BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 7 Sayı: 1, 302 - 332, 01.06.2013
https://doi.org/10.12973/nefmed163

Öz

In this study, the relative importance of the topics of the chemistry course for the 9th grade of the secondary education and their teaching methods for an effective chemistry course have been determined by the Analytic Hierarchy Process (AHP) technique. The AHP model of the research have been composed based on the topics in the chemistry course for the 9th grade and pair wise comparison matrix have been determined according to teachers’ view. As a result of the study, relative importance of the topics of the chemistry course as per percentage are compounds (47.8 %), chemical changes (26.5 %), chemical mixture (13.6 %), the development of chemistry (6.3 %), chemistry in our lives (5.8 %). The relative percentages of the teaching methods are narrative (32 %), demonstration (24.9 %), laboratory (18.9 %), question and answer (15.2 %), project work (9 %)

Kaynakça

  • Aydın, A. (2008). Ortaöğretim Öğretmenlerinin 1992’den Beri Uygulanan Ortaöğretim Kimya Müfredatları Hakkındaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(148), 87-99.
  • Aydın, A. (2010a). Kimya I Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 207-224.
  • Aydın, A. (2010b). Cumhuriyet Dönemi Ortaöğretim Kimya Öğretim Programlarının Esnek Program ve Uygulamaları Açsından Değerlendirilmesi. BAU Fen Bil. Enst. Dergisi 12(2), 61-74.
  • Aydoğdu, C. (2003). Kimya Eğitiminde Yapılandırmacı Metoda Dayalı Laboratuvar İle Doğrulama Metoduna Dayalı Laboratuvar Eğitiminin Öğrenci Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 14-18.
  • Bolte, C. (2008). A Conceptual Framework for the Enhancement of Popularity and Relevance of Science Education for Scientific Literacy, based on Stakeholders’ Views by Means of a Curricular Delphi Study in Chemistry. Science Education International, 19(3), 331-350.
  • Çevik, E. ve Yücel, A.S.(2009). Bilgisayar Destekli Kimya Öğretimi İle İlgili Öğrenci Görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1355-1366.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2006). Hikayeler ve Kimya Öğretimi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 110-119.
  • Dursun, M.F., Gülbay, İ., Çetin, S. ve Tek, Ü. (2011). Ortaöğretim 9. Sınıf Kimya Ders Kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Driel, J.H.V., Bulte, A.M.W., & Verloop, N. (2008). Using the curriculum emphasis concept to investigate teachers’ curricular beliefs in the context of education reform. Journal of Curriculum Studies, 40(1), 107-122.
  • Ercan, O. (2011). Kimya Dersi Yeni Öğretim Programının Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 193-209.
  • Erdem, A.R.(2005). Öğrenmede Etkili Yollar: Öğrenme Stratejileri ve Öğretimi. İlköğretimOnline, 4(1), 1-6.
  • Eş, H. ve Sarıkaya, M. (2010). Türkiye ve İrlanda Fen Öğretimi Programlarının Karşılaştırılması. İlköğretim Online, 9(3), 1092-1105.
  • Expert Choice. (2000). Expert Choice, Analytical Hierarchy Process (AHP) Software, Version 9.5, Expert Choice, Pittsburg, USA.
  • Feyzioğlu, B. (2009). An Investigation of the Relationship between Science Process Skills with Efficient Laboratory Use and Science Achievement in Chemistry Education. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 114-132.
  • Gerengi, H. (2009). Kimya Öğretiminin Değerlendirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(2), 346-356.
  • Gültaş, İ. (2007). Endüstri Mühendisliği Eğitiminde Matematik Ders İçeriklerinin Belirlenmesine Bulanık AHP Yöntemi İle Çözüm Önerisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalem, S. ve Fer, S. (2003). Aktif Öğrenme Modeliyle Oluşturulan Öğrenme Ortamının Öğrenme, Öğretme ve İletişim Sürecine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461.
  • Kayatürk, N., Geban, Ö. ve Önal, A. (1995). Genel Lise Programında Yer Alan Kimya Konularıyla İlgili Derslerin Müfredatlarının İncelenmesi Ve Ders Geçme Sisteminin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 9-13.
  • Kurt, S. ve Yıldırım, N. (2010). Ortaöğretim 9.Sınıf Kimya Dersi Öğretim Programının Uygulanması İle İlgili Öğretmenlerin Görüşleri ve Önerileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 91-104.
  • Küçük, M.M., Yetim, M., Saka, C. ve Genel, Y. (2002). Kimya Eğitim ve Öğretiminde Uygulanan Öğretim Yöntemleri Etkin Kavram Öğretimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. ODTÜ, Ankara: V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Lang, Q.C., Wong, A.F.L., Fraser, B. (2005). Student Perceptions of Chemistry Laboratory Learning Environments, Student-Teacher Interactions and Attitudes in Secondary School Gifted Education Classes in Singapore. Research in Science Education, 35, 299-321.
  • Milli Eğitim Bakanlığı.(2007).Ortaöğretim 9. Sınıf Kimya Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 19 Eylül 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=172 adresinden alınmıştır.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Yavuz, S. (2002). Kimya Eğitiminde İstasyonlarda Öğrenme Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 110-117.
  • Morgil, İ., Erdem, E. ve Yılmaz, A. (2003). Kimya Eğitiminde Kavram Yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 246-255.
  • Pekdağ, B. (2010). Kimya Öğreniminde Alternatif Yollar: Animasyon, Simülasyon, Video ve Multimedya İle Öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 79-110.
  • Özden, M. (2007). Kimya Öğretmenlerinin Kimya Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunların Nitel ve Nicel Değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya İlleri Örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 40-53
  • Saaty, T.L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill International Book Company.
  • Saaty, TL. (1986). Axiomatic Foundation of the Analytic Hierarchy Process. Management Science, 32(7), 841-855.
  • Saaty, T.L. (1991). Some Mathematical Concepts of the Analytic Hierarchy Process. Behaviormetrika, 29, 1-9.
  • Saaty, T.L.(1994). How to make a decision: the analytic hierarchy process. Interfaces, 24(6), 19-43.
  • Seven, M.A. ve Engin, A.O.(2008). Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Tezcan, H. ve Günay, S. (2006). Lise Kimya Öğretiminde Laboratuvar Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Türk Eğitim Bilimler Dergisi, 4(1), 31-43.
  • Yetim, S. (2004). Tek Değişkenli Reel Değerli Fonksiyonlarda Türev Kavramına Etki Eden Bazı Matematik Kavramlarının Analitik Hiyerarşi Prosesi İle Analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 137-156.

Kimya Eğitiminde Öğretim Yöntemlerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ile Belirlenmesi

Yıl 2013, Cilt: 7 Sayı: 1, 302 - 332, 01.06.2013
https://doi.org/10.12973/nefmed163

Öz

Bu çalışmada ortaöğretim programı 9.sınıf kimya dersi konularının göreli önemleri ve etkili bir kimya eğitiminde kullanılması olası öğretim yöntemleri Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) tekniği ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada 9. sınıf kimya dersi içeriğini oluşturan konular temelinde AHP modeli oluşturulmuş ve ikili karşılaştırma matrisleri öğretmen görüşlerine göre belirlenmiştir. Araştırma sonucunda kimya dersini oluşturan konuların kimya dersi içindeki göreli önemleri sırasıyla şöyle bulunmuştur: Bileşikler % 47.8, kimyasal değişimler % 26.5, karışımlar % 13.6 ve kimyanın gelişimi için % 6.3, hayatımızda kimya % 5.8’dir. Kimya dersi genelinde konular temelinde öğretim yöntemlerinin ağırlıkları ise şöyledir: Anlatım % 32, gösteri 24.9, laboratuvar % 18.9, soru-cevap % 15.2, proje çalışması % 9’dur.

Kaynakça

  • Aydın, A. (2008). Ortaöğretim Öğretmenlerinin 1992’den Beri Uygulanan Ortaöğretim Kimya Müfredatları Hakkındaki Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(148), 87-99.
  • Aydın, A. (2010a). Kimya I Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 207-224.
  • Aydın, A. (2010b). Cumhuriyet Dönemi Ortaöğretim Kimya Öğretim Programlarının Esnek Program ve Uygulamaları Açsından Değerlendirilmesi. BAU Fen Bil. Enst. Dergisi 12(2), 61-74.
  • Aydoğdu, C. (2003). Kimya Eğitiminde Yapılandırmacı Metoda Dayalı Laboratuvar İle Doğrulama Metoduna Dayalı Laboratuvar Eğitiminin Öğrenci Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 14-18.
  • Bolte, C. (2008). A Conceptual Framework for the Enhancement of Popularity and Relevance of Science Education for Scientific Literacy, based on Stakeholders’ Views by Means of a Curricular Delphi Study in Chemistry. Science Education International, 19(3), 331-350.
  • Çevik, E. ve Yücel, A.S.(2009). Bilgisayar Destekli Kimya Öğretimi İle İlgili Öğrenci Görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1355-1366.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2006). Hikayeler ve Kimya Öğretimi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 110-119.
  • Dursun, M.F., Gülbay, İ., Çetin, S. ve Tek, Ü. (2011). Ortaöğretim 9. Sınıf Kimya Ders Kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Driel, J.H.V., Bulte, A.M.W., & Verloop, N. (2008). Using the curriculum emphasis concept to investigate teachers’ curricular beliefs in the context of education reform. Journal of Curriculum Studies, 40(1), 107-122.
  • Ercan, O. (2011). Kimya Dersi Yeni Öğretim Programının Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 193-209.
  • Erdem, A.R.(2005). Öğrenmede Etkili Yollar: Öğrenme Stratejileri ve Öğretimi. İlköğretimOnline, 4(1), 1-6.
  • Eş, H. ve Sarıkaya, M. (2010). Türkiye ve İrlanda Fen Öğretimi Programlarının Karşılaştırılması. İlköğretim Online, 9(3), 1092-1105.
  • Expert Choice. (2000). Expert Choice, Analytical Hierarchy Process (AHP) Software, Version 9.5, Expert Choice, Pittsburg, USA.
  • Feyzioğlu, B. (2009). An Investigation of the Relationship between Science Process Skills with Efficient Laboratory Use and Science Achievement in Chemistry Education. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(3), 114-132.
  • Gerengi, H. (2009). Kimya Öğretiminin Değerlendirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(2), 346-356.
  • Gültaş, İ. (2007). Endüstri Mühendisliği Eğitiminde Matematik Ders İçeriklerinin Belirlenmesine Bulanık AHP Yöntemi İle Çözüm Önerisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kalem, S. ve Fer, S. (2003). Aktif Öğrenme Modeliyle Oluşturulan Öğrenme Ortamının Öğrenme, Öğretme ve İletişim Sürecine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 433-461.
  • Kayatürk, N., Geban, Ö. ve Önal, A. (1995). Genel Lise Programında Yer Alan Kimya Konularıyla İlgili Derslerin Müfredatlarının İncelenmesi Ve Ders Geçme Sisteminin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 9-13.
  • Kurt, S. ve Yıldırım, N. (2010). Ortaöğretim 9.Sınıf Kimya Dersi Öğretim Programının Uygulanması İle İlgili Öğretmenlerin Görüşleri ve Önerileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 91-104.
  • Küçük, M.M., Yetim, M., Saka, C. ve Genel, Y. (2002). Kimya Eğitim ve Öğretiminde Uygulanan Öğretim Yöntemleri Etkin Kavram Öğretimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. ODTÜ, Ankara: V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Lang, Q.C., Wong, A.F.L., Fraser, B. (2005). Student Perceptions of Chemistry Laboratory Learning Environments, Student-Teacher Interactions and Attitudes in Secondary School Gifted Education Classes in Singapore. Research in Science Education, 35, 299-321.
  • Milli Eğitim Bakanlığı.(2007).Ortaöğretim 9. Sınıf Kimya Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 19 Eylül 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=172 adresinden alınmıştır.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Yavuz, S. (2002). Kimya Eğitiminde İstasyonlarda Öğrenme Modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 110-117.
  • Morgil, İ., Erdem, E. ve Yılmaz, A. (2003). Kimya Eğitiminde Kavram Yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 246-255.
  • Pekdağ, B. (2010). Kimya Öğreniminde Alternatif Yollar: Animasyon, Simülasyon, Video ve Multimedya İle Öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 79-110.
  • Özden, M. (2007). Kimya Öğretmenlerinin Kimya Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunların Nitel ve Nicel Değerlendirilmesi: Adıyaman ve Malatya İlleri Örneği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 40-53
  • Saaty, T.L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill International Book Company.
  • Saaty, TL. (1986). Axiomatic Foundation of the Analytic Hierarchy Process. Management Science, 32(7), 841-855.
  • Saaty, T.L. (1991). Some Mathematical Concepts of the Analytic Hierarchy Process. Behaviormetrika, 29, 1-9.
  • Saaty, T.L.(1994). How to make a decision: the analytic hierarchy process. Interfaces, 24(6), 19-43.
  • Seven, M.A. ve Engin, A.O.(2008). Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Tezcan, H. ve Günay, S. (2006). Lise Kimya Öğretiminde Laboratuvar Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Türk Eğitim Bilimler Dergisi, 4(1), 31-43.
  • Yetim, S. (2004). Tek Değişkenli Reel Değerli Fonksiyonlarda Türev Kavramına Etki Eden Bazı Matematik Kavramlarının Analitik Hiyerarşi Prosesi İle Analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 137-156.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Yüksel

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüksel, M. (2013). Kimya Eğitiminde Öğretim Yöntemlerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ile Belirlenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 7(1), 302-332. https://doi.org/10.12973/nefmed163