Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilimsel Argümantasyon Testinin Türkçe’ye Uyarlanması

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 228 - 248, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437747

Öz












Bu çalışmanın amacı,
Frey, Ellis, Bulgren, Hare & Ault (2015) tarafından geliştirilen bilimsel
argümantasyon testinin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Çalışmaya fen bilimleri
öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 222 lisans öğrencisi, 350 lise, 321
ortaokul öğrencisi katılmıştır. Uyarlanan testin güvenirlilik KR-20 değeri
lisans öğrencileri için 0.78, lise öğrencileri için 0.68 ve ortaokul
öğrencileri için 0.74 olarak bulunmuştur. Test ve madde analizleri sonucu
lisans öğrencileri için 29 maddeden oluşan testin maddelerinin ayırt edicilik
0.21 ile 0.60 arasında değişirken, madde güçlük değerleri 0.31 ile 0.85
arasında değişmektedir. Lise öğrencileri için madde analizi sonucu 28 maddeden
oluşan testin maddelerinin ayırt edicilik değerleri 0.19 ile 0.49 arasında
değişirken, madde güçlük değerleri 0.35 ile 0.92 arasında değişmektedir. Test
ve madde analizleri sonucu ortaokul öğrencileri için 30 maddeden oluşan testin
maddelerinin ayırt edicilik değerleri 0.21 ile 0.61 arasında değişirken, madde
güçlük değerleri 0.33 ile 0.76 arasında değişmektedir. Bu sonuçlar ışığında
geçerli ve güvenilir bilimsel argümantasyon testinin fen bilimleri öğretmen
adayları, lise öğrencileri ve ortaokul öğrencileri için uyarlandığı
görülmektedir.



Kaynakça

  • Aydeniz, M., Pabuccu, A., Cetin, P. S., & Kaya, E. (2012). Impact of argumentation on college students’ conceptual understanding of properties and behaviors of gases. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 1303-1324.
  • Bulgren, J. A., & Ellis, J. D. (2012). Argumentation and evaluation intervention in science classes: Teaching and learning with Toulmin. In M.S. Kline (Ed.), Perspectives on scientific argumentation: Theory, practice, and research (pp. 135-154). New York, NY: Springer.
  • Çetin, S., Erduran, S., & Kaya, E. (2010). Understanding the nature of chemistry and argumentation: The case of pre-service chemistry teachers. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 41-59.
  • Demirbağ, M., & Günel, M. (2014). Argümantasyon tabanlı fen eğitimi sürecine modsal betimleme entegrasyonunun akademik başarı, argüman kurma ve yazma becerilerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 373-392.
  • Demircioğlu, T., & Sedat, U. (2014). Akkuyu nükleer santrali konusunda üretilen yazılı argümanların incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1373-1386.
  • Erduran, S. (2008). Methodological foundations in the study of argumentation in science classrooms. Chapter in S. Erduran & M. P. Jimenez-Aleixandre (Eds.), Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research (pp. 47-69). Dordrecht: Springer.
  • Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. (2004). TAPping into argumentation: Developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse. Science Education, 88(6), 915-933.
  • Frey, B. B., Ellis, J. D., Bulgren, J. A., Hare, J. C., & Ault, M. (2015). Development of a Test of Scientific Argumentation. Electronic Journal of Science Education, 19(4), 1-18.
  • Günel, M., Kıngır, S., & Geban, Ö. (2012). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) yaklaşımının kullanıldığı sınıflarda argümantasyon ve soru yapılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 316-330.
  • Güzel, B. Y., Erduran, S., & Ardaç, D. (2009). Aday Kimya Öğretmenlerinin Kimya Derslerinde Bilimsel Tartışma (Argümantasyon) Tekniğini Kullanımları. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 26(2).
  • Hasabçebi, F. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) öğrencilerin fen başarıları, argüman oluşturma becerileri ve bireysel gelişimleri üzerine etkisi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum.
  • Hiğde, E., & Aktamış, H. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Temelli Fen Derslerinin İncelenmesi: Eylem Araştırması. İlköğretim Online, 16(1), 89-113.
  • Kaya, E., Cetin, P. S., & Erduran, S. (2014). Adaptation of Two Argumentation Tests into Turkish. Elementary Education Online, 13(3), 1014-1032.
  • McNeill, K. L. (2009). Teachers’ use of curriculum to support students in writing scientific arguments to explain phenomena. Science Education, 93(2), 233-268.
  • Öztürk, A. (2013). Sosyo-bilimsel konularla argümantasyon becerisi ve insan haklarına karşı tutum geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana.
  • Polat, H. (2014). Atomun Yapısı Konusunda Argümantasyon Yönteminin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Başarısı Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Sadler, T. D. (2006). Promoting discourse and argumentation in science teacher education. Journal of Science Teacher Education, 17, 323-346.
  • Sandoval, W. A. (2005). Understanding students’ practical epistemologies and their influence on learning through inquiry. Science Education, 89(4), 634-656.
  • Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235-260.
  • Şekerci, A. R. (2013). Kimya laboratuvarında argümantasyon odaklı öğretim yaklaşımının öğrencilerin argümantasyon becerilerine ve kavramsal anlayışlarına etkisi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 12, 22-25.
  • Toulmin, S., Rieke, R., & Janik, A. (1984). An introduction to reasoning. Upper Saddle Ridge, NJ: Prentice Hall.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık, 9. Baskı.
  • Tümay, H., & Köseoğlu, F. (2011). Kimya Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Odaklı Öğretim Konusunda Anlayışlarının Geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 105-119.
  • Venville, G. J. & Dawson, V. M. (2010). The impact of a classroom intervention on grade 10 students’ argumentation skills, informal reasoning, and conceptual understanding of science. Journal of Research in Science Teaching, 47(8), 952-977.
  • vonAufschnaiter, C., Erduran, S., Osborne, J., & Simon, S. (2008). Arguing to learn and learning to argue: Case studies of how students' argumentation relates to their scientific knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 45(1), 101-131.
  • Yeşilyurt, E. 2014. Evrim Teorisi Bağlamında Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Argümantasyon Uygulamalarının Kavramsal, Yapısal ve Epistemik Boyutları. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Yıldırır, H. E. (2013). Sınıf Ortamında Argümantasyona Dayalı Öğrenme Ortamının Değerlendirilmesi: Deneyimli Kimya Öğretmenleri ile Kimya Öğretmen Adaylarına İlişkin Durum Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Üniversitesi, Doktora Tezi, Balıkesir.
  • Yıldırır, H. E., & Nakiboğlu, C. (2014). Kimya öğretmen ve öğretmen adaylarının derslerinde kullandıkları argümantasyon süreçlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 124-154.

Adaptation of Test of Scientific Argumentation into Turkish

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 228 - 248, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437747

Öz












The purpose of this study was to adapt test of scientific argumentation,
developed by Frey, Ellis, Bulgren, Hare & Ault (2015). 222 undergraduate
students studied at Science education department, 350 high school students and
321 middle school students was participated in this study. Reliability KR-20
value of adapted test was .78 for undergraduate students, .68 for high school
students and .74 for middle school students. Results of test and item analysis
showed that item discrimination indexes of 29-item test of Scientific
Argumentation varies between .21 and .60 for undergraduate students. Item
difficulty indexes of 29-item test vary between .31 and .85 for undergraduate
students. Results of test and item analysis showed that item discrimination
indexes of 28-item test of Scientific Argumentation varies between .19 and .49
for high school students. Item difficulty indexes of 28-item test vary between
.35 and .92 for high school students. Results of test and item analysis showed
that item discrimination indexes of 30-item test of Scientific Argumentation
varies between .21 and .61 for middle school 
students. Item difficulty indexes of 30-item test vary between .33 and
.76 for middle school students. In the light of these results, reliable and
valid test of scientific argumentation was adapted into Turkish for
undergraduate students, high school students and middle school students.



Kaynakça

  • Aydeniz, M., Pabuccu, A., Cetin, P. S., & Kaya, E. (2012). Impact of argumentation on college students’ conceptual understanding of properties and behaviors of gases. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 1303-1324.
  • Bulgren, J. A., & Ellis, J. D. (2012). Argumentation and evaluation intervention in science classes: Teaching and learning with Toulmin. In M.S. Kline (Ed.), Perspectives on scientific argumentation: Theory, practice, and research (pp. 135-154). New York, NY: Springer.
  • Çetin, S., Erduran, S., & Kaya, E. (2010). Understanding the nature of chemistry and argumentation: The case of pre-service chemistry teachers. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 41-59.
  • Demirbağ, M., & Günel, M. (2014). Argümantasyon tabanlı fen eğitimi sürecine modsal betimleme entegrasyonunun akademik başarı, argüman kurma ve yazma becerilerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 373-392.
  • Demircioğlu, T., & Sedat, U. (2014). Akkuyu nükleer santrali konusunda üretilen yazılı argümanların incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1373-1386.
  • Erduran, S. (2008). Methodological foundations in the study of argumentation in science classrooms. Chapter in S. Erduran & M. P. Jimenez-Aleixandre (Eds.), Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research (pp. 47-69). Dordrecht: Springer.
  • Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. (2004). TAPping into argumentation: Developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse. Science Education, 88(6), 915-933.
  • Frey, B. B., Ellis, J. D., Bulgren, J. A., Hare, J. C., & Ault, M. (2015). Development of a Test of Scientific Argumentation. Electronic Journal of Science Education, 19(4), 1-18.
  • Günel, M., Kıngır, S., & Geban, Ö. (2012). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) yaklaşımının kullanıldığı sınıflarda argümantasyon ve soru yapılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(164), 316-330.
  • Güzel, B. Y., Erduran, S., & Ardaç, D. (2009). Aday Kimya Öğretmenlerinin Kimya Derslerinde Bilimsel Tartışma (Argümantasyon) Tekniğini Kullanımları. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 26(2).
  • Hasabçebi, F. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) öğrencilerin fen başarıları, argüman oluşturma becerileri ve bireysel gelişimleri üzerine etkisi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum.
  • Hiğde, E., & Aktamış, H. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Temelli Fen Derslerinin İncelenmesi: Eylem Araştırması. İlköğretim Online, 16(1), 89-113.
  • Kaya, E., Cetin, P. S., & Erduran, S. (2014). Adaptation of Two Argumentation Tests into Turkish. Elementary Education Online, 13(3), 1014-1032.
  • McNeill, K. L. (2009). Teachers’ use of curriculum to support students in writing scientific arguments to explain phenomena. Science Education, 93(2), 233-268.
  • Öztürk, A. (2013). Sosyo-bilimsel konularla argümantasyon becerisi ve insan haklarına karşı tutum geliştirmeye yönelik bir eylem araştırması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana.
  • Polat, H. (2014). Atomun Yapısı Konusunda Argümantasyon Yönteminin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Başarısı Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Sadler, T. D. (2006). Promoting discourse and argumentation in science teacher education. Journal of Science Teacher Education, 17, 323-346.
  • Sandoval, W. A. (2005). Understanding students’ practical epistemologies and their influence on learning through inquiry. Science Education, 89(4), 634-656.
  • Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235-260.
  • Şekerci, A. R. (2013). Kimya laboratuvarında argümantasyon odaklı öğretim yaklaşımının öğrencilerin argümantasyon becerilerine ve kavramsal anlayışlarına etkisi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 12, 22-25.
  • Toulmin, S., Rieke, R., & Janik, A. (1984). An introduction to reasoning. Upper Saddle Ridge, NJ: Prentice Hall.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık, 9. Baskı.
  • Tümay, H., & Köseoğlu, F. (2011). Kimya Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Odaklı Öğretim Konusunda Anlayışlarının Geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 105-119.
  • Venville, G. J. & Dawson, V. M. (2010). The impact of a classroom intervention on grade 10 students’ argumentation skills, informal reasoning, and conceptual understanding of science. Journal of Research in Science Teaching, 47(8), 952-977.
  • vonAufschnaiter, C., Erduran, S., Osborne, J., & Simon, S. (2008). Arguing to learn and learning to argue: Case studies of how students' argumentation relates to their scientific knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 45(1), 101-131.
  • Yeşilyurt, E. 2014. Evrim Teorisi Bağlamında Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Argümantasyon Uygulamalarının Kavramsal, Yapısal ve Epistemik Boyutları. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Yıldırır, H. E. (2013). Sınıf Ortamında Argümantasyona Dayalı Öğrenme Ortamının Değerlendirilmesi: Deneyimli Kimya Öğretmenleri ile Kimya Öğretmen Adaylarına İlişkin Durum Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Üniversitesi, Doktora Tezi, Balıkesir.
  • Yıldırır, H. E., & Nakiboğlu, C. (2014). Kimya öğretmen ve öğretmen adaylarının derslerinde kullandıkları argümantasyon süreçlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 124-154.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Hiğde Bu kişi benim 0000-0002-4692-5119

Hilal Aktamış 0000-0003-0717-5770

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hiğde, E., & Aktamış, H. (2018). Bilimsel Argümantasyon Testinin Türkçe’ye Uyarlanması. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 12(1), 228-248. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437747