–In this study, how the Science and Technology Teachers' needs related with the Project-Based Teaching Method (PBTM) shows a distribution according to the demographic characteristics will be examined as a qualitative perspective. The study was carried out with 14 Science and Technology teachers in 2008-2009 academic year. The teacher profile survey was used to determine the demographic characteristics of teachers and the semi-structured interview was used to determine the needs. The content analysis of the data obtained from the semi-structured interview was carried out by using Nvivo-9.0 software. The 12 needs, related with PPBTM which identified as a result of analysis of the interviews, discussed according to the some variables such as teachers’ professional experience, graduated faculty type, status of in-service training, the prepared project type and location of the school. As a result of the analyses made, it was concluded that the needs showed several differences accordingly variables which were taken into consideration. At the end of the study some suggestions were presented
Project-based teaching method PBTM science and technology teachers needs demographic characteristics
Bu çalışmada Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Proje Tabanlı Öğretim Yöntemi (PTÖY) ile ilgili ihtiyaçlarının demografik özelliklerine göre nasıl bir dağılım gösterdiği nitel bir perspektiften ele alınmaya çalışılmıştır. Çalışma 2008-2009 eğitim öğretim yılında 14 Fen ve Teknoloji Öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Özel durum yönteminin kullanıldığı çalışmada öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemek için öğretmen profil anketi, ihtiyaçları belirlemek için ise yarı yapılandırılmış mülakat kullanılmıştır. Elde edilen verilerin içerik analizi NVivo 9.0 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Mülakatların analizi sonucunda PTÖY ile ilgili tespit edilen 12 ihtiyaç, öğretmenlerin mesleki deneyimi, mezun olunan fakülte türü, hizmet içi eğitim alma durumu, proje hazırlama durumu, hazırlatılan proje türü ve görev yapılan okulun konumu değişkenlerine göre ele alınmıştır. İhtiyaçların çalışmada ele alınan değişkenlere göre çeşitli farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmış ve bu doğrultuda öneriler sunulmuştur.
Proje tabanlı öğretim yöntemi PTÖY fen ve teknoloji öğretmeni ihtiyaçlar demografik özellikler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 7 Sayı: 1 |