BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 7 Sayı: 1, 97 - 120, 01.06.2013
https://doi.org/10.12973/nefmed155

Öz

– The purpose of this study was to determine the cognitive structures and to reveal the retention of knowledge occurring in a class of year 9 secondary school students after applying certain types of education. The study was conducted during the academic year of 2008-2010 with 48 students studying at a private high school located in the municipality of Istanbul using a Word Association Test (WAT). Two weeks after the having been taught a certain item and one year after teaching it the students were subjected to the WAT test. After completion of the test, a mind map was drawn from the results using the frequency tables prepared for the answers given by the students to the selected key concepts. Research results showed that the responses that the students gave shortly after the education involved more scientific expressions and the number of words used during the responses was higher , while their response rates showed a decrease both in number and frequency of use of scientific terminology used by the same students after one year

Kaynakça

  • Atasoy, B. (2004). Fen Öğrenimi ve Öğretimi, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Bahar, M. (2000). Üniversite öğrencilerinin çevre eğitimi konularındaki ön bilgi düzeyi, kavram yanılgıları. V. Uluslararası Ekoloji ve Çevre Sorunları Sempozyumu (1- 2Kasım) Tübitak, Ankara.
  • Bahar, M. & Özatlı, N.S. (2003). Kelime İletişim Test Yöntemi ile Lise 1. Sınıf
  • Öğrencilerinin Canlıların Temel Bileşenleri Konusundaki Bilişsel Yapılarının Araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5.2, 75-85. Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. & Bıçak, B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cardellini, L. & Bahar, M. (2000). Monitoring the learning of chemistry through word association tests. Australian Chemistry Resource Book, 19, 59-69.
  • Doğan, M. (1997), DPT, Ulusal Çevre Eylem Planı: Eğitim ve Katılım, Türkiye Çevre Vakfı.
  • İnanç, N. & Kurgan, E. (2000). Çevre eğitimi ve halkın bilinçlendirilmesi. V. Uluslar arası
  • Ekoloji ve Çevre Sorunları Sempozyumu: Çevre Eğitimi, Ankara, 1-2 Kasım. Keleş, R. (1997), İnsan Çevre Toplum, İmge Kitapevi.
  • Kempa, R.F. & Nicholls, C.E. (1983) .Problem solving ability and cognitive structure – an explanatory investigation. European Journal of Science Education, 5, 171-184.
  • Shavelson, R. J. (1974) Methods for examining representations of a subject-matter structure in a student’s memory. Journal of Research in Science Teaching, 11, 231- 2
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E. & Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre
  • Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3), 117-127. Özatlı, N. S. (2006). Öğrencilerin Biyoloji Derslerinde Zor olarak Algıladıkları Konuların
  • Tespiti ve Boşaltım Sistemi Konusundaki Bilişsel Yapılarının Yeni Teknikler ile Ortaya Konması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı, Balıkesir. Özdemir, O. (2007) Yeni Bir Çevre Eğitimi Perspektifi: “Sürdürülebilir Gelişme Amaçlı
  • Eğitim”, Education and Science, 32 (45), 23- 39. Tombul, F. (2006). Türkiye’de Çevre için Eğitime Verilen Önem. Yayınlamamış Yüksek Lisans
  • Tezi, Ankara Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Çevre Anabilim Dalı, Ankara Ünal, S. & Dımışkı, E. (1999). Üniversite öncesi çevre eğitimi ve sorunları, T.C. Çevre
  • Bakanlığı Çevre ve İnsan Dergisi, 42–56. Yalvaç, G. H. (2008). İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Çevreye
  • İlişkin Zihinsel Yapılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim ana bilim Dalı Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Bilim Dalı, Bolu. Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite
  • Öğrencilerinin Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162. White, R. T. & Gunstone, R. F. (2000). Probing understanding. The Falmer Press.

9. Sınıf Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Test Tekniği ile Tespiti

Yıl 2013, Cilt: 7 Sayı: 1, 97 - 120, 01.06.2013
https://doi.org/10.12973/nefmed155

Öz

Bu çalışma ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin uygulanan öğretim sonrasında bilişsel yapılarındaki bilgilerin tespiti ve kalıcılığını açığa çıkarmak amacı ile yapılmıştır. Çalışma, Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılarak 2008-2010 öğretim yıllarında İstanbul ilinde özel bir lisede öğrenim gören 48 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilere öğretimden iki hafta sonra ve bir yıl sonra KİT uygulanmış, öğrencilerin seçilen anahtar kavramlara verdikleri cevaplardan hazırlanan frekans tablosu kullanılarak zihin haritaları çizilmiştir. Araştırma sonuçları; öğretimden sonra öğrencilerin cevaplarının daha çok bilimsel ifade içerdiğini ve kullandıkları cevap kelime sayısının fazla olduğunu, bir yıl sonra ise bu oranın azaldığını göstermektedir. Zihin haritaları öğrencilerin hem öğretim sonrasında hem de bir yıl sonra kavramlar arasındaki ilişkiyi tam bir ağ biçiminde algılamadıklarını ortaya koymuştur. Araştırma sonuçları; kelime ilişkilendirme testlerinin eğitimsel bir araç olarak nasıl kullanılabileceği ve sonuçların çevre eğitimi açısından önemi yönünden irdelenmiştir.

Kaynakça

  • Atasoy, B. (2004). Fen Öğrenimi ve Öğretimi, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Bahar, M. (2000). Üniversite öğrencilerinin çevre eğitimi konularındaki ön bilgi düzeyi, kavram yanılgıları. V. Uluslararası Ekoloji ve Çevre Sorunları Sempozyumu (1- 2Kasım) Tübitak, Ankara.
  • Bahar, M. & Özatlı, N.S. (2003). Kelime İletişim Test Yöntemi ile Lise 1. Sınıf
  • Öğrencilerinin Canlıların Temel Bileşenleri Konusundaki Bilişsel Yapılarının Araştırılması. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi, 5.2, 75-85. Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. & Bıçak, B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cardellini, L. & Bahar, M. (2000). Monitoring the learning of chemistry through word association tests. Australian Chemistry Resource Book, 19, 59-69.
  • Doğan, M. (1997), DPT, Ulusal Çevre Eylem Planı: Eğitim ve Katılım, Türkiye Çevre Vakfı.
  • İnanç, N. & Kurgan, E. (2000). Çevre eğitimi ve halkın bilinçlendirilmesi. V. Uluslar arası
  • Ekoloji ve Çevre Sorunları Sempozyumu: Çevre Eğitimi, Ankara, 1-2 Kasım. Keleş, R. (1997), İnsan Çevre Toplum, İmge Kitapevi.
  • Kempa, R.F. & Nicholls, C.E. (1983) .Problem solving ability and cognitive structure – an explanatory investigation. European Journal of Science Education, 5, 171-184.
  • Shavelson, R. J. (1974) Methods for examining representations of a subject-matter structure in a student’s memory. Journal of Research in Science Teaching, 11, 231- 2
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E. & Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre
  • Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3), 117-127. Özatlı, N. S. (2006). Öğrencilerin Biyoloji Derslerinde Zor olarak Algıladıkları Konuların
  • Tespiti ve Boşaltım Sistemi Konusundaki Bilişsel Yapılarının Yeni Teknikler ile Ortaya Konması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı, Balıkesir. Özdemir, O. (2007) Yeni Bir Çevre Eğitimi Perspektifi: “Sürdürülebilir Gelişme Amaçlı
  • Eğitim”, Education and Science, 32 (45), 23- 39. Tombul, F. (2006). Türkiye’de Çevre için Eğitime Verilen Önem. Yayınlamamış Yüksek Lisans
  • Tezi, Ankara Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Çevre Anabilim Dalı, Ankara Ünal, S. & Dımışkı, E. (1999). Üniversite öncesi çevre eğitimi ve sorunları, T.C. Çevre
  • Bakanlığı Çevre ve İnsan Dergisi, 42–56. Yalvaç, G. H. (2008). İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Çevreye
  • İlişkin Zihinsel Yapılarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim ana bilim Dalı Fen ve Teknoloji Öğretmenliği Bilim Dalı, Bolu. Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite
  • Öğrencilerinin Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgileri ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162. White, R. T. & Gunstone, R. F. (2000). Probing understanding. The Falmer Press.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülcan Polat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Polat, G. (2013). 9. Sınıf Öğrencilerinin Çevreye İlişkin Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Test Tekniği ile Tespiti. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 7(1), 97-120. https://doi.org/10.12973/nefmed155