Effective Learning. New York: AMACOM.
  • McFadden, K. S. (2001).An Investigation of Attitudes, Anxiety and Achievement of College Algebra Students Using Brain-Compatible Teaching Techniques, Doctoral Dissertation, Tennesse State University, Tennesse.
  • Miller, A. L. (2003). A Descriptive Case Study of the Implementation of Brain Based Learning with Technological Support in a Rural High School. Doctoral Dissertation, Northern Illinois University, Illinois.
  • M.E.B. (2007). Orta Öğretim Fizik Dersi 9. Sınıf Öğretim Programı.
  • Odabaşı, F., Çoklar, A. N., Kıyıcı, M. ve Akdoğan, E. P. (2005). İlköğretim Birinci Kademede Web Üzerinden Ders İşlenebilirliği, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4, 4, 182-190.
  • Oliver, R., Herrington, J. & Omari, A. (1999). Creating Effective Instructional Materials for the World Wide Web. http://elrond.scam.ecu.edu.au/oliver/docs/96/AUSWEB1d.pdf adresinden 10 Haziran, 2008 tarihinde alınmıştır.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. (5. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Özden, M. (2005). Fen Bilgisi Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Pool, C.R. (1997). Maximizing learning: A conversation with Renate Nummela Caine, Educational Leadership, 54(6), 11-15.
  • Prigge, D. J. (2002). Promote Brain-Based Teaching and Learning, Intervention in School and Clinic, 37(4), 237-241.
  • Radin, J. L. (2005). Brain Research and Classroom Practice: Bridging the Gap between Theorists and Practitioners, Doctoral Dissertation, Colorado State University, Colorado.
  • Savaş, B. (2007). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Semerci, N. (2004). Critical Thinking in Web-Based Learning, IV. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Bildiriler Kitabı, 224-231.
  • Sousa, D.A. (2001). How The Brain Learns: A Classroom Teacher’s Guide. California: Corwin Pres, Inc.
  • Sprenger, M.B. (1999). Learning & Memory: Brain in Action. Alexandra: ASCD.
  • Strickland, K. (2003). Brain Compatible Learning in a High School Classroom. Master’s Thesis, Royal Roads University, British Columbia.
  • Taş, E. (2006).Web Tasarımlı Bir Fen Bilgisi Materyalinin Geliştirilmesi, Uygulanması ve Değerlendirilmesi.Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Öğretim ve Öğrenmede Bilgisayara Dayalı Bilgi Teknolojileri. TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi, 355, 54.
  • Thomas, P. B. (2001). The Implication of Brain Research in Preparing Young Children to Enter School Ready to Learn, Doctoral Dissertation, The Florida Agricultural and Mechanical University College of Education, Florida.
  • Uşun, S. (2000).Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ülgen, G., Turgut, O., Ergen, H. & Uğur, O. Y. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Weiss, R. P. (2000). The Wave of the Brain, Training & Development, 21-24.
  • Winters, C. A. (2004). Neurological Basis: Brain Based Learning and Special Education. http://www.il-tce.org/present05/handouts/winters2.pdf adresinden 11 Şubat 2008 tarihinde alınmıştır.
  • Wolfe, P. (2004). Brain Research and Education: Fad or Foundation? http://www.patwolfe.com/index.php?pid=100 17 Mart 2012
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R. (2003). Fizik Öğretiminde Bilgisayar Destekli Etkinliklerin Öğrenci Kazanımları Üzerine Etkisi: Elektrik Devreleri Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 99-113.
  • Yiğit, N., Bütüner, S.Ö., ve Dertlioğlu, K. (2008). Örütbağ Değerlendirme Ölçeği Geliştirme. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(2), 38-51.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Günay Paliç Bu kişi benim

Ali Rıza Akdeniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Paliç, G., & Akdeniz, A. R. (2012). Beyin Temelli Öğrenmeye Dayalı Web Destekli Bir Öğretim Materyalinin Tasarlanması ve Değerlendirilmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 6(1), 67-93.